چرا درباره غفوری فوتبالیست بحث نمی کنید/ قدر وریا


سایت بدون – آنچه درباره وریا غفوری و افزایش یکباره و چشمگیر رقم تمدید قراردادش مورد بحث قرار گرفته، این‌روزها یکسره و از دو سوی این جدل‌های رسانه‌ای دچار اثر پذیرفتن و با برداشت‌هایی از شناخته‌شدگی وجه عمومی شخصیت او در جامعه ایران است. چه آنها که به مبلغ قرارداد وریا غفوری خرده می‌گیرند و می‌گویند چرا رقم قرارداد افزایش چند برابری داشته و چه آنها که از مبلغ قرارداد او دفاع می‌کنند و آن افزایش چند برابری را بدیهی می‌دانند، اغلب مخالفان و موافقان وجه غیرفنی وریا غفوری در جامعه هستند.

درباره رقم تمدید قرارداد وریا غفوری با باشگاه استقلال اما باید فارغ از دوست داشتن یا دوست نداشتن کنش‌گری او – به عنوان یک شهروند شناخته‌شده- حرف زد. وریا غفوری شاید برای عده‌ای جذاب باشد که چهره منتقدی دارد یا برای عده‌ای جذاب نباشد و با موضع‌گیری‌هایش تضاد منافع داشته باشند و البته کسانی هم هستند که وقعی به این کارکردهای سلبریتی‌ها نمی‌گذارند، نه از موضع‌‌گیری‌ها به وجد می‌آیند و نه در تضاد با بدیهیات گفته شده از زبان آنها هستند اما وقتی بحث بر سر فوتبال و یک قرارداد حرفه‌ای است، نه علاقه به وریا و نه تضاد با نگاه وریا به موضوعات جامعه ایران و نه سلبریتی دانستن و ادا و اطوار خواندن فرضی واکنش‌های او، هیچ‌کدام نباید اثری بر بررسی موضوع قرارداد یک بازیکن داشته باشد.

اگرچه حتی وجوه غیرفنی شخصیت یک بازیکن گاهی می‌تواند در قیمت او در بازار نقل و انتقالات فوتبال تأثیرگذار باشد اما فارغ از ظرافت‌های این جنس اثرگذاری، بازیکن باید بر اساس مهارت‌ها و شخصیت ورزشی‌اش قیمت پیدا کند. وریا غفوری با کیفیتی که در لیگ ایران دارد، بی‌تردید می‌تواند یکی از گرانقیمت‌ترین بازیکنان باشد. او هنوز می‌درخشد، هنوز می‌تواند گزینه‌ای مهم و مؤثر برای تیم ملی باشد و دعوت نشدنش توسط اسکوچیچ زیر سؤال است، همانطور که خط زدنش از فهرست تیم ملی در آستانه جام جهانی توسط کارلوس کی‌روش، تعجب‌برانگیز بود.

وریا برای استقلال بیشتر از یک بازیکن باکیفیت است و به بخشی از هویت تیمی استقلال تبدیل شده و نقش او به عنوان کاپیتان برای تیم غیرقابل انکار است. او فارغ از انتقاداتش به مسائل عمومی و مورد توجه و بحث در جامعه، در کار فوتبال نیز بازیکنی است که بارها انتقاداتش از مدیریت باشگاه بیراه نبوده و اگرچه انتقاد یک بازیکن از باشگاه کاری خارج از عرف حرفه‌ای است اما مگر ممکن است شما در فوتبال ایران و با این شیوه باشگاه‌داری به ستوه نیایید؟

وریا با نهیب زدن به مدیریت باشگاه شاید چیزی را به نفع باشگاه تغییر نداده اما حرف بسیاری از تماشاگران را به زبان آورده است و این خود چه بسا قدمی برای نقد اغلاط پرشمار مدیریت در باشگاه‌داری است، کاری که در استقلال آندره‌آ استراماچونی و فرهاد مجیدی هم کردند و رفتند. کژی‌ها را گفتند و راهی برای ادامه نیافتند. باشگاه استقلال در دوره احمد سعادتمند آسیب‌های پرشماری را تجربه کرد و یکی از آنها قراردادهایی بود که فکرنشده و بدون آینده‌نگری امضا می‌شد. همان چیزی که در هر باشگاه دیگری نیز رواج دارد و تجربه می‌گوید در استقلال نیز در آینده تکرار خواهد شد. وریا غفوری امضاکننده یکی از آن دست قراردادهاست، نه تنها امضاکننده یک قرارداد که پرداختش خارج از قدرت اقتصادی باشگاه به نظر می‌رسد.

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *