چرا در فصل بهار مسمومیت غذایی زیاد می شود؟

سایت بدون -در بهار طبیعت و آغاز سال جدید برای کلیه هموطنان عزیز آرامش، سلامت و توفیق الهی را آرزو می‌نماییم. معمولا تغییرات دمایی و آب و هوایی در فصل بهار به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و همین موضوع زمینه‌ساز افزایش شیوع مسمومیت‌های غذایی می‌شود.
با آغاز فصل بهار و بالا رفتن دمای محیط سرعت رشد و تکثیر میکروب‌ها افزایش می‌یابد و در نتیجه مواد غذایی سریع‌تر فاسد می‌شود. اسهال و استفراغ مهم‌ترین علائم مسمومیت غذایی هستند که در بسیاری از موارد با استراحت کافی و نیز دریافت منظم مایعات نظیر آب آشامیدنی، آبمیوه‌های طبیعی، چای کمرنگ، دوغ بدون گاز و … بهبود می‌یابد. البته در صورت تشدید علائم مسمومیت باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد. غذا نباید بیش از حد معمول در خارج از یخچال بماند و اغذیه مانده از قبل را باید پیش از مصرف مجددا حرارت داد. همچنین شست‌وشوی مکرر دست‌ها در پیشگیری از مسمومیت غذایی بسیار موثر است.
   در فصل بهار مردم در طبیعت و تفرجگاه‌ها بیشتر حضور پیدا می‌کنند و گاهی ممکن است منابع آبی در طبیعت آلوده شود. کما این‌که در فروردین ۹۷ همه‌گیری باکتریایی ناشی از آب آلوده در یکی از تفرجگاه‌های سپیدان استان فارس رخ داد. در خرداد ماه همان سال نیز همه‌گیری مشابهی به علت آلودگی ویروسی در آب‌های منطقه کلاردشت استان مازندران به وقوع پیوست. بنابراین گردشگران هنگام طبیعت‌گردی باید از مصرف هرگونه آب مشکوک خودداری کنند و یا آن را قبل از مصرف بجوشانند.
در فصل بهار حلزون‌ها در محیط تکثیر یافته و موجب افزایش شیوع یک کرم خطرناک به‌نام فاسیولا به‌ویژه در استان‌های گیلان و مازندران می‌شوند. این کرم کبد انسان را تخریب می‌کند و برای پیشگیری از ابتلا باید سبزیجات قبل از مصرف به‌خوبی شسته شوند. همچنین معمولا با آغاز فصل بهار موارد ابتلا به تب مالت افزایش می‌یابد و لذا باید اکیدا از مصرف شیر، بستنی و پنیر غیرپاستوریزه پرهیز شود.
در بهار گاهی قارچ‌های خودرو در طبیعت می‌رویند که ممکن است سمی و حتی کشنده باشند. متاسفانه در سال گذشته همه‌گیری قارچ‌های سمی در کشور منجر به مسمومیت صدها نفر از هموطنان به‌ویژه در غرب کشور شد. بنابراین باید از خوردن، چشیدن و حتی لمس کردن قارچ‌های خودرو و ناشناخته در طبیعت خودداری کرد.

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *