چرا لوگوی بسیاری از فست‌فودها قرمز است؟/راز درخشش کچاپ


سایت بدون -مک‌دونالد، اربیز، وندیز، کینگ‌برگر، کی‌اف‌سی، پدر خوب، مامان جون همه از رنگ قرمز در لوگوی خود استفاده می‌کنند. چرا؟ شاید هزاران سال طول بکشد که بتوانیم جواب این سوال را پیدا کنیم. اما اخیرا یک ویدیو منتشر شده که شاید توانسته مقداری ما را به جواب این سوال نزدیک کند.  این شر‌کت‌ها چیزی شبیه به هم دارند

می‌توانید آن را مشخص کنید؟
لوگوی همه یا بسیاری از فست‌فودها قرمزند یا از رنگ قرمز در آنها استفاده شده است و این یک تصادف نیست. رنگ یکی از تاکتیک‌های بسیاری از شرکت‌ها برای ارتباط با مشتریان است. اگر نادیده‌گرفتن فست‌فودها به اندازه کافی کار سختی باشد، رنگ قرمز در لوگوی آنها این نادیده گرفتن را سخت‌تر هم می‌کند.
انسان می‌تواند به طور متوسط ١٠ میلیون رنگ را ببیند اما رنگ قرمز، «خاص» است. به نظر می‌رسد قرمز یکی از اولین رنگ‌هایی است که اجداد باستانی انسان‌ها برای آن اسمی انتخاب کرده‌اند. قبل از حروف الفبا و نوشتن، زبان‌های انسان اولیه شگفت‌انگیز بود؛ بدون رنگ. کلماتی برای «سیاه»، «سفید» و «قرمز» وجود داشت اما خیلی چیزهای دیگر نبود. مثلا نشانه‌ای از رنگ آبی از هزاران سال قبل تا ٢٠٠ سال بعد از میلاد مسیح نبوده است.
پس ما ارتباط بیشتری با رنگ قرمز نسبت به هر رنگ دیگری در طیف رنگ‌ها داریم و به شکل خاصی به لوگوی قرمز فست‌فودها، واکنش نشان می‌دهیم. برای شروع محققان دریافته‌اند که قرمز می‌تواند اضطراب ایجاد کند. علاوه بر این، رنگ قرمز این توانایی را هم دارد که اشتهای ما را تحریک کند. حالا وقتی شما می‌خواهید این دو خاصیت رنگ قرمز را با هم ترکیب کنید، یک دستور غذای عالی دارید برای کسی که گرسنه است و می‌خواهد غذا را سریع بگیرد و بخورد.
اسرار لوگوهای موفق
وقتی لوگوی قرمز نتواند اغواکننده خوبی باشد، می‌تواند یک فریب‌گر عجیب و غریب برای مغز شما باشد. الان مشخص نیست که چرا رنگ قرمز می‌تواند چنین احساس‌هایی در ما ایجاد کند اما شاید همان چیزی است که همراه کلمه قرمز می‌آید. بسیاری از زبان‌های باستانی مانند عبری یا زبان‌های قبایل گینه نو، در قرن اول از کلمه «خون» برای رنگ قرمز استفاده می‌کردند.
به عنوان مثال رنگ قرمز به نظر می‌رسد کلمه‌ای شبیه به خون تلفظ می‌شود در حالی که همان خون به نظر می‌رسد. اما آغاز «قرمز خونین» بیش از هزاران سال است که تغییر کرده است. مثلا، در دوره قرون وسطی، رنگ قرمز، به عنوان یک نماد سلطنتی بود، یا امروز عروس‌ها در بسیاری از نقاط هند با لباس قرمز ازدواج
می‌کنند.
در واقع، قرمز یکی از رنگ‌های محبوبی است که امروزه در سراسر جهان از آن استفاده می‌شود و شرکت‌های معروف و شگفت‌انگیزی از این رنگ در لوگوهای خودشان استفاده می‌کنند. پس ما انسان‌ها نژادی متکی بر بینایی هستیم. با وجود داشتن ۵ حس، ٨٠ درصد از اطلاعاتی که مغز ما روزانه پردازش می‌کند، از چشم دریافت می‌کنیم.
چرا کسب و کارهای کوچک
نیاز به لوگو دارند؟
با توجه به اطلاعات شرکت‌های بازاریابی، تقریبا ٨۵ درصد از مصرف‌کنندگان می‌گویند دلیل اصلی انتخابشان رنگ است. درصد باقیمانده غیر از رنگ‌ها، لوگوهایی هستند که قابلیت به یاد سپرده‌شدن را دارند.
روانشناسی رنگ قرمز
رنگ قرمز یک رنگ گرم و مثبت است که در ارتباط‌های فیزیکی ما و اراده ما برای زنده ماندن تاثیر مهمی می‌گذارد. قرمز انرژی دارد و همین احساسات ما را تحریک می‌کند و باعث می‌شود ما فعال‌تر شویم. قرمز یک روحیه پیشرو، رهبری‌کننده، با اراده و جاه‌طلبانهبه ما می‌دهد. قرمز، قوی است و می‌تواند به آنهایی که اعتماد به نفس ندارند یا خجالتی هستند، قدرت بدهد.
حتی تحقیقات نشان داده است که یک فرد یا تیم با لباس قرمز شانس بیشتری برای پیروزی یا کسب مقام نسبت به فرد یا تیم با رنگ دیگری دارد.
تصور کنید لوگوی مک‌دوناد، آبی، سبز یا صورتی باشد، قرمز با این رنگ‌ها یکسان نیست؛ نه؟

http://static1.uk.businessinsider.com/image/55e889cadd0895e6388b45a9-1101-758/screen%20shot%202015-09-01%20at%208.10.06%20pm.png

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «مادر را دل سوزد، دایه را دامن»

سایت بدون- این ضرب‌المثل یکی از پرمعناترین و عمیق‌ترین تعابیر در ادبیات فارسی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *