چرا مثلث خط حمله لیورپول دیگر ترسناک نیست؟/ سقوط ارتش کلوپ


هر مربی بدنسازی به شما خواهد گفت تیمی که با این انرژی بالا بازی می‌کند، هرچه رو به جلو می‌رود آثار اجتناب‌ناپذیر خستگی و استرس بیشتر در چهره‌اش هویدا می‌شود



ایان لیدیمن

سایت بدون -یکی از خارق‌العاده‌ترین بخش‌های دوران حرفه‌ای لیونل مسی و کریستیانو رونالدو ثبات در بالاترین سطح در مدتی بیش از یک دهه است. محمد صلاح اخیراً متوجه شده چقدر سخت است. مهاجم مصری از سه سال و نیم قبل که به آنفیلد آمده کاملاً موفق بوده؛ کمتر بازیکنی تا این حد تأثیرگذار بوده است. او تقریباً در هر دو بازی لیگ برتر یک گل زده و این نشان از کیفیت بالایش دارد. اما حالا زمان او نیست، همینطور روبرتو فیرمینو و سادیو مانه. مثلث ترسناک هجومی لیورپول یک‌بار دیگر بی‌خاصیت بود و این اتفاق برای نخستین‌بار رخ نمی‌دهد. نگرانی یورگن کلوپ و لیورپول از این بابت است که شرایط موجود تا چه زمانی طول می‌کشد.
آمار و ارقام گاه فریب‌دهنده است. صلاح تا اینجا ۱۳ گل در لیگ برتر زده و این عالی است؛ اما پنج‌تا پنالتی بوده و هرکس بازی او و دو همکار هجومی‌اش را در این فصل دیده، اوضاع مثل قبل نیست.
لیورپول آن فرصت‌طلبی و خیال‌پردازی لازم در یک‌سوم دفاعی رقبا را ندارد، همینطور اعتماد به نفس که اهمیت بیشتری دارد. ما عادت کرده‌ایم به اینکه صلاح، مانه و فیرمینو از هیچ برای خود موقعیت بسازند؛ چه با تکنیک ذاتی، چه با تلاش و انگیزه و چه با باور. در این بازی در آنفیلد هیچ خبری نبود.
دو لحظه که در نیمه دوم پشت سر هم پیش آمد، مشکل را به‌خوبی بیان می‌کند. اولی مصاف صلاح با هری مگوایر بود در موقعیت‌هایی که عاشقش بود و به‌آسانی از دست‌شان نمی‌داد اما خیلی راحت برابر مدافع منچستریونایتد تسلیم شد. کمی بعد فرصت مواجهه با لوک شاو را داشت. معمولاً دو سناریو در چنین مواقعی محتمل است؛ اول اینکه از مدافع عبور کند یا اینکه خطا و پنالتی بگیرد. او اما از بازیکن مقابلش فاصله گرفت و پاس رو به عقب ۱۵متری برای هافبک‌های تیم فرستاد. این گزینه‌ای بود که صلاح پیش از این اصلاً به آن فکر نمی‌کرد و ماجرا آنقدر قابل توجه بود که گری نویل در برنامه کارشناسی اسکای به آن اشاره کرد. او که خود مدافع کناری بوده به‌خوبی می‌داند یک دفاع چه پیامی از این تصمیم دریافت می‌کند. او درمی‌یابد برنده مبارزه بوده و خودباوری پیدا می‌کند.
همه بازیکنان گاهی ضعیف می‌شوند اما نگران‌کننده برای لیورپول این است که افت خط حمله مدتی طول کشیده و جای شگفتی ندارد اگر سبک بازی پرفشار و مبتنی بر پرسینگ روی شرایط جسمانی برخی اثر گذاشته است. هر مربی بدنسازی به شما خواهد گفت تیمی که با این انرژی بالا بازی می‌کند، هرچه رو به جلو می‌رود آثار اجتناب‌ناپذیر خستگی و استرس بیشتر در چهره‌اش هویدا می‌شود.
امسال با توجه به اینکه بازیکنان به‌دلیل برنامه شلوغ بازی‌ها فرصت بازیابی را از دست داده‌اند، ممکن است آثار خستگی جسمی و روحی در لیگ برتر بیشتر به چشم بیاید. در این بازی مهم، یونایتد عالی دفاع کرد در برهه‌هایی که لیورپول بر بازی مسلط بود. شاو در تمام شش سال و نیم عجیبش به این شکل بازی نکرده بود. این مدافع ۲۵ساله فوق‌العاده بود.
مگوایر البته چندان عقب نبود. وقتی کاپیتان یونایتد در بازی تیم ملی دو ماه قبل اخراج شد، ۱۰ روز بعد از آنکه یونایتد یک بر ۶ به‌وسیله تاتنهام در هم کوبیده شد، به نظر می‌رسید فصلی پرماجرا و تاریک در انتظار او است. همزمان او تلاش می‌کرد در فرجام‌خواهی از اتهاماتش در مورد حوادث جزیره یونانی میکونوس تبرئه شود. اما بعد از آن فوتبال مگوایر عالی شد. این مدافع میانی باید میزان بسیار زیادی خودباوری و قدرت روانی داشته باشد تا به جایگاه فعلی برسد. او که در این بازی در کنار ویکتور لیندلوف قرار گرفته بود، به‌خوبی اقتدار خود را نشان داد. لیورپول در نیم ساعت ابتدایی، فوتبال خوبی ارائه کرد و اگر چهار بازیکن دفاعی یونایتد کوچک‌ترین اشتباه را مرتکب می‌شدند، تیم میزبان به گل می‌رسید. لیورپول فرصت‌هایی داشت، فیرمینو فرصت‌سوز بود. خیلی وقت‌ها گزینه پاس آخر را به اشتباه انتخاب می‌کردند. این یعنی خودباوری پایین در تیمی که ذهنش به‌هم ریخته است.
واقعیت اینکه تیم کلوپ با سطح فصل قبل فاصله بسیار دارد. آنها ضربه شدیدی خورده‌اند از اینکه دوتا از بهترین هافبک‌های‌شان، فابینیو و جوردن هندرسون، در دفاع بازی می‌کنند و گزینه‌های مفید دیگر، دیوگو ژوتا و نبی کیتا آمادگی بدنی لازم را ندارند. اما این بخش ناچیزی از مشکلات را توضیح می‌دهد. لیورپول به اندازه کافی فرصت به دردسر انداختن دروازه یونایتد را داشت و به‌ندرت این اتفاق افتاد.
حالا چه کسی از این یک امتیاز خوشحال است؟ عجیب است اما به نظر می‌رسد لیورپول.
یونایتد می‌توانست کار فوق‌العاده‌ای در آنفیلد انجام دهد اما خودش متوجه نشد تا وقتی خیلی دیر شد. دوتا از بهترین فرصت‌های بازی در یک ربع آخر به برونو فرناندز و پوگبا رسید تا تیم اوله‌گونار سولشر بازی را مقتدرانه به پایان برساند. البته هنوز هم شگفتی بزرگی است اگر یونایتد فصل را بالاتر از لیورپول تمام کند اما این بازی شش‌امتیازی می‌توانست کارشان را راحت‌تر کند.
لیورپول به راه‌حل نیاز دارد تا از خط خارج شدنش را جبران کند. آنها خیلی وقت‌ها حیات ندارند و دندانی برای حمله و گاه سرگشته به نظر می‌رسند. آخرین بار کی چنین شرایطی داشته‌اند؟
منبع: دیلی‌میل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *