چرا مجموعه شعر «اکنون» سروده فاضل نظری به طور کامل پیش فروش شد؟


سایت بدون – کاغذ گران شده و ناشران و کتابفروشی‌های بسیاری با مشکل مواجه شده‌اند. در این میان یک خبر خوب منتشر شده که جای خوشحالی دارد. این خبر به ما ثابت می‌کند که هیچ‌وقت کتاب تعطیل نمی‌شود چون کتاب برای دوستدارانش روح زندگی است. ماجرا از این قرار است که یک چاپ از «اکنون» فاضل نظری به‌طور کامل پیش‌فروش شده است. با پایان زمان تعیین‌شده از سوی انتشارات سوره مهر برای پیش‌فروش دفتر شعر تازه فاضل نظری با عنوان «اکنون» که از سوی این موسسه نشر در دست انتشار است، ٢۵٠٠نسخه از این دفتر شعر از سوی مخاطبان این شاعر پیش‌خرید شد. این کتاب‌ها در آستانه رونمایی است و در همین روزها به دست خریداران می‌رسد.
  چطور کتاب پیش‌فروش می‌شود؟
پیش‌فروش کتاب مدلی رایج برای فروش و معرفی آثار در دنیا به‌شمار می‌رود. این اتفاق تا پیش از این در ایران نیفتاده بود. اهالی سوره مهر پیش از این، پیش‌فروش را برای کتاب آبنبات هل‌دار انجام داده بودند و تقریبا نیمی از یک چاپ آن به فروش رفته بود. عبدالحمید قره‌داغی، مدیرعامل سوره مهر در این مورد گفته است: «پیش‌فروش کتاب فاضل نظری دومین تجربه ما در پیش‌فروش کتاب بود که از دوم بهمن شروع شد و تا اول اسفند ادامه داشت. ما در این مدت کتاب را با تخفیف جزیی ١٠ درصد پیش‌فروش کردیم و حدود یک چاپ از آن‌که تقریبا ۲۵۰۰ نسخه را دربرمی‌گیرد، پیش‌فروش شده است. پیش از این ما کتاب «آبنبات هل‌دار» را به‌صورت پیش‌فروش به مخاطبان عرضه کرده ‌بودیم که در ژانر خودش کتاب قابل توجهی بود و دفتر شعر آقای نظری نیز تجربه تازه ما در این زمینه بود و تا پیش از نمایشگاه کتاب این اتفاق بار دیگر نیز برای کتاب‌های دیگری رخ خواهد داد.
در «اکنون» چه خبر است؟
«اکنون» شامل ۴۰ غزل با مضامین عاشقانه و عارفانه فاضل نظری است که در آستانه ۴۰سالگیِ شاعر آن منتشر می‌شود و حال و هوایی شبیه به اشعار مجموعه‌های «گریه‌های امپراتور» و «ضد» دارد. آیین رونمایی دفتر شعر تازه فاضل نظری ۱۴ اسفندماه جاری در فرهنگسرای ارسباران خواهد بود. در یکی از غزل‌های این دفتر شعر که برای نخستین‌بار منتشر می‌شود، می‌خوانیم:  
مرا تو راحت جانی و من تو را نگران
گناه کیست که من با توام تو با دگران
اگر بهشت بهایش تو را نداشتن است
جهنم است بهشتی که نیستی تو در آن
به جست‌و‌جوی تو در چشم خلق خیره شدم
غریبه‌اند برایم تمام رهگذران
نهان چگونه نگه دارمت ز چشم رقیب
چقدر راهزن اینجاست بین همسفران
عجب ز عشق که هر کس روایتی دارد
از این گدازه‌ی آتشفشان در فوران
خموش باش که با دیگران نمی‌گویند
رموز تجربه‌ وحی را پیامبران
چرا «فاضل» پرفروش است؟
فاضل نظری پیش از این با انتشار پنج دفتر شعر بیش از ۵۰۰‌هزار نسخه از آثار خود را به مخاطبانش تقدیم کرده است. گریه‌های امپراتور، اقلیت، آن‌ها، ضد و کتاب نام پنج کتاب شعری است که پیش از این از فاضل نظری به چاپ رسیده است. کارهای او معمولا جزو آثار پرفروش ادبیات است. نظری با بیانی قدمایی‌تر در غزل، از محبوبیت ویژه‌ای در بازار کتاب برخوردار است که همچنان هم ادامه دارد. آدم‌های بسیاری با کارهای او خاطره دارند. خیلی‌ها «از باغ می‌برند چراغانی‌ات کنند» را حفظ‌اند. یکی از عوامل اصلی موفقیت فاضل نظری و مقبولیت شعر او، جمع توأمان خلاقیت و تعادل بوده است. او شاعری است مبدع و مضمون‌آفرین. بسیار کم‌اند شعرهایی از او که از مضامین تازه و گاه غافلگیرکننده بی‌بهره باشند. این چیزی است که در مجموعه شعرهای روزگارمان کمتر دیده می‌شود.
پرفروش‌های سوره مهر
فهرست پرفروش‌ترین آثار سوره مهر در ماه گذشته اعلام شده که کتاب‌های «خاطرات سفیر»، «فرنگیس» و «آبنبات دارچینی» در صدر آن قرار دارند. «خاطرات سفیر» نوشته نیلوفر شادمهری درحالی در صدر پرفروش‌های ماه بهمن سوره مهر قرار دارد که به‌تازگی چاپ چهل‌وپنجم این کتاب به بازار عرضه شده است. دو کتاب «فرنگیس» خاطرات فرنگیس حیدرپور نوشته مهناز فتاحی و «آبنبات دارچینی» نوشته مهرداد صدقی که در رده دوم و سوم پرفروش‌های ماه بهمن قرار دارند هم به ترتیب به چاپ یازدهم و سوم رسیده‌اند. همچنین سه کتاب «آبنبات هل‌دار» نوشته مهرداد صدقی، «نقاشی قهوه‌خانه» خاطرات کاظم دارابی متهم دادگاه میکونوس نوشته محسن کاظمی و «مهمان‌هایی با کفش‌های لنگه به لنگه» نوشته محمد گودرزی دهریزی و اسماعیل الله‌دادی به ترتیب در رده چهارم تا ششم قرار دارند. رتبه هفتم تا دهم پرفروش‌های ماه بهمن سوره مهر هم به ترتیب به دفتر شعر «ضد» سروده فاضل نظری، «آن بیست‌وسه نفر» خاطرات خودنوشت احمد یوسف‌زاده، «گلستان یازدهم» خاطرات زهرا پناهی روا، همسر سردار شهید علی چیت‌سازیان نوشته بهناز ضرابی‌زاده و «آن‌ها» سروده فاضل نظری اختصاص دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *