چرا مردم در متاورس زمین می‌خرند؟/میلیاردرها در سرزمین عجایب

سایت بدون – این روزها اخبار درباره متاورس به وفور یافت می‌شود و خبرهایی درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ و کوچک و خریدهای مردم برای زندگی در یک دنیای مجازی از مهم‌ترین اخبار این حوزه است. بنا بر آنچه BlockWorks اعلام کرده‌است، اخیرا یک قطعه زمین در یک بازی کسب درآمد به نام Axie Infinity به قیمت ۳/۲ میلیون دلار به فروش رفته است. توسعه‌دهنده املاک مجازی، Republic Realm نیز یک ملک به ارزش ۳/۴میلیون دلار در Sandbox خریداری کرده‌است. این توسعه دهنده به BlockWorks گفت: «اهمیت زندگی دیجیتال نسبت به زندگی فیزیکی در حال افزایش است و در آینده بسیاری از مردم در محیط مجازی گردهم خواهند آمد.» طبق گفته‌های او، ملک مجازی می‌تواند یک توکن غیر مثلی باشد که مالکیت یک قطعه زمین در متاورس را نشان می‌دهد. اما سؤال اصلی اینجاست که چرا مردم در جایی مثل متاورس ملک خریداری می‌کنند؟ فروش املاک دیجیتال در روزهای اخیر به بالاترین میزان خود رسیده‌است و سرمایه‌گذاران میلیون‌ها دلار برای خرید ملک در متاورس اختصاص می‌دهند. یک کارشناس در این زمینه به وال‌استریت ژورنال گفته است: «خرید زمین مجازی می‌تواند یک سرمایه‌گذاری با ریسک بالا محسوب شود. اگر یک زمین با قیمت ۴۰ اتریوم بخرم و سپس قیمت اتریوم از ۴۰۰۰ به ۱۰۰ دلار کاهش یابد، با یک ریسک اساسی روبه‌رو خواهم شد.» ولی طبق گزارش Grayscale، متاورس هنوز می‌تواند یک فرصت برای درآمد سالانه‌ای به ارزش یک تریلیون دلار باشد. یک استارت‌آپ نیویورکی به نام Parcel به کاربران اجازه می‌دهد برای املاک در دنیاهای مجازی مانند Decentraland و Cryptovoxels قیمت‌های مختلفی پیشنهاد دهند. بنیانگذار این استارت‌آپ در مصاحبه‌ای به BlockWorks گفته است: «بلاکچین برای اولین بار به یک بازار کاملا جهانی تبدیل شده‌است. هر فردی در هر جای دنیا که به اینترنت دسترسی دارد می‌تواند یک قطعه زمین مجازی خریداری کند. دنیاهای مجازی مانند دنیای واقعی اقتصادهای پررونقی خواهند داشت.» زمانی که از او پرسیده شد چگونه یک قطعه زمین مجازی می‌تواند میلیون‌ها دلار ارزش داشته باشد، او این‌گونه پاسخ داد: «فردی حاضر است میلیون‌ها دلار برای آن بپردازد، پس می‌تواند چنین ارزشی داشته باشد.»
 چرا مردم در متاورس زمین خریداری می‌کنند؟
زمانی که با یک قلمرو جدید و ناشناخته روبه‌رو می‌شویم، ممکن است سرمایه‌گذاری در آن شبیه به قماربازی به نظر برسد. برخی افراد عقیده دارند متاورس جایی برای سرمایه‌گذاران در پنج سال آینده خواهد بود. با این حال مهم‌ترین دلایل خریداری زمین در متاورس را در ادامه توضیح می‌دهیم.
 نام‌های مشهور در حال فعالیت در زمینه متاورس هستند
نایک، شرکت سازنده کفش‌های ورزشی RTFKT را خریداری کرده‌است. کفش‌های این شرکت تنها در متاورس وجود دارند. نایک می‌خواهد مطمئن شود که هر آواتار در متاورس چنین کفش‌هایی را بپوشد. گوچی نیز در تابستان امسال، یک نسخه دیجیتالی از نمایشگاه خود را ساخت و نسخه متاورس کیف‌ها و دیگر وسایل مشهور را در Roblox با قیمت ۲۰/۱ دلار تا ۹ دلار فروخت البته برخی از این وسایل با قیمتی مانند ۴۱۰۰ دلار دوباره فروخته شدند.
 توسعه‌دهندگان املاک، میلیون‌ها دلار در متاورس سرمایه‌گذاری می‌کنند
همان‌طور که ابتدای گزارش هم اشاره کردیم، توسعه‌دهنده املاک مجازی، Republic Realm در یک پلتفرم متاورس به نام Sandbox زمینی به ارزش ۳/۴میلیون دلار خریده و رکورد خرید ۵/۲میلیون دلاری Tokens.com در زمین Decentraland را شکسته است. یک کارشناس حوزه دیجیتال می‌گوید: این افراد کاملا جدی هستند و طرح‌های تجاری آنها این موضوع را ثابت می‌کنند. آنها دنیایی را پیش‌بینی می‌کنند که می‌توان در آن ویترین‌های فروشگاه‌ها را به فروشندگان اجاره داد یا حتی خانه‌هایی برای افراد مشهوری که فکر می‌کنند حضور در متاورس برای وجهه برندشان خوب است، طراحی کرد.
 املاک متاورس موضوع جدیدی نیست
اگرچه پلتفرم‌های متاورس جدید هستند ولی افرادی قبل از آنها به املاک مجازی وارد شده‌اند. طبق گزارش‌های بلومبرگ در سال ۲۰۰۶، اولین میلیونر بازی Second Life، آیلین گراف از اولین افرادی بود که وارد بازی شد و به مدت دو سال زمین مجازی ساخت و آواتارها را توسعه داد. اکنون او با ثروتی که در دنیای مجازی به دست آورده است در شرکت‌های فناوری سرمایه‌گذاری می‌کند. در بازی Second Life می‌توان املاک را اجاره کرد و کمتر کسی آن را به فروش می‌گذارد. به احتمال زیاد، صاحبان املاک درآمد کافی از اجاره دادن آنها به‌دست می‌آورند و علاقه‌ای به فروش ندارند. طبق گفته‌های Nasdaq، اگر پلتفرمی که هیچ فردی قبل از دوران شبکه‌های مجازی درباره آن نشنیده بود توانسته است قلب و ذهن ۷۰درصد از آمریکایی‌ها را به‌دست آورد و سال‌ها پس از انتشار نیز می‌تواند درآمدزا باشد، پس پلتفرمی که با در نظر گرفتن این بازی ساخته می‌شود، می‌تواند پایدار و سودآور باشد.
 چگونه در متاورس زمین بخریم؟
در خرید زمین در متاورس باید به نکاتی توجه کرد. ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی داشته باشید تا بتوانید مالکیت ملک را ثابت کنید. با این‌که آژانس املاک در متاورس وجود ندارد ولی خرید ملک در آن تفاوت خاصی با دنیای واقعی ندارد. در ادامه مفصل‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت.
 ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی داشته باشید
در دنیای واقعی نمی‌توانید بدون هیچ پولی املاک بخرید و در دنیای املاک مجازی نیز چنین است. ابتدا به یک کیف پول دیجیتالی نیاز دارید تا بتوانید برای پلتفرم مورد علاقه خود ارز دیجیتال خریداری کنید. برای مثال، ارز دیجیتال پلتفرم مجازی Decentraland با نام MANA شناخته می‌شود. با مانا می‌توانید زمینی در پلتفرم ذکرشده بخرید ولی نمی‌توانید در بقیه پلتفرم‌ها مانند The Sandbox این کار را انجام دهید. سپس باید کیف پول دیجیتالی خود را به حساب کاربری متاورس خود متصل کنید. عبارت بازیابی کیف پول دیجیتال را در جایی بنویسید زیرا اگر آن را گم کنید، زمین مجازی خود را تا ابد از دست خواهید داد.
 پلتفرمی را که می‌خواهید در آن زمین بخرید انتخاب کنید
شما می‌توانید مستقیما از طریق پلتفرم متاورس زمینی را فقط با یک کلیک خریداری کنید. همچنین می‌توانید از طریق واسطه‌های بسیاری که فرصت‌هایی برای فروختن و خریدن ارائه می‌دهند اقدام کنید. خرید درون متاورس بهتر است زیرا شما می‌توانید بفهمید همسایگان‌تان چه کسانی هستند و چه امکانات رفاهی نزدیک آن وجود دارد. اگر می‌خواهید زمینی را پیدا کنید که نزدیک محدوده قیمت مورد نظر شما باشد، بهتر است از طریق واسطه‌هایی مانند OpenSea یا NonFungible.com اقدام کنید.
 سخن آخر
همیشه احتمال صفر شدن سرمایه شما در املاک متاورس وجود دارد، پس حتما این موضوع را هنگام خرید زمین مجازی به یاد داشته باشید. اگر قیمت املاک دنیای واقعی به صفر برسد، هنوز شما یک زمین فیزیکی دارید ولی اگر پلتفرم متاورس جمع شود، شما حتی آن زمین را هم نخواهید داشت.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *