چرا مهران مدیری به یک‌باره از تلویزیون دل کند؟


روز گذشته خبرگزاری مهر با انتشار خبری از قول مصطفی احمدی، تهیه‌کننده برنامه «دورهمی» ادامه ساخت این مجموعه تلویزیونی را منتفی دانست. احمدی که گویا به واسطه برعهده داشتن تهیه‌کنندگی سریال «هیولا»، حالا خود را به نوعی سخنگوی مهران مدیری هم می‌داند، در این گفت‌وگو مدعی شده نه تنها هیچ تصمیمی برای ساخت سری جدید «دورهمی» وجود ندارد، بلکه مذاکره‌ای هم برای ساخت سریال ۳۰ قسمتی از سوی مدیران سیما فیلم با مهران مدیری انجام نشده است. او البته مدعی شد همراه با مدیری به‌دنبال راه‌اندازی یک تاک‌شو برای فضای مجازی هستند. گذشته از اینکه آیا این خبرسازی رسانه‌ای را باید به حساب بازارگرمی سازندگان دورهمی برای مدیران تلویزیون گذاشت یا باید فرض را بر صحت کامل این ادعا گذاشت، به نظر می‌رسد پشت پرده انصراف مدیری از ادامه ساخت «دورهمی» مساله دیگری است.
هر چند بسیاری گمان می‌کردند به‌واسطه تک قسمت پخش شده از برنامه «دورهمی» در ایام نوروز و تلخی بالای برنامه که منجر به تذکر به مدیریت شبکه نسیم شد، مهران مدیری قید حضور در تلویزیون را‌ زده است اما بر اساس آنچه روز گذشته خبرگزاری فارس منتشر کرد، گویا ماجرا مربوط به تغییر شرایط حضور اسپانسرها در تلویزیون است. مدیری که در دوره حضورش در «دورهمی» برند «اول مارکت» را از یک برند گمنام تبدیل به برندی شناخته‌شده در میان مردم کرد، گویا با تغییر شرایط حضور اسپانسرها در تلویزیون پس از غائله «ستاره ‌مربع‌ها» حالا دیگر نمی‌تواند به همان راحتی از حضور اسپانسرها بهره‌ بگیرد.
در شرایطی که مدیران تلویزیون در این مدت و پس از پخش تک قسمت ویژه عید برنامه «دورهمی» با تکرار قسمت‌های قبلی علاوه بر پر کردن آنتن شبکه نسیم، به نوعی مانع از فراموشی برند «دورهمی» و «مهران مدیری» در میان مردم شدند اما گویا سازندگان این برنامه شرایط عجیب و غریبی را برای ادامه همکاری پیش روی مدیران رسانه ملی قرار داده‌اند. بنا بر گزارشی که فارس منتشر کرده، «ظاهرا تهیه‌کننده دورهمی، با توجه به حذف شیوه قدیمی که در گذشته سودآوری بسیاری برای آنها داشته، پیشنهادهای جدیدی برای تلویزیون داشته است که یکی درخواست رقم بسیار بالا برای تولید این برنامه بوده که از عرف برنامه‌سازی تلویزیون خارج بوده و دیگری شیوه جدیدی بوده که اگر تلویزیون به آن تن بدهد، باب جدیدی در آنتن‌فروشی روی خواهد داد. این شیوه جدید اختصاص باکس‌های تبلیغاتی پیش و پس و حین پخش دورهمی به تهیه‌کنندگان آن است. در این شیوه طبق مدت زمان تعیین شده، تهیه‌کننده اقدام به تبلیغ آگهی کالاها و خدماتی می‌کند که آنها را خودش تامین کرده و مدیریت آن نیز بر عهده خود تهیه‌کننده است که با چه رقم‌های خارج از عرفی آنها را روی آنتن ببرد».
البته در حال حاضر نمی‌توان به طور قطعی نسبت به سرنوشت همکاری رسانه ملی با مهران مدیری نظر داد اما واقعیت این است که مدیری با استفاده از تلویزیون، اعتبار و جایگاه از دست‌رفته‌اش پس از پخش ناتمام سریال «قهوه تلخ» را در میان مردم به دست آورد و حالا نیز تلاش او برای راه‌اندازی یک تاک‌شو در فضای مجازی به نوعی استفاده از جایگاهی است که تلویزیون به‌واسطه «دورهمی» برای او پدید آورده است؛ هر چند تجربه نشان داده هیچ‌کجا برای هنرمندان، تلویزیون نخواهد شد؛ رسانه‌ای با میلیون‌ها مخاطب، اعتبار و شهرت بیشتر و البته درآمدهایی بالا.

احسان سالمی/وطن امروز

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *