چرا مچ دست شما می گیرد؟

https://www.hidoctor.ir/wp-content/uploads/2017/10/rsi_social.jpg

سایت بدون -عصب مدیان، حرکت عضله ناحیه شست و حس سه انگشت ابتدایی را بهعهده دارد که از ناحیه مچ دست عبور میکند. هر عاملی که محل عبور این عصب را تنگ کند و فشار روی عصب بیاورد، فرد را مستعد این بیماری میکند. عوامل مستعدکننده بیماری عبارتند از بارداری، چاقی و کمکاری تیروئید. گاهی اوقات، استخوان این ناحیه به شکل مادرزادی تنگی دارد و این افراد زودتر آسیب میبینند. کار کردن زیاد با رایانه و حرکات تکراری با مچ دست، فرد را مستعد بیماری میکند. ابتدا علائم این بیماری به صورت حسی است. بتدریج، گزگز نوک انگشتان یعنی سه انگشت ابتدایی از شست به بعد و احساس سنگینی و کرختی با بیحرکتی مچ دست بیشتر میشود. هنگام خواب با احساس سنگینی انگشتان دست فرد از خواب بیدار میشود. در سندرم تونل کارپ، درد از مچ دست به انگشتان و از مچ دست به سمت بالا تا قبل از آرنج تداوم مییابد. بعد از این، علائم حرکتی ایجاد میشود. کارکرد دست مختل میشود و اشیا از دست فرد میافتد. با شدت بیماری عضله دست تحلیل میرود و لاغر میشود. چون وقتی عصب به عضله پیامرسانی نمیکند، عضله بتدریج از بین میرود. اگر بیماری به اینجا برسد، پاسخ به درمان مشکل میشود.

تشخیص و درمان این بیماری چگونه ممکن است؟

تشخیص با معاینه بالینی است، ولی با انجام تست عصب عضله تشخیص قطعی داده میشود. درمان براساس شدت بیماری که خفیف، شدید یا متوسط است انجام میشود. فرم خفیف با بستن بریس و فیزیوتراپی، آموزش و تمرین برطرف میشود. نوع شدید با جراحی درمان میشود. در این روش احتمال عود مجدد وجود دارد. چون مچ دست ناحیهای فعال است و ما نمیتوانیم بعد از جراحی فرد را از فعالیت منع کنیم.

انگشت ماشهای چیست؟

در این حالت فرد نمیتواند انگشت را از حالت خمیده به حالت صاف درآورد. انگشت موقع حرکت گیر میکند و باز نمیشود و اگر باز شود با صدای کلیک باز میشود. درمان با جراحی و فیزیوتراپی صورت میگیرد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر بیماری مچ دست قرار دارند؟

خم شدن مچ دست بیش از حد به سمت داخل یا خارج میتواند زمینهساز بیماری باشد. افرادی که در خواب علامت دارند کسانی هستند که عادت دارند دست را زیر سر یا بالش قرار دهند. نباید مچ دست زاویهدار باشد. برای پیشگیری فقط باید مچ دست صاف باشد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *