چرا نتانیاهو به دادگاه احضار شد؟/فساد بنیامین

فرحناز دهقی/ایران
تا اینجای کار، سال ۲۰۱۹ برای بنیامین نتانیاهو سال خوش‎یمنی نبوده است. از کاهش محبوبیت حزب او در افکار عمومی ساکنان اراضی اشغالی گرفته تا عقیم ماندن «طرح صلح خاورمیانه»‎ای که قرار بود بده‎بستان‎های او و داماد رئیس‎جمهوری امریکا را به عرصه عمل بکشاند و تازه‎ترین مورد که طی آن دادستانی کل این رژیم رسماً او را به فساد و رشوه متهم کرده است.
به‌گزارش سی‎ان‎ان، خیانت در امانت، فساد اقتصادی و مالی و رشوه که هر کدام با سه روند تحقیقی پیگیری شده‎اند، از جمله اتهاماتی هستند که دادستانی کل رژیم صهیونیستی، متوجه نخست‎وزیری این رژیم کرده است. اعلام این خبر در آستانه انتخابات ماه آوریل که کمتر از یک ماه به برگزاری آن زمان باقی مانده، می‎تواند تبعات سهمگینی برای نتانیاهو داشته باشد. او که در تلاش است با پیروزی در انتخابات پارلمانی ماه آینده، برای پنجمین بار در سمت خود باقی بماند، پس از اعلام این خبر با موانع بیشتر در مسیر خود روبه‎رو خواهد شد. اکنون او اولین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که در هنگام حضور در سمت خود، رسماً از سوی دادستان کل به دریافت رشوه متهم شده است.
اگرچه او بارها این اتهامات را رد کرده است، اما طی سال گذشته او و همسرش بارها مورد بازجویی قرار گرفته‎اند و در مواردی اعلام شد سرنخ‎هایی از فساد این زوج پیدا شده است. اکنون نیز او با سرزنش احزاب چپ اسرائیلی، در واکنش گفته که رهبران احزاب چپ‌گرا با تحت فشار گذاشتن آویخای مندلبلیت، دادستان کل این رژیم، او را مجبور به صدور چنین حکمی کرده‎اند. نتانیاهو ضمن رد کردن این اتهامات گفت: «این اقدام بی‌سابقه‌ای در راستای سرنگون کردن حزب راست‌گرای اسرائیل و بازگشت چپ‌گرایان به قدرت است. آنها خوب می‎دانند نمی‎توانند در صندوق رأی من را شکست بدهند. بنابراین از همین حالا شروع کرده‎اند تا به نتیجه مطلوب خود در انتخابات برسند و یک دولت چپی بر سر کار بیاورند». با این حال، دادستان کل رژیم صهیونیستی اعلام کرده که تمایل دارد جلسه‌ای برگزار شود تا قبل از تفهیم رسمی اتهامات، نتانیاهو فرصتی برای دفاع از خود داشته باشد. حزب لیکود، با رهبری نتانیاهو، نیز اعلام کرده این اتهام‎ها پایه و اساس منطقی و حقیقی ندارند و تنها «ظلم سیاسی» و پاپوش رقبای او برای کنار زدنش هستند. این حزب حتی پا را فراتر گذاشت و این اتهام را مهندسی انتخاباب آتی دانست و در بیانیه‎ای اعلام کرد: «متهم شدن نخست‌وزیری از سوی دادستان کل آن هم یک ماه قبل از انتخابات بدون دادن فرصت به او برای دفاع از خود مداخله آشکار و بی‌سابقه‌ای در انتخابات محسوب می‌شود».
   سیگار، شامپاین و فساد
نخستین اتهامی که این بار در پرونده نتانیاهو مطرح شده، دریافت هدایای غیرقانونی از جمله جواهرات، سیگارهای گران‎قیمت و نوشیدنی‎های الکلی‎ به ارزش حدوداً ۲۸۰ هزار دلار از میلیاردرهای خارج از اراضی اشغالی است. کارشناسانی که درباره این پرونده تحقیق کرده‎اند می‎گویند نتانیاهو در عوض این تاجران و ثروتمندان را از پرداخت مالیات معاف کرده و مزایای دیگری به آنها بخشیده است. او همچنین به دادن رشوه به ناشر روزنامه یدیعوت آحارونوت برای پوشش‌دهی اخبار به نفع نخست‌وزیری متهم شده است. از دیگر پرونده‎های فساد او می‎توان به این اشاره کرد که با برخی شرکت‎های مخابراتی در پشت پرده توافق‎هایی داشته است که برای آنها امتیازهایی در نظر گرفته تا آنها اخباری به نفع نتانیاهو منتشر کنند. شرکت بزق یکی از همین شرکت‎هاست که متعلق به شائول الوویتچ یکی از دوستان نزدیک نتانیاهو است.
با جدی‎تر شدن پرونده‎های فساد نخست‎وزیری رژیم اشغالگر، هجمه‎ها علیه او به اندازه بی‎سابقه‎ای رسیده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، رؤسای برخی احزاب اسرائیلی در واکنش به این اقدام دادستانی کل، از نتانیاهو خواستند استعفا بدهد. آوی گبای، رئیس حزب کارگر رژیم صهیونیستی صراحتاً گفته است: «خبر خوب برای اسرائیلی‎ها این است که تشت خودخواهی نخست‎وزیرشان از پشت بام سقوط کرده است. حقیقت این است که نتانیاهو هر کاری می‌کند به خاطر خودش می‌کند. او نه به مردم توجه می‌کند نه به دولت. به همین خاطر، از نتانیاهو می‌خواهم استعفا بدهد».
   معامله ناکام قرن
پیش از این هم «معامله قرن» یا طرح موسوم به صلح جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، به شکست منجر شده بود اما او با امیدواری، بار دیگر راهی چند کشور خاورمیانه‎ای شد تا دومین طرح خود را به رهبران این کشورها ارائه کند و فلسطین و رژیم صهیونیستی را به پای میز مذاکره و صلح بکشاند. اگر روند نخستین طرح چند ماهی طول کشید و بعد نتیجه نامطلوبش برای کوشنر آشکار شد، این بار ظرف چند هفته بی‎نتیجه بودن این دیدارها عیان شد. روز پنجشنبه، کاخ سفید اعلام کرد کوشنر ضمن دیدار با ولیعهد عربستان، جزئیات این طرح را به او گفته است. او پیش از این به ترکیه سفر و با رجب طیب اردوغان دیدار کرده بود. با وجود این تاکنون هیچ نشانه‎ای از پیشرفت دیده نشده است.
عبدالباری عطوان در این باره در روزنامه رای‎الیوم چاپ لندن نوشته است: «اتهام بزرگ نتانیاهو درباره فسادهایش، به معنای شکست تلاش‎های کوشنر، ترامپ و متحدان عربشان است. اکنون سؤال این است که اول کدام یک کنار خواهند رفت، ترامپ، نتانیاهو یا معامله قرن یا هر سه تا با هم خواهند رفت؟» شبکه خبری الجزیره در گزارشی اعلام کرد که طرح کوشنر محکوم به شکست است.
جو مکرون، تحلیلگر این شبکه در این گزارش نوشت: «یک هفته پس از کنفرانس ناکام ورشو، کوشنر راهی خاورمیانه شد تا مشتریان طرح خود را پیدا کند. هدف او یک چیز است: عادی‎سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی و ایجاد ائتلافی علیه ایران. تا اینجای کار که این طرح موفق نبوده است. زیرا اروپا قانع نشده که چرا باید با ایران راه خصومت و کینه‎ورزی را در پیش بگیرد. از سوی دیگر، ایجاد این ائتلاف شکننده خواهد بود زیرا هنوز رهبران کشورهای عربی به‌دلیل فشار افکار عمومی و سابقه تاریخی نمی‎توانند تمام قد در موضعی مشترک با اسرائیل بایستند».

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *