چرا نوشتن یادداشت روزانه برای یک کسب و کار موفق مهم است؟/دست نوشته های کارآفرین

brainstorming brainstorm strategy workshop business note notes sticky – stock image

سایت بدون – بسیاری از ما در طول سال هزاران کلمه و صدها صفحه می‌نویسیم. این نوشتن‌ها در زندگی روزمره همه ما جاری است؛ از نوشتن پیامک‌ و ایمیل‌های گوناگون تا گزارش‌های کاری یا حتی فهرست خرید برای خانه. این موضوع در مورد برخی مشاغل مانند شغل من که خبرنگار روزنامه هستم، حتی ده‌ها برابر این میزان نیز می‌شود. بیشتر این نوشته‌ها مخاطب یا مخاطبانی دارند، اما بسیاری از نوشته‌ها هستند که مخاطبی جز نویسنده‌اش ندارد و هیچ‌وقت قرار نیست کسی آنها را بخواند. یادداشت‌های روزانه از آن دست مطالبی است که معمولا برای خوانده شدن نوشته نمی‌شوند و معمولا طرفداران کمی دارد. بسیاری از افراد پرمشغله نوشتن یادداشت روزانه را کاری اضافه، پر زحمت و وقتگیر می‌دانند؛ اما واقعیت این است که نوشتن یادداشت‌های روزانه می‌تواند تأثیر عمیقی هم در پرورش شخصیت افراد و هم دنیای کاری‌شان داشته باشد. روزنگاری به دسته‌بندی و نظم یافتن افکار، افزایش قدرت واکنش ذهنی و همچنین افزایش خلاقیت و ایده‌پردازی کمک شایانی می‌کند. همه این مهارت‌های افزوده هم در زندگی شخصی به کار خواهد آمد و هم کمک می‌کند کارآفرینی موفق‌تر در زندگی کاری‌تان باشید

. برگرفته از: Entrepreneur

اگر نگاهی به زندگی روزمره بسیاری از کارآفرینان موفق دنیا داشته باشیم، روزنگاری یکی معمول‌ترین عادت‌هایی است که در بین‌شان مشترک است و حتی برخی از آنها در گفت‌وگوهایی که با رسانه‌ها داشته‌اند نوشتن یادداشت‌های روزانه را یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شان دانسته‌اند. نوشتن یادداشت روزانه علاوه بر ایجاد تمرکز و نظم‌دهی به آنچه در ذهن‌تان دارید، کمک می‌کند به صورت شفاف و کاربردی‌تر افکارتان را شکل دهید. حتی اگر قصد ارائه ایده جدیدی دارید، یادداشت کردن کمک می‌کند جنبه‌های مختلف قضیه را کامل‌تر در نظر بگیرید و بتوانید اثرگذارترین قسمت‌های موضوع را شناسایی کرده و در ارائه‌تان روی آنها تأکید بیشتری داشته باشید.
اگرچه قرار نیست هیچ وقت یادداشت‌هایتان را به کسی ارائه کنید یا در اختیار کسی بگذارید، اما مطمئن باشید وقتی که صرف نوشتن این یادداشت‌ها می‌کنید چند برابر بیشتر نسبت به هزاران نامه، ایمیل و نوشته‌هایی که بر حسب‌ کسب‌وکارتان در طول سال می‌نویسید به رونق و پیشرفت کسب‌وکارتان کمک می‌کند.
نقش بازتاب ذهنی
در هدایت کسب‌وکار
بازتاب ذهنی به معنی افکار ارادی است که دیده‌ها، تجربیات به دست آمده را بررسی می‌کند و نتایج و پیش‌بینی‌های متفاوتی را برای هر مسیری در نظر می‌گیرد. این تفکرات مبنای تصمیمات آتی هر فرد را شکل می‌دهد. نتایج تحقیقات نشان داده افرادی که قدرت بازتاب ذهنی‌شان را تقویت می‌کنند، معمولا افرادی شادتر هستند و کارایی و عملکرد کاری بهتری نسبت به دیگران دارند. نتیجه‌ای بسیار منطقی است؛ افرادی که بازده کاری زیادی دارند و رضایتمندی‌ بالاتری دارند معمولا افرادی هستند که توانسته‌اند از اشتباهات‌شان درس بگیرند.
کارشناسان معتقدند بازتاب ذهنی چیزی است که عملکرد ما را به توانمندی‌هایمان متصل می‌کند. تجربه به تنهایی نمی‌تواند جای خرد و عقلانیت را بگیرد مگر این که آگاهانه زمانی را صرف یادگیری از تجربیات کنید. برای این که بتوانید از یادداشت‌نویسی‌های روزانه‌تان برای افزایش توان بازتاب ذهنی کمک بگیرید بهتر است آن را بر مبنای مجموعه سوالات مشخصی پیاده‌سازی کنید. این سوالات می‌تواند جرقه‌های کلی در ذهن ایجاد کند سپس جریان تحلیل اتفاقات را بر مبنای آن نکاتی که در هر دوره زمانی ممکن است بیشتر برایتان اهمیت داشته باشد پیش ببرد و به رشد کاری‌تان بیشتر کمک کند. برای مثال می‌توانید چنین سوالاتی را از خودتان بپرسید:
    به چه طرح‌ها و ایده‌هایی بیشتر علاقه دارم؟
    از چه چیزهایی پرهیز می‌کنم؟
    نظرم در مورد نحوه هدایت کسب‌وکارم چیست؟
    چه اتفاقی بیش از هرچیزی امروز مرا خوشحال کرد؟
برای پاسخ دادن به این سوالات از پیش تعیین شده، بر اولویت‌های کاری‌تان در آن مقطع زمانی متمرکز شوید و بر اساس آن نوشتن را آغاز کنید. اگر پس از مدتی نگاهی به این یادداشت‌ها بیندازید می‌توانید روند تغییرات فکری و رشد شخصی خود را در نحوه بررسی امور و هدایت کسب‌وکارتان به وضوح ببینید. انجام این کار به صورت یک روند عادی روزمره به مرور زمان ذهن‌تان را پرورش می‌دهد و به این ترتیب در لحظه ذهن‌تان بیشترین آمادگی برای تحلیل امور و استفاده از فرصت‌های پیش آمده را خواهد داشت.
از سوی دیگر متمرکز شدن روی پرسش‌های مشخص، آگاهی ذهن‌تان را روز به روز افزایش می‌دهد و به این ترتیب هر روز در رویارویی با هر تجربه‌ای ذهن‌تان برای تحلیل و یادگیری از آن اتفاق آماده‌تر خواهد بود. با نوشتن روزانه همیشه پرسش‌هایی که در اولویت تان هستند در جلوی ذهن‌تان خواهد بود و به این ترتیب حتی پیش از نوشتن و پاسخ کتبی به آنها ذهن‌تان روند تحلیل را به صورت خودکار طی خواهد کرد و روز به روز بیشتر از تجربیات تان خواهید آموخت.
روزنگاری و پرورش خلاقیت
آزادنویسی به معنای نوشتن بدون هدف یا انگیزه خاصی است. گرچه ممکن است چنین کاری بی‌هدف و بی‌فایده به‌نظر برسد، اما این کار موجب باز شدن مسیر خلاقیت، تحلیل بهتر احساسات و افزایش آمادگی ذهنی‌تان خواهد شد. کافی است فقط بنویسید! گرچه همین کار به ظاهر ساده برای بسیاری از افرادی که ذهنشان برای انجام کارها و وظایف مشخص بخش‌بندی شده بسیار دشوار خواهد بود؛ چون از قاعده مشخصی پیروی نمی‌کند؛ نه می‌توان فهمید درست انجام شده یا نه، نه پایان مشخصی دارد!
خوشبختانه هیچ روش درست یا نادرستی برای آزادنویسی وجود ندارد. برای این که بدانید چه زمانی وقت تمام کردن آن است، می‌توانید زمان مشخصی را برای نوشتن در نظر بگیرید یا بلندی متن مد‌نظرتان باشد. به عنوان مثال روزی نیم‌ساعت یا به اندازه دو صفحه در روز آزاد نویسی کنید. اگر احساس می‌کنید نوشتن، کار بی‌فایده‌ای است، مشکلی ندارد چون واقعا قرار نیست فایده خاصی هم داشته باشد. آزادنویسی شما قرار نیست الزاما پیش‌نویس طرحی جدید یا پیاده‌سازی ایده جدیدی باشد. اما مطمئن باشید استمرار در آن حتما درهای جدیدی از رشد و خلاقیت باز خواهد کرد.
صبح‌ها پیش از شروع روز کاری‌تان زمانی را به نوشتن اختصاص دهید و هرچیزی را که وارد ذهن‌تان شده روی کاغذ بیاورید. اما اگر آن را به تعویق بیندازید، در طول روز به دلیل فشارهای ناشی از کار احتمالا زمان آزادی برای این کار پیدا نخواهید کرد. پایان روز هم به دلیل خستگی ناشی از کار زمان مناسبی نخواهد بود. سعی کنید بدون خودسانسوری یا این که تلاش کنید به نوشته‌هایتان نظم و قاعده خاصی دهید، بنویسید. هرچیزی را که به ذهن‌تان آمد روی کاغذ بیاورید. شاید در دقایق اول این کار برایتان دشوار باشد و اصلا چیزی به ذهن‌تان نرسد اما همین که چند جمله اول را بنویسید جریان افکارتان در قلمتان جاری می‌شود، ناخودآگاه مسیر نوشته‌هایتان مشخص می‌شود و آنقدر غرق در نوشتن می‌شوید که ممکن است زمان هم از دست تان برود. به این ترتیب پس از صرف مدتی کوتاه در آغاز روز، فعالیت خود را با ذهنی آماده‌تر و پر از جرقه‌های خلاقیت و ایده‌های جدید و راه‌حل‌های خوب برای مشکلاتی که در کسب‌وکارتان وجود دارد، شروع می‌کنید که در حالت عادی به دلیل مشغله‌های ذهنی حتی به ذهن‌تان هم نمی‌آمد.
نوشته‌هایتان را کاربردی کنید
بازتاب ذهنی و آزادنویسی ابزارهای بسیار ارزشمند و کاربردی است که می‌تواند فضای کاری شما را به عنوان کارآفرین متحول کند. اما اگر قرار باشد این روش‌های نوشتاری را فقط به زمانی که می‌خواهید برای ارائه کردن مطلبی در جلسه یا رویدادی آماده شوید، نمی‌توانید از تمام ظرفیت و کارایی این روش‌ها استفاده کنید. با روزمره کردن این روش‌ها می‌توانید قدرت خلاقیت و مهارت‌های ذهنی‌تان را ورزیده کنید و از این مهارت‌های جدید در کسب‌وکارتان استفاده کنید.
سعی کنید دفتر و قلمی که دوست دارید برای این کار فراهم کنید و از نوشتن تان لذت ببرید. در بهترین حالت می‌توانید به صورت روزانه آزادنویسی را تمرین کنید و برای جمع‌بندی اتفاقات هفته از روش بازتاب ذهنی بهره ببرید تا تحلیل کنید چه اتفاقاتی پیش‌آمده؟ باید برای رفع آنها چه کار کنید؟ چه تغییراتی را باید در کسب‌وکارتان وارد کنید؟ کدام قسمت‌ها به توجه بیشتری نیاز دارد و باید بیشتر روی آنها متمرکز شوید؟ به این ترتیب می‌توانید تعادل بهتری بین افکار ذهنی، رشته‌های خلاقیت ذهنی و نحوه عملکرد و کارتان ایجاد کنید تا شاهد رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان باشید.  

بی خیال رایانه و لپ‌تاپ شوید
بیشتر نوشتن‌های این روزهای ما در فضای دیجیتال انجام می‌شود. اگرچه این موضوع مزایای بسیاری از جمله سرعت بالاتر، همیشه در دسترس بودن و قابلیت تصحیح و تنظیم راحت‌تری دارد، اما معایبی نیز خواهد داشت.
خیلی از ما بسیار سریع‌تر از نوشتن با خودکار روی کاغذ در رایانه یا گوشی هوشمندمان تایپ می‌کنیم. این مزیت بسیار خوبی است اما وقتی سرعت پایین‌تری در نوشتن داشته باشیم، ذهن فرصت بیشتری برای پردازش ایده‌ها و تکمیل آنها خواهد داشت. بنابراین هنگام نوشتن روی کاغذ معمولا عمق ایده‌ها به مراتب بیشتر خواهد بود.
از سوی دیگر نوشتن روی کاغذ میزان حواس‌پرتی و پرش ذهن را نیز کاهش می‌دهد. من در زمان نگارش همین گزارش، چند بار خبرهای جدید صفحات خبری را بررسی کردم، ایمیل جدیدی را که دریافت کرده‌ام خوانده و پاسخ داده‌ام و پیام‌های جدید پیام‌رسانم را نیز بررسی کرده‌ام! هر بار که دست از نوشتن برداشته‌ام و بعد دوباره آن را شروع کردم، مجبور شدم زمان و انرژی مضاعفی صرف کنم تا دوباره موتور نوشتنم فعال شود. بنابراین نوشتن در یک دفترچه و دور از دنیای فناوری احتمال پرش ذهن را به حداقل خواهد رساند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *