چرا کلسترول خون شما بالا می رود؟

ورزش نکردن، زیاد نشستن، سیگار کشیدن و… از جمله اشتباهاتی هستند که می تواند بر کلسترول خون شما تأثیر بگذارد

  سایت بدون -کلسترول یک ماده مومی شکل و چربی مانند است که بدن به طور طبیعی تولید می‌کند و در ساخت و عملکرد سلول‌های بدن دخالت دارد. کلسترول بخش مهم و حیاتی یک بدن سالم است، اما وجود مقادیر بیش از حد آن در خون می‌تواند مشکلاتی  برای بدن داشته باشد.بنابراین بسیار مهم است که میزان آن حتما کنترل شود.در ادامه به بررسی اشتباهاتی که ممکن است کلسترول را بالا ببرند می پردازیم :

  ورزش نمی‌کنید
ورزش منظم یکی از بهترین راه ها برای کنترل کلسترول است. لازم نیست ورزش سنگین انجام دهید. ۴۰ دقیقه پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری ۳ یا ۴ بار در هفته این کار را انجام می دهد. اگر وقتتان کم است، می‌توانید آن را به ۱۰ دقیقه در طول روز تقسیم کنید.
  زیاد می‌نشینید
نشستن زیاد می تواند با چاقی، بیماری قلبی و فشار خون بالا مرتبط باشد، کلسترول خوب را کاهش دهد و سطح تری گلیسیرید را افزایش دهد. این درست است حتی اگر به طور منظم ورزش می‌کنید. اگر پشت میز کار می کنید، سعی کنید هر ۳۰ دقیقه بلند شوید و حرکت کنید.
   سیگار می‌کشید
سیگار کشیدن سطح کلسترول «خوب» شما را کاهش می دهد و با فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی مرتبط است. ترک سیگار می تواند سطح کلسترول شما را بهتر کند و به محافظت از شریان ها کمک کند. اگر سیگار نمی کشید، تمام تلاش خود را بکنید تا از دود دست دوم سیگار دور بمانید.
   وزن خود را نادیده می گیرید
حمل بیش از حد چربی‌ها، به خصوص در اطراف شکم، می تواند کلسترول بد (LDL) را افزایش و نوع خوب (HDL) را کاهش دهد. اگر فقط ۱۰ درصد از وزن خود را از دست بدهید به راحتی می‌توانید کلسترول خود را کنترل کنید.
   مقدار زیادی چربی اشباع شده
 می خورید

گوشت گاو و لبنیات پرچرب مانند کره، خامه، شیر، پنیر و ماست و همچنین روغن های استوایی مانند نخل و نارگیل می توانند LDL یا کلسترول «بد» شما را افزایش دهند. اگر LDL شما بالاست، نباید بیش از ۶ درصد کالری خود را از چربی های اشباع شده دریافت کنید.
   مقدار زیادی چربی ترانس
 می خورید

چربی ترانس در غذاهای سرخ شده، شیرینی ها، خمیر پیتزا، دونات ها، کلوچه ها ، کراکرها و بسیاری از غذاهای از پیش بسته بندی شده پیدا می‌شود. آن‌ها سطح کلسترول بد شما را بالا می برند و  چربی خوب را کاهش می دهند. برای محدود کردن چربی‌های ترانس، برچسب‌های مواد غذایی را بررسی کنید. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب، مرغ، ماهی و آجیل بخورید.
   تمام چربی ها را حذف می کنید
چربی های اشباع شده و ترانس را با چربی های غیراشباع و سالم جایگزین کنید. این چربی ها را در ماهی قزل آلا، آووکادو، زیتون، گردو و روغن های گیاهی مایع مانند گلرنگ، کانولا، آفتابگردان و روغن زیتون خواهید یافت.
   فیبر را فراموش می کنید
دو نوع  فیبر محلول و نامحلول وجود دارد که هر دو برای سلامت قلب شما مفید است، اما فیبر محلول به طور خاص به کاهش سطح LDL شما کمک می کند. آن را با یک کاسه بلغور جو دوسر در صبح یا با سبوس جو دوسر، میوه ها، لوبیا، عدس یا سبزیجات به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
   شرایط را نادیده می گیرید
درک و درمان هر گونه مسائل پزشکی مرتبط با اعداد کلسترول بد مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری کلیوی، بیماری کبد و کم کاری تیروئید بسیار مهم است. اگر یکی از  این شرایط را دارید، باید آن را به خوبی مدیریت کنید.
   گاهی داروهای خود را حذف می‌کنید
دستورالعمل های پزشک خود را درباره هر نسخه ای دنبال کنید. اگر مصرف دارو را فراموش کردید، سعی نکنید دفعه بعد دوزهای خود را با مصرف بیشتر جبران کنید. این کار ممکن است باعث سرگیجه یا بیماری دیگری در شما شود.
 منبع : webmd

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *