چرا کونته تاتنهام را انتخاب کرد؟/آقای جام



آنتونیو کونته بر این باور است که می‌تواند به ۱۳ سال جام نگرفتن تاتنهام خاتمه بدهد.
سایت بدون – وقتی کونته در سال ۲۰۱۹ به اینتر پیوست، گفت: «من می‌توانم بپذیرم که در ابتدای کار، تنها بخت کمی برای قهرمانی داشته باشم، حتی در حد یک درصد اما باید حداقل یک درصد وجود داشته باشد.»
زمانی که کونته به اینتر رفت، دست این تیم از قهرمانی سری آ برای ۹ سال کوتاه بود. کونته تنها به دو سال نیاز داشت تا آنها را قهرمان کند. او در فصل اول ۱۳ امتیاز بیشتر از فصل قبل‌تر اینتر گرفت و به فینال لیگ اروپا هم رسید. یک سال بعد، آنها در فاصله چهار بازی مانده به پایان رقابت‌ها، قهرمانی خود را قطعی کرده بودند.
اما با معیارهای کونته، همین هم روند کندی حساب می‌شود. او در دو باشگاه قبلی خود در همان فصل اول قهرمان شد. یوونتوس پیش از آن که کونته در سال ۲۰۱۱ بیاید، دو فصل پیاپی هفتم شده بود اما کونته آنها را در فصل اولش بدون شکست فاتح اسکودتو کرد. چلسی هم با ژوزه مورینیو و گاس هیدینک در فصل ۱۶-۲۰۱۵ به رده دهم لیگ برتر رسید اما فصل بعد با کونته قهرمان شد.
این مربی ایتالیایی هر جا که می‌رود قهرمان می‌شود. کارشناسان ایتالیایی می‌گویند او تضمینی برای قهرمانی است اما خود کونته می‌گوید که هیچ بردی را نباید حتمی دانست.
کار در اینتر از همه‌جا سخت‌تر بود. فلسفه اینتر برخلاف کونته بود و البته کونته بیشتر دوران بازی‌اش را در یوونتوس، رقیب بزرگ اینتر گذرانده بود. یکی از اولین کارهای کونته این بود که پخش سرود «پاتزا اینتر» پیش از بازی‌ها را ممنوع کند. این سرود از تماشاگران می‌خواست که از «جنون» و «غیر قابل پیش‌بینی بودن» تیم خود استقبال کنند.
اینتر پیش از آمدن کونته ۱۸ بار قهرمان لیگ شده بود و تنها یوونتوس بهتر از این تیم عمل کرده بود اما اینتر پس از سه‌گانه با ژوزه مورینیو به‌شدت افت کرد و با وجود دستمزدهای بالایی که می‌پرداخت، اغلب به لیگ قهرمانان هم نمی‌رسید.
کونته گفت که هدف اولش این است که اینتر را دوباره به تیمی معتبر تبدیل سازد. شاید چنین شروعی در تاتنهام هم نیاز باشد، به‌ویژه که آنها از فینال لیگ قهرمانان به لیگ کنفرانس اروپا تنزل کرده‌اند.
آن‌هایی که کونته را نمی‌شناسند، می‌گویند چرا او تاتنهام را در چنین وضعیتی تحویل گرفته است. کونته مشکلی نداشت که یک سال دور از میادین باشد، مانند فصل ۱۹-۲۰۱۸ که باشگاهی نداشت اما به نظر می‌رسد که چالش تاتنهام او را جذب کرده است. او فردی نیست که چالش‌ها را ارزیابی نکند. کونته اینتر را ترک کرد، چون بر این باور بود که نمی‌تواند موفقیتش را در این تیم ادامه دهد، به‌ویژه که باشگاه می‌خواست ۲۰ درصد از دستمزد پرداختی خود به بازیکنان را کم کند و به این ترتیب، جدایی برخی بازیکنان قطعی به نظر می‌رسید.
اما فابیو پاراتیچی، مدیر فوتبال تاتنهام چه تضمینی به او داده است؟ کونته خوشحال است که با هری کین کار خواهد کرد. او در سال ۲۰۱۷ گفت که کین یکی از بهترین مهاجمان دنیا است اما کین که نتوانست به منچستر سیتی برود، در این فصل افت کرده است.
تاتنهام کونته را گزینه‌ای مناسب برای احیای کین می‌داند. او توانست بهترین عملکرد دوران بازی روملو لوکاکو را در اینتر از او بگیرد. این بازیکن در دو فصل در سری آ ۴۷ گل زد و ۱۳ پاس گل داد و ارزشش را در بازار نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر کرد.
این اولین باری نبود که کونته یک مهاجم بلندقامت و فیزیکی را احیا می‌کرد. گراتزیانو پله با پیراهن تیم ملی ایتالیا فراتر از انتظارات بسیاری از مردم عمل کرد. دیه‌گو کاستا هم در سال ۲۰۱۷ بیست گل زد و کمک کرد چلسی فاتح لیگ شود. البته رابطه او با کونته خراب شد.
بی‌تردید می‌توان تصور کرد که کین و سون هیونگ مین دو مهاجم کونته با سیستم ۲-۵-۳ باشند. کریستین رومرو که در تابستان به صورت قرضی آمده هم می‌تواند بین دو مدافع میانی اصلی تیم بازی کند.
اما تاتنهام چه ضمانتی به کونته داده است؟ او همیشه خواستار آن شده که باشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ متناسب با جاه‌طلبی او داشته باشند. او یوونتوس را ترک کرد و گفت کسی نباید انتظار داشته باشد غذای ۱۰۰ یورویی را با ۱۰ یورو بخرد. او در فصل دوم حضور در چلسی از این شاکی بود که لوکاکو و ویرجیل فن‌دایک خریداری نشده‌اند.
منتقدان او می‌گویند که او همیشه می‌خواهد بازیکنان بیشتری بخرد اما در فصل گذشته، اینتر پس از ژانویه – که به دلیل مشکلات مالی نتوانست کار خاصی انجام دهد – به بهترین فرم خود رسید. کونته باید بهترین عملکرد را از بازیکنان حاشیه‌ای تیم مانند کریستین اریکسن، هافبک سابق تاتنهام می‌گرفت.
چیزی که کونته می‌خواهد و چیزی که برای موفقیت نیاز دارد با هم فرق دارند اما او بر این باور است که می‌تواند در باشگاهی موفق شود که امثال مورینیو، موریسیو پوچتینو و آندره ویلاش-بواش نتوانستند کاری انجام دهند. حداقل انتظار کونته این است که تاتنهام به نظرات او درباره آینده توجه کند.

نیکی باندینی
منبع: گاردین

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *