چطور ریسک مرگ ناشی از سرطان سینه را به حداقل برسانیم؟!

Woman used shield with breast cancer logo for protect cancer cell. Concept Illustration about health care and medical.


درمان سرطان سینه راه درازی را در دهه‌های اخیر پیش رفته است؛ اما اینکه چطور می‌توان در اولین مرحله تومورها را از شکل گرفتن و تبدیل شدن به سرطان در امان نگه داشت همچنان چالش بزرگی در این زمینه است. 

به گزارش سازندگی و به نقل از تایم؛ یک گزارش جدید اما که قرار است ماه آینده در نشست شیکاگو انجمن انکولوژی بالینی امریکا ارائه شود خبرهای خوبی در این باره دارد. محققان گزارش کرده‌اند شواهد جالب توجهی وجود دارد مبنی بر اینکه رژیم‌های غذایی کم چربی مشابه آنچه که پزشکان برای بیماران قلبی توصیه می‌کنند با کاهش ریسک مرگ ناشی از سرطان سینه در ارتباط است.

در این تحقیق که در قالب آزمایشی بزرگ ۴۹ هزار نفر از خانم‌ها ر که دوران یائسگی را پشت سر می‌گذاشتند مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌اند؛ این خانم‌ها به طور تصادفی از رژیم‌های غذایی کم‌ چرب پیروی می‌کردند و گروه دیگر به نوعی برنامه غذایی آنها کنترل شده داشتند. این گروه از خانم‌ها به مدت هشت سال و نیم مورد تجریه و تحلیل تیم محققان قرار گرفتند. 

گروهی از خانم‌ها که از رژیم غذایی کم چرب استفاده می‌کردند با هدف کاهش میزان چربی مصرفی روزانه خود تا ۲۰ درصد مصرف میوه، سبزیجات و غلات و حبوبات را افزایش دادند. هیچکدام از این خانم‌ها در ابتدای آزمایش فوق سرطان سینه نداشتند.

بعد از به پایان رسیدن این تحقیق میزان ابتلا به سرطان سینه در هر دو گروه (گروه رژیم غذایی کم چرب و گروه رژیم کنترل شده) مشابه بود اما گروهی که زنان در آن از رژیم کم چرب بهره می‌بردند در مقایسه با گروه رژیم کنترل شده ۳۵ درصد کمتر با خطر مرگ ناشی از ابتلا به سرطان سینه مواجه بودند. 

حتی پس از گذشت ۲۰ سال از این تحقیق زنانی که همچنان به رژیم کم چرب پایبند بودند تا ۱۵ درصد کمتر از بقیه در معرض ریسک مرگ قرار داشتند. مابقی داده‌ها در این زمینه نشان می‌دهد ریسک مرگ بخصوص بر اثر سرطان سینه در این زنان ۲۱ درصد کمتر از خانم‌هایی بود که رژیم غذایی خود را تغییر ندادند. 

محققان این تحقیق می‌گویند این یک نتیجه بسیار هیجان انگیز برای آنهاست؛ ” ما حالا شواهدی از آزمایش تصادفی کنترل شده  داریم که نشان می‌دهد اعتدال رژیم غذایی که برای بسیار دست‌یافتنی است، می‌تواند مزایایی برای سلامت را در پی داشته باشد که شامل کاهش ریسک مرگ بر اثر سرطان سینه می‌شود. این بسیار خوب است؛ خیلی سخت است که بخواهیم بابت چنین چیزی خوشحال نباشیم.”

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *