چگونه از گل شمعدانی محافظت کنیم؟

اگر از هر ایرانی بپرسیم زیباترین و نوستالژیک‌ترین گلی که شما را به یاد بهار می‌اندازد چیست، بی‌تردید «شمعدانی» یکی از پاسخ‌هایی است که بسامد زیادی میان پاسخ‌ها خواهد داشت.
گیاهی که در ادبیات معاصر ما هم طرفداران بسیاری دارد؛ از احمدرضا احمدی و فروغ فرخزاد و سهراب سپهری بگیریم تا نوسرایان جوانی همچون مجتبی تقوی‌نژاد عاشقانه‌های فراوانی سروده‌اند.
شمعدانی با یک گلدان خاکی رنگ و حوض آبی نخستین تصویر ما از خانه‌ای تاریخی و اصیل شاید باشد و به همین دلیل هم بهار که از راه می‌رسد سهم شمعدانی از بالکن‌های آپارتمان‌های بی روح از همه بیشتر است و خیلی‌ها سعی می‌کنند روح زندگی و اصالت را با همین چند شاخه سفید و سرخ و صورتی به خانه‌هایشان بدمند.
در نخستین گلخانه بهاری‌مان سراغ شمعدانی رفته‌ایم تا اگر شما هم در خانه‌تان این گیاه را نگهداری می‌کنید برای سرحال ماندن آن نکاتی را بدانید.
خرج الکی نکنید: درست است که شمعدانی اصولا گیاه گرانقمیتی نیست و برای خریدن نوع هلندی و خارجی آن هم حتی به هزینه بالایی نیاز ندارید ولی اولین پیشنهاد ما به شما این است که اگر از سال گذشته در خانه‌هایتان شمعدانی دارید که ساقه‌اش سبز مانده است و فقط به‌دلیل گل ندادن می‌خواهید آن را با یک گیاه جدید تغییر دهید و دست نگه دارید.
بهار، فصل گلدهی شمعدانی است. اگر ساقه‌های گیاه‌تان هنوز زنده و سبز است، یک کود گلدهی تهیه کنید و با آبیاری منظم منتظر بمانید تا نخستین غنچه‌های گل در گیاه‌تان آشکار شود، باور کنید لذت تماشای دوباره گل دادن گیاهی که فکر می‌کنید خشک شده توصیف‌ناپذیر است.
شرایط نگهداری: اکنون در بازارهای گل معمولا دو مدل شمعدانی وجود دارد؛ یکی شمعدانی با بذر ایرانی و دیگری شمعدانی هلندی، همان‌طور که اشاره کردم دومی گران‌تر است، گول ظاهر را نخورید، شمعدانی ایرانی حس و حال اتفاقا بهتری به شما می‌بخشد و سراغ نمونه خارجی آن نروید.
نور: تقریبا همه می‌دانند شمعدانی به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد، اما حواس‌تان باشد آفتاب تند و تیز بخصوص در تابستان اصلا برای این گیاه مناسب نیست، بنابراین در تابستان باید شمعدانی‌ها را در سایه نگه داشت.
خاک: شمعدانی از آن نوع گیاه‌های اهل ناز و ادا نیست و تقریبا در هر خاکی می‌روید اما خاک گلدان مناسب برای آن مخلوطی است از خاک باغچه و یک‌قسمت کود دامی پوسیده و یک قسمت ماسه.
رطوبت: شمعدانی را باید در محلی نسبتا خشک کاشت و در آبیاری آن دقت داشت تا در فواصل دو آبیاری خاک تقریبا خشک شود البته شمعدانی پیچ و شمعدانی عطری نیاز بیشتری به آبیاری دارند و خاک آنها باید مرتب مرطوب باشد.

نویسنده : نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

۲ دیدگاه

  1. این مطلب رو حتما ببینین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *