چگونه استارت آپ خود را در دوران پساکرونا سرپا نگه داریم؟/ضد عفونی ایده ها

سایت بدون – فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه خانگی، دور درمانی و… اصطلاحاتی هستند که تا همین چندماه پیش شاید حتی به گوشمان نیز نخورده بود. اما از ماه‌های پایانی ‌سال ۹۸ تا این لحظه همراه تک‌تک لحظه‌های ما شده است. ویروس کرونا مانند موجی گسترده وجوه مختلف زندگی همه افراد جهان را تحت‌تأثیر قرار داده و تغییرات زیادی را در رفتارهای روزمره و عادت‌های فردی و اجتماعی به وجود آورده است. این موضوع کسب‌وکارها را نیز بی‌بهره نگذاشته و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ هر یک به نوعی قربانی این موج همه‌گیری شده‌اند. به طوری که گفته می‌شود اقتصاد جهانی شاهد بیشترین رکود و افت و خیزهای روزانه در چند ماه گذشته بوده است. از بین رفتن بسیاری از کسب و کارهای کوچک و افزایش بی‌سابقه موج بیکاری در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا و نگرانی‌های شدید از ناامنی شغلی این روزها زندگی همه ما را تحت‌تأثیر قرار داده است. اما چیزی که در این میان روشن است این است که این همه‌گیری سبک زندگی همه ما را حتی اگر دیگر خبری از کووید-۱۹ نیز نباشد تا سال‌ها و دهه‌های آتی تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. از آنجا که نمی‌دانیم این مهمان ناخوانده تا چه زمانی قرار است همراهمان باشد، چاره‌ای نیست جز این‌که با نگاهی تازه در دوران پساکرونا کسب‌وکارها را از سر بگیریم. در ادامه پنج اقدام مؤثر که می‌تواند به بازگشت کسب‌وکارتان به شرایط عادی کمک کند را بررسی می‌کنیم. منبع: Entrepreneur 1-‌‌ ضرورت توسعه وبگاه و استفاده از ابزارهای دیجیتال
بسیاری از کسب‌وکارها به‌ویژه کسب‌وکارهای خدماتی مانند آرایشگاه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و حتی برخی کارخانه‌ها در سه ماهی که از همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد دفتر و کارگاه فیزیکی‌شان را تعطیل کرده بودند. اما این دوران فرصت خوبی بود که کسب‌وکارها به اهمیت همسو شدن با پیشرفت‌های فناوری پی ببرند و خیلی سریع خود را برای حضور در شرایط جدید آماده کنند.
توسعه وبگاه کسب‌وکار و استفاده از فناوری‌های روز نه‌تنها برای نجات کسب‌وکارها بسیار حائز اهمیت است بلکه حتی فضای رشد کسب‌وکار و ارائه خدمات بهتر متناسب با نیاز روز مشتریان را فراهم می‌کند.
اضافه شدن خدمات تجارت الکترونیک در کسب‌وکارها، توسعه محصولات با ویژگی‌های جدید و متناسب با خواسته‌های روز بازار، استفاده از ربات‌های گفت‌وگوی آنلاین و تولید نرم‌افزار همراه برای کسب‌وکار از اصلی‌ترین و پرتعدادترین تغییراتی بود که این روزها کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را به جریان پرخروش تحولات فناوری ملحق کرد.
این تغییرات به بسیاری از کسب‌وکارها این امکان را داد که بتوانند در طول این همه‌گیری همچنان فعال و پویا بمانند. از طرفی ورود به بازار تجارت الکترونیک و خرید و فروش آنلاین با از بین بردن مفهوم فاصله فیزیکی می‌تواند اثر مستقیمی در توسعه کسب‌وکار داشته باشد.
همچنین باید با استفاده از این روش قواعد فاصله‌گذاری اجتماعی را به بهترین شکل رعایت کنند. بنابراین با توجه به اظهارنظرهای محققان درخصوص ادامه‌دار بودن این همه‌گیری و همچنین احتمال به وجود آمدن همه‌گیری‌های دیگر در سال‌های آتی، احتمالا خرید و فروش آنلاین به یکی از بایدهای تداوم کسب‌وکارها در سال‌های آینده تبدیل خواهد شد.

۲- توجه ویژه به امنیت اطلاعات فضای مجازی
با توسعه فناوری و رونق بیش از پیش فضای مجازی در زندگی روزمره، بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ به ضرورت حفظ امنیت و اطلاعات مشتریان پی برده بودند و بر این اساس قوانین لازم برای نظارت بر اطلاعات مشتریان در فضای مجازی نیز در کشورهای مختلف وضع شده است. اما این روزها با توجه به گسترش چشمگیر کسب‌وکارهای آنلاین، توجه به امنیت اطلاعات مشتریان باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد زیرا نشتی اطلاعات حتی از کسب‌وکارهای کوچک نیز می‌تواند به دردسری بزرگ تبدیل شود.
اکنون که حجم عظیمی از کارها به صورت دورکاری در حال انجام است، میزان حملات سایبری و دزدی اطلاعات افزایش یافته و در صورت نشت اطلاعات ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به کسب‌وکارها وارد شود.
استفاده از نرم‌افزارهای غیرمعتبر و بدون پشتیبان شناخته‌شده برای برقراری ارتباط میان کارمندان می‌تواند از مهم‌ترین معبرهای نشت اطلاعات باشد.
از طرفی توسعه ناگهانی بسترهای کسب‌وکارهای آنلاین نیز می‌تواند احتمال بروز خطر در امنیت اطلاعات را افزایش دهد. ضمن این‌که میزان حملات سایبری فرامرزی به منظور دستیابی به اطلاعات مختلف برخی کسب‌وکارهای حساس‌تر نیز در این دوران افزایش داشته است. بنابراین اکنون بیش از هر زمان دیگری باید حواستان به این موضوع باشد و حتما از زیرساخت‌های معتبر و امن برای توسعه بخش آنلاین کسب‌وکارتان استفاده کنید.

۳- مدیریت بهتر هزینه‌های جاری
 تعطیلی گسترده و بی‌سابقه‌ای که بسیاری از کسب‌وکارها در چند ماه گذشته با آن روبه‌رو شدند موجب شد که بسیاری از کسب‌وکارها برای تداوم بقای خود به فکر کاهش هرچه بیشتر هزینه‎هایشان بیفتند. این کاهش هزینه‌ها در شکل‌های مختلفی از کاهش زمان قراردادها، اضافه‌کردن بند شرایط ویژه و قوانین خاص به توافقنامه‌ها، تغییر قراردادهای نیروی انسانی به شکل منعطف‌تر و موقت و کاهش کلی هزینه‌های جاری پرتکرار خود را نشان می‌دهد.
بنابراین اگر کسب‌وکارتان به ارائه خدمات به دیگر کسب‌وکارها می‌پردازد و اصطلاحا B2B باشد نیز ممکن است مشتریان شما ترجیح دهند، قراردادهای کوچک‌تر و محتاطانه‌تری با شما ببندند تا در صورت شدت گرفتن دوباره این همه‌گیری ویروسی، کمتر دچار آسیب‌های جدی شوند. به نظر می‌رسد حداقل تا مدتی شیوه قرارداد، حجم سفارش‌ و تعداد تقاضا برای کسب‌وکارها تغییرات جدی خواهد داشت. بنابراین باید با برنامه‌ریزی مناسب بتوانید در شرایط جدید هزینه‌های کسب‌وکارتان را مدیریت کنید.

۴- گرایش بیشتر به جلسات مجازی
افزایش تمایل به برگزاری جلسات مجازی از آن دست تغییراتی است که به نظر می‌رسد ماندگار خواهد شد. نمی‌توان جلسات مجازی را برای همیشه جایگزین جلسات حضوری چشم در چشم و دست دادن در هنگام انعقاد قرارداد دانست، اما با توجه به شرایط موجود، لااقل برای چند سال پیش رو بیشتر شاهد برگزاری جلسات کاری به صورت مجازی خواهیم بود. حتی این ارتباط مجازی فقط به جلسات کاری محدود نخواهد شد و بسیاری از کارهای شخصی مانند معاینات پزشکی، برخی امور بانکی و حتی مشاوره‌های زیبایی نیز به این روش روی خواهند آورد. این تحول می‌تواند صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه و زمان طرفین فراهم کند.
گرچه پیش از این همه‌گیری نیز با پیشرفت ارتباطات، استفاده از این فناوری‌ها آغاز شده بود اما با شیوع این ویروس بیشتر کاربردی شد و مورد توجه و استقبال قرار گرفت.البته برای به‌کارگیری چنین فناوری‌هایی در کسب و کار باید حواسمان باشد که نیاز به تأمین زیرساخت‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای این موضوع خواهیم داشت. این زیرساخت‌ها و ابزارها شامل فضا و نرم‌افزار مناسب برای ارتباط صوتی و تصویری، تولید دفترچه‌های راهنما و کارت‌ ویزیت دیجیتال، ویدیوهای آموزشی و به‌روزرسانی و فراهم‌کردن اطلاعات کافی در وبگاه است که با توجه به دشواری‌های کنونی در ارائه اطلاعات به‌صورت فیزیکی، در جلسات بسیار کاربردی خواهد بود.

۵- طرفدار دورکاری باشید
با گسترش بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان، بسیاری از کسب‌وکارهایی که پیش از این اعتقادی به دورکاری و نبود کارمندان در فضای دفتر کار نداشتند، به دلیل اجباری که برای بسته شدن دفاتر کسب‌وکارها به وجود آمد، مجبور شدند به این تحول مهم تن بدهند. نتایج این دورکاری‌ها نشان داد که کارمندان حتی اگر در محیط کار حاضر نشوند، می‌توانند کارا و پربازده وظایفشان را به بهترین شکل انجام دهند. این موضوع نه‌تنها به سلامت کارمندان کمک می‌کرد بلکه حتی هزینه‌های جاری کسب‌وکار و هزینه‌های شخصی کارمندان را نیز کاهش داد. بنابراین دورکاری علاوه‌بر کمکی که به حفظ شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی کرده توانسته در مدیریت هزینه‌های کسب‌وکارها نیز مؤثر باشد.با افزایش دورکاری کارمندان، اهمیت توجه به چهار مورد قبلی نیز بیشتر می‌شود. گرچه تحول کسب‌وکارها به سوی دورکاری بیش از یک دهه قدمت دارد ولی همه‌گیری کووید-۱۹ این فرصت را فراهم کرد تا این روند به یکباره به شکل جدی و با سرعت زیادی وارد دنیای کسب‌وکارها شود.این تغییرات به صورت ناگهانی و اجباری به کسب‌وکارها به نوعی تحمیل شد اما از آنجایی که همه آنها همسو با پیشرفت‌های فناوری هستند، به نظر می‌رسد منجر به تحولی دنباله‌دار در فضای کسب‌وکار در سراسر دنیا خواهد شد. بنابراین بهتر است نه‌فقط برای بقا در دوران پساکرونا بلکه برای بقای تضمین‌شده در جریان سریع پیشرفت فناوری در سال‌های پیش‌رو، با این تغییرات به بهترین شکل همگام شوید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *