چگونه برای کسب کارتان سرمایه کسب کنید؟/ بی مایه نباشیم

سایت بدون – در رویدادهای جذب سرمایه مانند استارت‌آپ‌ویکندها اغلب زمان بسیار کوتاهی برای ارائه هرآنچه طی ماه‌ها یا حتی سال‌ها تلاش برای شکل‌گیری استارت‌آپ‌تان صرف کرده‌اید و طرحی که برای کسب‌وکارتان نوشته‌اید در اختیارتان قرار می‌گیرد تا بتوانید سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در کسب‌‌وکارتان مجاب کنید. تک‌تک لحظه‌های زمان ارائه شما در چنین رویدادهایی می‌تواند نقش کلیدی در رقم زدن آینده کسب‌وکارتان ایفا کند؛ بنابراین باید بتوانید در سرراست‌ترین شکل ممکن ،ایده کسب‌وکار نوپای خود را ارائه دهید. یادتان باشد ارائه کسب‌وکار در رویدادهای استارت‌آپی مانند پخش تیزر یک فیلم سینمایی است. قرار نیست در این مدت کوتاه پاسخ تمام پرسش‌های ممکن را ارائه دهید بلکه باید کاری کنید تا سرمایه‌گذار علاقه‌مند و جذب کسب‌وکارتان شود و برای به دست آوردن جزئیات بیشتر قرارهای بعدی را با شما هماهنگ کند. در ادامه، ۹ موضوعی را که همه سرمایه‌گذاران پیش از سرمایه‌گذاری دوست دارند در مورد کسب‌وکارتان بدانند و به‌نوعی باید حتما در اسلایدهای ارائه خود به آنها بپردازید، مرور می‌کنیم. بدون شک اگر زمان دارید، امکان ارائه جزئیات بیشتری در اختیارتان هست و می‌توانید موارد دیگری را نیز اضافه کنید، ولی نباید موردی را از این فهرست ۹تایی هنگام ارائه، فراموش کنید. کسب‌وکارتان در چه موردی است؟
در یک اسلاید از فایل پاورپوینت ارائه، نام کسب‌وکارتان و یک جمله مختصر و مفید در شرح کسب‌وکارتان بنویسید. این توضیح باید به‌قدری شفاف و گویا باشد که افراد حاضر در جلسه حتی اگر بقیه ارائه شما را نیز از دست بدهند، با دیدن همین یک اسلاید متوجه شوند کسب‌وکار شما قرار است چه‌کاری انجام دهد. تلاش کنید از اصطلاحات و زبان تخصصی صنعتی در بیان شرح کسب‌وکارتان استفاده نکنید. این توضیح باید برای همه افراد با هر زمینه تخصصی کامل قابل‌درک باشد.
ارائه مسأله
در این صفحه از ارائه خود باید در مورد میزان شانس این محصول در بازار صحبت کنید. فرقی نمی‌کند کسب‌وکارتان برای اولین بار مسأله یا نیازی که تابه‌حال به آن پاسخ داده نشده را برطرف کرده باشد یا پاسخ جدید و راهکار نوینی را در خصوص مسأله‌ای که پیش‌ازاین نیز به آن پاسخ داده شده ، مطرح کرده باشد. نکته کلیدی که در این بخش از ارائه باید به آن بپردازید، این است که مسأله را برای سرمایه‌گذار احتمالی بشکافید و در بهترین حالت میزان دربرگیری و شدت آن را نیز مطرح کنید.
ارائه اطلاعات مبهم در این مرحله می‌تواند
به ضررتان تمام شود. باید طوری عمل کنید که سرمایه‌گذار به‌خوبی خود را جای گروه مخاطبی که برای کسب‌وکارتان دارید، قرار دهد و مشکل را درک کند.
اندازه بازار
استارت‌آپ‌ها ماهیت‌شان رشد سریع است. ذات پرخطر این کسب‌وکارها موجب می‌شود، تعداد اندکی که موفق می‌شوند با شیب بسیار تندی رشد کنند. به همین دلیل درمجموع میزان برندگی در سرمایه‌گذاری به‌مراتب بیشتر از میزان شکستی است که ممکن است با آن روبه‌رو شوند. بازار کسب‌وکار شما باید به‌قدری بزرگ باشد که ظرفیت رشد فراتر از انتظار استارت‌آپی را داشته باشد. اگر در این مرحله بخواهید با تواضع و فروتنی ظرفیت کسب‌وکارتان را پایین نشان دهید، مطمئن باشید کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در طرحتان نخواهد بود. سرمایه‌گذاران حوزه استارت‌آپ آمده‌اند با حمایت از شرکت‌های کوچک پرظرفیت هزینه سوخت موشک رشد ناگهانی‌شان را فراهم کنند و از این راه پرخطر به سود خوبی برسند.
ارائه راه‌حل یا محصول
راهکار یا محصولتان را به خلاصه‌ترین شکل ممکن ارائه دهید. اگر بخواهید در خصوص ویژگی‌ها و جزئیات محصول در این ارائه صحبت کنید، کاملا اشتباه است. به‌جای پرداختن به ویژگی‌های تخصصی به مزیت‌هایی که برای کاربر محصول فراهم کرده‌اید صحبت کنید. همچنین مدل کسب‌وکاری که قرار است بر اساس آن به درآمدزایی و سودآوری برسید را نیز باید مطرح کنید.
اعتبار یا کشش طرح
یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت یک استارت‌آپ این است که دقیقا محصول مورد نیاز بازار را به‌گونه‌ای که دیگران نتوانسته‌اند ارائه کنید. به عبارت دیگر باید بگویید آیا محصول شما بهترین پاسخ به مسأله‌ای هست که مطرح کرده‌اید؟
سرمایه‌گذاران کاری به ادعای شما ندارند. باید بتوانید برای ادعایی که دارید شواهدی ارائه کنید. اگر کسب‌وکارتان در مراحل اولیه است هنوز ایده‌تان نوپاست و باید بتوانید از روش‌های اعتبارسنجی ایده نشان دهید که ایده معتبر و قابل تجاری‌سازی دارید. اگر هم کسب‌وکارتان در مراحل پیشرفته‌تر است باید با ارائه مدارک واقعی از میزان استفاده و سودآوری نشان دهید محصول شما متناسب‌ترین محصول برای پاسخ به مسأله است.
چالش رقابت
گاهی داشتن رقیب برای کسب‌وکارهایی که در مراحل ابتدایی قرار دارند، می‌تواند از نشانه‌های اهمیت مسأله باشد. در این بخش از ارائه خود باید بتوانید سرمایه‌گذاران را قانع کنید که راه‌حل شما به شکل متفاوت و کاراتری نسبت به سایر راه‌حل‌های موجود در بازار به مسأله پاسخ می‌دهد. یادتان باشد، رقبا الزاما نباید شرکت‌های بزرگ باشند. همین که بتوانید نشان دهید مسأله آن‌قدر مهم است که از زوایای مختلفی به آن پاسخ داده شده و پاسخ شما از همه کارآمدتر خواهد بود، کار خود را کرده‌اید.
سازوکار
یکی از نکاتی که سرمایه‌گذاران به آن توجه دارند، سازوکار بازاریابی است که می‌خواهید از آن استفاده کنید. منظور از سازوکار بازاریابی درصورتی‌که استارت‌آپ نوپایی داشته باشید، سازوکاری است که برای ورود به بازار در نظر گرفته‌اید و اگر کسب‌وکارتان جا افتاده‌تر است، سازوکاری را که برای رشد کسب‌وکارتان در نظر گرفته‌اید باید در این قسمت مطرح کنید.
هرچه کسب‌وکارتان کوچک‌تر باشد، اهمیت تمرکز بر سازوکارها و گام‌هایی که در چند مسیر مؤثر برای بازاریابی برمی‌دارید برای سرمایه‌گذار بیشتر خواهد بود.
تخصص اعضای تیم
آیا افرادی که در کسب‌وکار شما مشغول فعالیت هستند دانش، تخصص و مهارت کافی برای پرتاب استارت‌آپ به سوی قله‌های موفقیت را دارند؟
بر اساس نوع استارت‌آپی که اداره می‌کنید باید در تیم کاری خود از تخصص‌های ویژه‌ مرتبط با کسب‌وکارتان در کنار افراد ماهر در زمینه بازاریابی و فروش استفاده کنید تا کسب‌وکارتان بتواند از جنبه‌های مختلف در تعادل مورد نیاز برای رشد قرار بگیرد.
درخواست سرمایه
درنهایت باید مشخص کنید به چه میزان سرمایه و برای چه فعالیت‌هایی در کسب‌وکارتان نیاز دارید. سعی کنید تا جای ممکن دقیق و روشن میزان سرمایه، کارکرد سرمایه و مدت بازگشت آن را در کسب‌وکارتان مشخص کنید.
برگرفته از:

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «سوراخ سنبه»

سایت بدون – سنبه ابزاری بود شبیه میله که برای پرکردن تفنگ های قدیمی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *