چگونه تمام اطلاعات‌مان را از دنیای اینترنت حذف کنیم؟/پاکسازی ردپاهای مجازی

سایت بدون – در همین ابتدا باید بگوییم حذف کردن اطلاعاتمان از اینترنت کار بسیار سختی است. در واقع، می‌توان گفت که تقریبا کار غیرممکنی است، چون خیلی از ماها از مزیت‌های زندگی آنلاین بهره می‌بریم و در زندگی روزمره‌مان از خدمات آن استفاده می‌کنیم. اگر با هر ظرفیتی از اینترنت استفاده می‌کنید، اطلاعات شخصی شما در همه‌جا به صورت پراکنده موجود است. با یک جست‌وجوی ساده در گوگل می‌توانید به این واقیعت پی ببرید. شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین ، حساب‌های ایمیل و… آثار کوچکی هستند که از خود در دنیای اینترنت به جا می‌گذارید. بهترین کار برای این‌که اطلاعات خود را از اینترنت حذف یا ردپای خود را از این دنیای مجازی به حداقل برسانید، این است که روشی هوشمندانه برای این کار اتخاذ کنید. صبور باشید و روش‌هایی را که بیشترین تأثیر را بر حفظ حریم‌خصوصی داده‌های شما دارند، اولویت‌بندی کنید. با گوگل شروع کنید:
در راس هرم اطلاعات، بزرگ‌ترین هیولا این مورد است: گوگل! موتور جست‌وجوی محبوب، نقطه دسترسی به اطلاعات شخصی بیشتر افراد است.
گرچه گوگل این اطلاعات را برای سفارشی کردن محتوای شما جمع‌آوری می‌کند اما به طور بالقوه می‌تواند در دست کلاهبرداران قرار گیرد. البته نگران نباشید، هنوز این امکان وجود دارد نام خودتان را از موتورهای جست‌وجوی گوگل
پاک کنید.
 این کار را کنید: به بخش کنترل فعالیت گوگل بروید تا اطلاعات خصوصی، تاریخچه یوتیوب و برنامه و فعالیت وب را مدیریت کنید. از آنجا که گوگل اطلاعات را به طور مداوم جمع‌آوری می‌کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم گزینه Auto Delete را فعال کنید تا هرچند روز یک بار داده‌ها را حذف کند.
حریم خصوصی مرورگرتان را بازبینی کنید: بسیاری از وب‌سایت‌ها از کوکی استفاده می‌کنند تا تجربیات شما را شخصی‌سازی کنند اما وقتی شما روی بنرهای رضایت کوکی کلیک کنید، معمولا نادانسته اجازه می‌دهید آنها فعالیت شما را با طرف سوم به اشتراک بگذارند که فعالیت شما از یک سایت به سایت دیگر را ردیابی می‌کند.
این کار را انجام دهید: به تنظیمات هر مرورگر بروید و کوکی‌ها را خاموش کنید. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم از DuckDuckGo استفاده کنید، که تنظیماتی دارد تا زمانی که مرورگر خاص‌تان در اینترنت است، از انگشت‌نگاری مرورگر جلوگیری کند.
حساب‌های آنلاین‌تان را پاک کنید: حضور شما درشبکه‌های اجتماعی بیشترین تأثیر را بر ردپای آنلاین شما دارد؛ بنابراین نباید خداحافظی با شبکه‌های اجتماعی را به تعویق بیندازید.
این کار ممکن است سخت باشد. اگر واقعا می‌خواهید خود و اطلاعات‌تان را از اینترنت حذف و جدا کنید، باید اکانت‌هایتان را در شبکه‌های اجتماعی حذف‌کنید که شامل اکانت‌هایی که رمز آنها را فراموش کرده‌اید نیز می‌شود.
منظور این نیست فقط از سیستم خارج شوید یا استفاده از آنها را متوقف کنید. تقریبا تمام پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی یک فرآیند رسمی برای بستن حساب شما دارند. بیشتر آنها در مدت زمانی کوتاه مانند ۳۰ روز به طور کامل محتوای شما را حذف می‌کنند.
این کار را کنید: سایت Privacy Bee می‌تواند به شما کمک کند درخواست‌های حذف داده‌هایتان را به درستی مدیریت کنید. کار با این وب‌سایت آنقدرها سخت نیست و به حذف اطلاعات‌تان از دنیای اینترنت می‌ارزد.
از سایت‌های جمع‌آوری داده‌ فرار کنید: سایت‌های جمع‌آوری داده یا همان کارگزاران داده‌ها وظیفه دارند اطلاعات را از مردم جمع‌آوری کنند و اطلاعات گفته شده را به صورت آنلاین دربیاورند. نمونه‌های این پلتفرم‌ها شامل PeopleFinder و Spokeo می‌شود.
این کارگزاران اطلاعات با جمع‌آوری فعالیت‌های آنلاین افراد آنها را به طرف‌هایی که معمولا تبلیغ‌کنندگان مشخصی هستند، می‌فروشند.
این کار را انجام دهید: می‌توانید مدیریت حریم شخصی‌تان را خودکار کنید.
اطلاعات شخصی‌تان را از بلاگ‌ها حذف کنید: آخرین بار چه زمانی صفحه‌تان را در شبکه‌های اجتماعی مانند Tumblr کنترل کردید؟ ما اغلب جزئیات خیلی مهم را به اشتراک می‎گذاریم (مخصوصا در روزهای جوانی و نوجوانی) که برای همیشه در اینترنت باقی می‌مانند.
زمانی را برای بازبینی اطلاعات و محتواهای قدیمی اختصاص دهید تا ببینید اگر نیاز است آن محتواها را حذف کنید. شاید بخواهید بعضی چیزها را نگه‌دارید اما متوجه شوید باقی اطلاعات اهمیت کمتری برای ذخیره‌شدن دارند؛ مخصوصا وقتی که می‌خواهید ردپای دیجیتال خود را کم کنید.
این کار را کنید: نامتان را در گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجوگر جست‌وجو و روی اولین صفحه کلیک کنید. ممکن است داده‌ها و اطلاعاتی را پیدا کنید که نیاز به حذف شدن داشته‌باشند. اگر این‌طور است، از گوگل بخواهید محتواهای قدیمی را حذف کند. ممکن است در برخی موارد کارساز باشد.
از شر برنامه‌های بدون استفاده خلاص شوید: زمانی که برنامه‌های جدید را نصب می‌کنید، خیلی‌ها برایشان مهم نیست شرایط و قوانین برنامه‌ها را بدانند و بدون هیچ مطالعه‌ای، فقط روی گزینه موافقم کلیک می‌کنند.
حقیقت این است، بسیاری از برنامه‌های گوشی‌های همراه اطلاعات شخصی را جمع آوری می‌کنند که می‌تواند بعدها هک شود یا آن را به شرکت‌ها یا سازمان‌های تجاری دیگر بفروشند.
گاهی لازم است برنامه‌های بی‌استفاده را از گوشی تلفن‌تان پاک کنید و زمانی که برنامه‌ای جدید دانلود می‌کنید، تمامی شرایط و قوانین را خوب بخوانید تا بدانید دقیقا با چه چیزی موافقت می‌کنید؛ به خصوص برنامه‌هایی که متعلق به بانک و تراکنش‌های مالی است، خیلی خطرناک هستند و از اطلاعات شما برای دسترسی به بانک یا سایر سوابق خصوصی شما استفاده خواهندکرد.
این کار را انجام دهید: زمانی که نرم افزار گوشی هوشمندتان را به روز رسانی می‌کنید، برنامه‌ها را پاک کنید.  این به شما یادآوری مداوم می‌کند هر برنامه‌ای را که در تلفن شما مدت‌هاست مانده، پاک کنید و خب این کار هم فعالیت شما را ردیابی می‌کند.
مرورگرهایتان را پاک کنید (و فایل‌هایی که روی وب‌سایت‌ها به اشتراک گذاشتید): شما باید تنها اطلاعات کمی از خود را در رایانه‌تان نگهداری کنید. این کار باعث می‌شود اگر دستگاه‌تان دست شخص اشتباهی افتاد، کمتر آسیب ببینید. این را به یاد داشته‌باشید مرورگر شما حاوی میلیون‌ها داده از تاریخچه جست‌وجوهای شماست که شامل فایل‌های کش شده و رمز عبورها نیز می‌شود. فکرش را بکنید هکرها می‌توانند چه کاری با این اطلاعات انجام دهند. پس دست روی دست نگذارید و منتظر نمانید. ایمنی دسترسی‌های آنلاین تان را با پاک کردن تاریخچه مرورگرتان تقویت کنید. ممکن است بخواهید ارتباطات‌تان به سایت‌هایی را که فایل‌ها را به اشتراک می‌گذارند هم در نظر بگیرید، مثلا گوگل درایو، دراپ باکس و دیگر برنامه‌هایی که عکس دارند.
این کار را انجام دهید: برنامه‌هایی مانند
privacy apps for iOs و privacy apps for Android را دانلود کنید تا گوشی هوشمندتان را از چشم‌های هیز دور کنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *