چگونه رژیم غذایی بگیریم که موهایمان نریزد؟

https://www.healthbeckon.com/wp-content/uploads/2014/05/12-Diet-Tips-To-Get-Healthy-Hair.jpg

سایت بدون -آیا رژیم لاغری باعث شده تا مشکل ریزش مو پیدا کنی؟ این سوالی است که طی چند هفته اخیر مدام از من پرسیده می‌شود و امروز به آن پاسخ خواهم داد. بدون شک نقش تغذیه در جلوگیری از ریزش مو بسیار مهم‌تر از استفاده از انواع شامپو و ویتامین مو و… است. اصولا موهای ما برای رشد به انرژی و درشت مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها نیاز دارند. مثلا کمبود ویتامین‌های گروه B، آهن و روی می‌تواند ریزش مو را به همراه داشته باشد.

در این میان معمولا به افرادی که قصد رژیم گرفتن دارند توصیه می‌شود برنج را از رژیم غذایی‌شان حذف نکنند تا دچار ریزش مو نشوند. آیا واقعا چنین باوری درست است؟ باید گفت که در هیچ رژیم اصولی و علمی نباید برنج و به طور کلی کربوهیدرات‌ها حذف شود. این‌که خیلی‌ها می‌گویند حذف برنج باعث ریزش مو می‌شود، بیشتر به این دلیل است که برنج منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B است. در رژیم‌های غیرعلمی که معمولا افراد فاقد تخصص تغذیه، آن را تجویز می‌کنند، برنج و سایر کربوهیدرات‌ها مانند نان و ماکارونی از برنامه غذایی حذف و در این رژیم‌های غیراصولی بیشتر مواد غذایی پروتئینی گنجانده می‌شود. در این صورت چون خود فرد در دوران رژیم از خوردن چربی‌ها هم پرهیز می‌کند، در نتیجه تعادل تغذیه‌ای‌اش به هم می‌ریزد و دچار عوارضی مانند ریزش مو خواهد شد. من به‌شخصه ریزش مو پیدا نکردم و احتمالا به دلیل این که طی یک رژیم غذایی اصولی نباید ریزش مو اتفاق بیفتد و البته ممکن است در اثر عدم تعادل هورمون‌ها در هفته‌های اول رژیم، یک ریزش موی جزئی پیش بیاید که این نوع ریزش مو طبیعی است و جای نگرانی ندارد و خیلی زود در ادامه روند رژیم درمانی از بین می‌رود و موها دوباره رشد طبیعی‌شان را خواهند داشت.

اما معرفی منابع غذایی ویتامین B که نقش پررنگی در جلوگیری از ریزش و تقویت مو دارند:

انواع جوانه‌ها، سبزی‌ها، گوشت‌هایی مانند گوشت قرمز یا ماهی، تخم‌مرغ و غلات. اینها منابع خوبی از ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود. در میان ویتامین‌های گروه B بیوتین برای رشد و تقویت موها بسیار کمک‌کننده است. زرده تخم‌مرغ، گوشت و سبزی‌های برگ سبز تیره هم از جمله مهم‌ترین منابع دریافت بیوتین به حساب می‌آید.

پریسا اصولی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *