چگونه سردرد را در خانه درمان کنیم؟/عبور از درد سر

گاهی یک سردرد می‌تواند تمام روند زندگی ما را مختل کند اما با چند ترفند ساده می‌توانید با آن مقابله کنید

سردرد یکی از مشکلاتی است که گریبان بسیاری از ما را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد به روند معمول زندگی برسیم. گاهی در اوج دردسرهایی که داریم با یک بوی شدید رنگ یا خوشبو کننده یا کمی استرس و گاهی به‌خاطر عفونت سینوسی و در مواردی سرماخوردگی و… سردرد سراغ ما می‌آید. سردردها انواع مختلفی دارند، سردردهای تنشی، میگرنی و خوشه‌ای هر کدام زمینه‌ها و درمان‌های متفاوتی دارند، اما غیر از مراجعه به پزشک که همیشه بهترین انتخاب است، می‌توانید با راهکارهای خانگی، با سردردها مقابله کنید.

۱) حسابی آب بنوشید
تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن آب کافی علایم سردرد را در افراد دچار کم‌آبی طی ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت تسکین می‌دهد. علاوه بر این کم‌آبی بدن می‌تواند تمرکز را مختل کند و به کج‌خلقی و زودرنجی منجر شود که این موضوع سردرد را بدتر می‌کند. در ضمن فقط به نوشیدن آب قناعت نکنید و مواد غذایی آب رسان را در رژیم غذایی خود جای دهید.
۲) خواب به اندازه کافی
خواب تأثیر مستقیمی روی سلامت بدن دارد. کمبود خواب می‌تواند به مشکلات مختلف از جمله سردرد منجر شود. توصیه می‌شود هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید.
۳) مکمل مصرف کنید
ویتامین‌های گروه ب از ریزمغذی‌های محلول در آب هستند که در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارند. برای مثال این ویتامین‌ها مسئول سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند و به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کنند. بعضی از انواع ویتامین‌های گروه ب ممکن است از شما در برابر سردرد محافظت کنند. مصرف روزانه ویتامین‌های گروه ب بی‌خطر تلقی می‌شود، چون محلول در آب هستند و میزان اضافه‌شان از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود.
۴) از کمپرس سرد استفاده کنید
قرار دادن کمپرس سرد یا یخ روی ناحیه‌ گردن و سر التهاب را کاهش می‌دهد و رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که این موضوع در درمان سردرد شدید و کاهش علایم آن مفید است.
۵) قهوه و چای بنوشید
مصرف نوشیدنی‌هایی مثل چای یا قهوه که حاوی کافئین است، می تواند به درمان سردرد کمک کند و راهی برای درمان فوری سردرد شدید باشد. کافئین خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد، هوشیاری را افزایش می‌دهد و رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که همه این‌ها آثار مثبتی روی علایم سردرد دارد. کافئین همچنین به افزایش اثربخشی داروهای رایج برای درمان سردرد شدید مثل ایبوپروفن و استامینوفن کمک می‌کند.
۶) دور نیترات و نیتریت را خط بکشید
نیترات و نیتریت نگهدارنده‌های رایج غذا هستند که به اقلامی مثل هات‌داگ، سوسیس و بیکن اضافه می‌شوند تا از طریق جلوگیری از رشد باکتری‌ها آن‌ها را تازه نگه دارند، اما مصرف موادغذایی حاوی این نگهدارنده‌ها سردرد را در بعضی از افراد تحریک می‌کند. نیتریت ممکن است از طریق باز ‌کردن رگ‌های خونی منجر به سردرد شود‌.
۷) چای زنجبیل بنوشید
ریشه‌ زنجبیل حاوی ترکیبات مفید زیادی از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهابی است. یک مطالعه روی ۱۰۰ فرد مبتلا به سردرد میگرنی مزمن به این نتیجه رسید که مصرف ۲۵۰ میلی‌گرم پودر زنجبیل در کاهش درد میگرن به اندازه سوماتریپتان (داروی رایج برای سردرد) مؤثر بود. در نتیجه این روش هم می‌تواند یک گزینه برای درمان فوری سردرد شدید باشد. علاوه بر این، زنجبیل به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند که از علایم رایج مرتبط با سردرد شدید به شمار می‌رود. می‌توانید پودر زنجبیل را به شکل کپسول مصرف کنید یا با ریشه زنجبیل تازه، چای درست کنید.

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *