ژاپن چگونه در گروه مرگ صدرنشین شد؟/سوباساهای واقعی

ژا

سایت بدون – ژاپن برای پیشرفت در فوتبال، برنامه‌ای حدوداً صد ساله داشت. برنامه‌هایی مدون با تکیه بر روش‌هایی مفید برای جذب استعدادهای نوجوان و نشاندن آنها در ریل پیشرفت. قطار فوتبال ژاپن در شرایطی پیش می‌رفت که قرار بود سرگرمی به یک صنعت جهانی تبدیل شود. ساخت کارتون فوتبالیست‌ها هم دقیقاً به همین منظور بود. انیمیشنی جذاب که ما ایرانی‌ها را هر جمعه پای تلویزیون میخکوب می‌کرد تا ببینیم کاکرو و سوباسا چه خلاقیتی به خرج می‌دهند و در نهایت کدام تیم به پیروزی می‌رسد.

سوباسا در کارتون فوتبالیست‌ها نماد اراده و پشتکار بود. کسی که با مشقت‌های فراوان توانسته بود به یک فوتبالیست نوجوان اما مهم و کلیدی در تیمش تبدیل شود. کاکرو پسری فقیر با قدرت بدنی بالا بود و ماتسویاما جوانی روستایی با روحیه کار گروهی و تیمی.
نوجوانان ژاپنی با این کارتون ارتباط فوق‌العاده‌ای برقرار کردند و همین مسأله سبب شد تا چهره‌هایی تازه از سرزمین آفتاب به سطح بین‌المللی معرفی شوند. پدیده‌هایی چون هیده‌ توشی ناکاتا، شونسوکه ناکامورا و تاکاهارا و کاگاوا.
باشگاه‌های حرفه‌ای با توجه به اشتیاق پیش‌ آمده در جامعه، روز به‌ روز به جاه‌طلبی‌های خود افزودند و به این ترتیب پای ستارگان فوتبال جهان از جمله «زیکو»، «دونگا»، «لئوناردو» و حتی «گری لینه‌کر» نیز به لیگ ژاپن باز شد. در کنار این ستاره‌های صاحبنام، بازیکنان ژاپنی در روند صعودی پیشرفت قرار گرفتند و همین امر موجب شد لیگ ژاپن تنها طی سه سال به رده بیست‌ویکم بهترین لیگ‌های حرفه‌ای جهان صعود کند و میانگین تماشاچی در هر مسابقه به ۲۰ هزار نفر برسد.
در اثر همین پیشرفت‌ها بود که بازیکنان ژاپنی همانند ستاره‌های کارتون فوتبالیست‌ها، زودتر از آنچه تصور می‌شد، لباس تیم‌های مطرح اروپایی را بر تن کردند تا نشانه‌های موفقیت این پروژه مقابل چشم جهان رژه برود؛ پروژه‌ای که در حال حاضر مشابهش در امریکا، قطر و البته اخیراً هند در حال انجام است تا شاید نتیجه‌ای شبیه ژاپن عایدشان شود.
طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی ژاپنی‌ها، این تیم باید در سال ۲۰۵۰ قهرمان جام جهانی شود. اتفاقی جذاب که با برنامه‌ای که مسئولان ورزش در ژاپن تدارک دیده‌اند، می‌تواند نتیجه هم حاصل شود. بخصوص که بازیکنان ژاپن نشان داده‌اند پیشرفت فوق‌العاده‌ای انجام داده و همین حالا هم می‌توانند به برخی از اهداف مورد نظر خود دست یابند.
ژاپن در مرحله گروهی جام جهانی در گروه مرگ قرار گرفت. همراه با اسپانیا، کاستاریکا و آلمان. پیش‌بینی می‌شد این تیم تنها با غلبه بر کاستاریکا و شکست مقابل آلمان و اسپانیا در نهایت عنوان سوم گروه را در اختیار بگیرد و خیلی زود با جام خداحافظی کند. اتفاقی که درست بر عکس آن رخ داد و ژاپن نشان داد می‌تواند کارهایی بزرگ انجام بدهد.
ژاپن در بازی نخست خود موفق شد آلمان را با نتیجه ۲ بر یک شکست بدهد، در دیدار دوم مغلوب کاستاریکا شد و در بازی آخر هم توانست اسپانیای قدرتمند لوئیس انریکه را از پیش رو بردارد. در گروهی که آلمان و اسپانیا حضور داشتند، ژاپن به عنوان تیم اول به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد و نشان داد طبق برنامه‌ریزی انجام شده پیش می‌رود. حالا در اولین بازی دور حذفی باید به مصاف کرواسی برود. اگر دیدید شاگردان زلاتکو دالیچ هم مقابل سوباساهای واقعی جام جهانی شکست خوردند، خیلی تعجب نکنید.

امیر اسدی/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *