کابوس مصری پپ گواردیولا/محمد صلاح دوباره قاتل سیتی می‌شود؟


سایت بدون – پپ گواردیولا بی‌تردید حس می‌کند که گاهی، به عنوان مربی منچسترسیتی، نمی‌تواند نفسی به ‌راحتی بکشد. پنج روز پس از آنکه لیونل مسی باعث شکست تیم او مقابل پاری سن ژرمن شد، حالا او باید به مصاف محمد صلاح و لیورپول در دیداری برود که می‌تواند در تعیین قهرمان این فصل، نقشی کلیدی داشته باشد.سیتی در تابستان تلاش کرد ولی نتوانست هری کین را از تاتنهام بخرد. با نگاه به آمار گل‌زنی صلاح و حرکات فوق‌العاده او در زمین، می‌توان دریافت که این ملی‌پوش مصری، می‌توانسته گزینه عالی گواردیولا برای جانشینی سرخیو آگوئرو باشد. اما احتمال اینکه لیورپول حتی به این فکر کند که صلاح را به نزدیک‌ترین رقیب چند سال گذشته‌اش بفروشد، در حد این است که بازی یکشنبه در آنفیلد یک تساوی بدون گل و بی‌روح از کار دربیاید.دیدن پیراهن سیتی باعث می‌شود، این مهاجم سابق چلسی، عملکردی عالی داشته باشد. او از سال ۲۰۱۷ که از رم به لیورپول پیوست، شش گل مقابل تیم گواردیولا زده است. این آمار برای مسی مقابل مربی سابقش ۵ گل بوده است. در واقع، تنها جیمی واردی از لستر سیتی (۹) و سون هیونگ مین از تاتنهام (۷) بیشتر از صلاح به سیتی گل زده‌اند.به هر ترتیبی که اثر صلاح ۲۹ساله در چهار سال حضورش در آنفیلد را ببینید، درمی‌یابید که آمار او فوق‌العاده است و او چه اهمیتی برای تیم یورگن کلوپ دارد. به همین دلیل است که طرفداران و هم‌تیمی‌ها نگران آینده مبهم او هستند. قرارداد او تا سال ۲۰۲۳ است و او هنوز قرارداد جدیدی امضا نکرده است.صلاح با گل‌زنی در خانه لیدز در ماه گذشته، از نظر سرعت رسیدن به ۱۰۰ گل در لیگ برتر، در جایگاه پنجم قرار گرفت. او در ۱۶۲امین بازی خود به آمار ۱۰۰ گل رسید. او با دو گلی که برابر کریستال پالاس و برنتفورد زد هم به آمار ۱۰۲ گل رسید.
اما اگر تنها روی دوران بازی او در لیورپول تمرکز کنید و دو گلی که در ۱۳ مسابقه برای چلسی در یک سال سخت به ثمر رساند را نادیده بگیرید – او البته ۱۸ ماه را هم به صورت قرضی در فیورنتینا و رم گذراند – می‌بینید که صلاح در ۱۵۱ بازی برای تیم کلوپ، ۱۰۰ گل زده است. این یعنی بهتر از آمار تیری آنری که در ۱۶۰ بازی، ۱۰۰ گل برای آرسنال زد.آلن شیرر (۱۲۴ بازی)، کین (۱۴۱) و آگوئرو (۱۴۷) سریع‌ترین آمار در رسیدن به ۱۰۰ گل در لیگ برتر را دارند، اما رکورد صلاح را می‌توان با هر سه نفر مقایســـــــه کرد، چرا که او برخلاف این سه مهاجم مرکزی درخشان، در واقع یک بازیکن کناری است. صلاح در حالی به بازی یکشنبه پا می‌گذارد که در این فصل در تمامی رقابت‌ها، هشت گل در هشت بازی زده است. تنها ابری که روی آینده او سایه افکنده، مسأله قراردادش است. مسأله او آمارش در زمین نیست، بلکه اعداد دیگری است (اعداد مالی)، که باعث می‌شود مذاکراتش با لیورپول بیش از آن چیزی که همه دوست دارند طول بکشد. اما از نظر آمار گل‌زنی، صلاح حالا وارد قلمرویی شده که در اختیار بزرگترین ستارگان لیگ برتر بوده است.صلاح به اندازه شیرر قهرمان لیگ برتر شده و کاری را کرده که آگوئرو و آنری نتوانستند انجام دهند، و آن هم فتح لیگ قهرمانان با لیورپول بوده است. کین آماری حیرت‌انگیز در تاتنهام دارد، اما گل‌های او منجر به کسب هیچ جامی نشده است.دیدیه دروگبا با چلسی همه جام‌ها را فتح کرد و در ۹ فصل حضور در لیگ برتر، ۱۰۴ گل زد و وین رونی هم قهرمانی‌های زیادی در انگلیس و اروپا با منچستر یونایتد کسب کرد. رونی به جز شیرر تنها بازیکنی است که به آمار ۲۰۰ گل در لیگ برتر رسیده است؛ او ۲۰۸ گل زد. اما هرچند دروگبا و رونی چهره‌های کلیدی موفقیت تیم‌هایشان بودند، هیچ‌کدام مانند صلاح بازیکن اصلی تیم‌شان نشدند. وقتی صلاح در اوج باشد، لیورپول عملاً مهارنشدنی است. او در قواره بزرگان آنفیلد، مانند کنی دالگلیش، رابی فاولر، استیون جرارد و لوییس سوارس است. اینکه صلاح در گذشته حاضر نشد شایعات انتقالش به رئال مادرید، بارسلونا و یا پی‌اس‌جی را تکذیب کند، تأثیری روی وجهه‌اش در لیورپول نگذاشته است و اگر او قرارداد جدیدی امضا کند، آسودگی خاطر بسیاری بر باشگاه حاکم خواهد شد، چرا که او عملاً تا زمانی که در اوج دوران بازی‌اش است، در لیورپول خواهد ماند.
او در ۲۹سالگی، زمان زیادی پیش رو دارد تا قهرمانی‌های بیشتری کسب کند، به دستاوردهای بیشتری برسد و ستارگان تاریخ لیگ برتر را در سایه خود ببرد. اگر صلاح بتواند در روز یکشنبه، بار دیگر تیمش را پیروز میدان کند، لیورپول بخت خوبی برای قهرمانی در این فصل لیگ برتر خواهد داشت.
منبع: ESPN

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *