کارشکنی های اپل جواب نداد/ گوگل پولدار تر شد



درآمد «آلفابت»، شرکت مادر تخصصی گوگل در نتیجه افزایش میزان تبلیغات بر بستر این غول دنیای فناوری، در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ رشدی چشمگیر و خیره‌کننده داشته و با ۴۱ درصد افزایش (نسبت به مدت مشابه پارسال) به ۱/۵۳ میلیارد دلار رسیده است. این درحالی است که بسیاری انتظار داشتند با توجه به جدیدترین چالشی که کمپانی اپل رقم زده است، میزان درآمد و سود این کمپانی ازطریق تبلیغات کاهش یابد.

 دردسرسازی اپل و حضور موفق آلفابت
سایت بدون – کمپانی اپل در تازه‌ترین تلاش‌های خود برای حفاظت از حریم خصوصی کاربرانش تصمیم گرفت تغییراتی در نحوه دسترسی به اطلاعات دستگاه‌های آیفون که عملاً نیمی از گوشی‌های هوشمند مورد استفاده در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، انجام دهد. اپل طی چند ماه گذشته به کاربران خود کمک کرد تا کنترل بیشتری بر ردیابی احتمالی اطلاعات آنها در فضای ابری، هنگام جست و جو در وب، حضور در شبکه‌های اجتماعی و… داشته باشند و دیتای آنها کمتر در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار گیرد. درحال حاضر کاربران اپل می‌توانند مانع جمع‌آوری اطلاعات شان توسط کمپانی‌های فعال در عرصه تبلیغات باشند و هرگونه تلاش گوگل، یوتیوب و سایر کمپانی‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای جمع‌آوری داده‌ها را متوقف کنند. با وجود چنین مانع بزرگی، بسیاری انتظار داشتند آلفابت از نظر میزان درآمد و سود، کاهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند درحالی که شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد.
عملاً آلفابت سود ۲۵٫۵ میلیارد دلاری را درنتیجه افزایش تبلیغات گوگل تجربه کرد و گوگل به دلیل افزایش میزان تبلیغات اینترنتی، در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ بیشتر از هر شرکت دیگری درآمد حاصل از تبلیغات داشت. در تازه‌ترین گزارش عنوان شده است که تبلیغات گوگل ۱/۵۳ میلیارد دلار از مجموع درآمد ۱۲/۶۵ دلاری آلفابت در سه ماهه سوم را به خود اختصاص داده است که تقریباً ۵ درصد افزایش نسبت به ۸۸/۶۱ میلیارد دلار گزارش شده در سه ماهه دوم و ۴۱ درصد افزایش هم نسبت به سال گذشته داشته است. همچنین در این گزارش آمده است که فروش کلی آلفابت به ۶۵٫۱۲ میلیارد دلار افزایش یافت که این رقم بالاتر از میانگین پیش‌بینی شده ۶۳٫۳ میلیارد دلاری تحلیلگران مؤسسه پژوهشی Refinitiv است.
کالین کولبرن، تحلیلگر شرکت مشاوره فناوری Forrester دراین‌باره می‌گوید: شرکت آلفابت، گوگل و کمپانی‌های زیرمجموعه آن تقریباً به‌طور کامل از تغییرات ایجادشده توسط اپل مصون مانده‌اند به همین دلیل هم شاهد افزایش درآمدزایی گوگل از محل تبلیغات هستیم.
گفتنی است که مجموع هزینه‌های آلفابت در سه ماهه سوم با ۲۶ درصد افزایش به ۴۴٫۱ میلیارد دلار رسید و تعداد نیروی کار این شرکت هم از ۱۵۰ هزار کارمند گذشت. سهام آلفابت هم از پایان سال گذشته نسبت به بسیاری از همتایان بزرگ برتری داشته و حدود ۵۷ درصد افزایش یافته است. دراین مدت مایکروسافت ۳۹ درصد، فیس بوک ۲۰ درصد و آمازون هم ۲درصد نسبت به مدت مشابه ۲۰۲۰ رشد داشته‌اند.
همچنین در بیانیه‌ای که قبل از اعلام درآمد آلفابت به اشتراک گذاشته شد، «ساندار پیچای»، مدیرعامل گوگل و آلفابت به بهبود وضعیت موتور جست‌و‌جوی گوگل و پیکسل ۶ به عنوان نمونه‌هایی از سرمایه‌گذاری موفق محصولات خود اشاره کرد و یادآور شد که آلفابت بر «اولین شرکت هوش مصنوعی» خود تمرکز دارد. وی همچنین میزان فروش تبلیغات سه‌ماهه سوم را بالاتر از حد انتظار اعلام کرد و یادآور شد که این موضوع نشانه‌ای از این است که کسب‌وکار آنلاین درحال غلبه بر محدودیت‌های جدید ایجاد شده توسط اپل برای ردیابی کاربران آیفون است و خرید آنلاین مانند همیشه در فصل تعطیلات از محبوبیت برخوردار خواهد بود. گوگل ازطریق موتور جست‌و‌جوی خود، سرویس ویدیویی یوتیوب و همچنین مشارکت‌هایی در سراسر وب، تبلیغات اینترنتی بیشتری نسبت به هر شرکت دیگری به فروش رسانده است. ازسوی دیگر طبق این گزارش، به دلیل پاندمی کووید۱۹، مردم در دوسال گذشته زمان بیشتری را به صورت آنلاین گذرانده‌اند وعادات جدید آنها همچنان پابرجاست، به همین دلیل هم میزان تقاضا برای خدمات و سرویس‌های گوگل از سال گذشته تاکنون افزایش یافته است و این روند همچنان ادامه دارد.
«فیلیپ شیندلر»، مدیر ارشد بازرگانی گوگل هم دراین‌باره گفت: تغییر مصرف‌کنندگان به سمت دنیای دیجیتال واقعی است و حتی درحال حاضر یعنی زمانی که شاهد بازگشت تدریجی مردم به فروشگاه‌ها هستیم، این حضور ادامه خواهد یافت.

 درآمدزایی یوتیوب
طبق این گزارش، میزان درآمد تبلیغات یوتیوب هم که در مالکیت گوگل قرار دارد، در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ میلادی به ۲/۷ میلیارد دلار افزایش یافته است و این موضوع هم در افزایش درآمدزایی آلفابت از ناحیه تبلیغات، تأثیرگذار بوده است. همچنین طبق این گزارش، تحلیلگران یادآور شده‌اند چیزی نمانده است که میزان درآمد این پلتفرم ویدیویی از نتفلیکس پیشی بگیرد. نتفلیکس در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ میزان درآمد خود را حدود ۷٫۵ میلیارد دلار گزارش کرده است و برای بسیاری از محققان و تحلیلگران نزدیکی درآمد تبلیغاتی یوتیوب به کل درآمد نتفلیکس، بسیار جالب توجه بوده است.
«روث پورات»، مدیر ارشد مالی آلفابت هم با اشاره به تلاش‌های اپل برای تأثیرگذاری بر فروش تبلیغات یوتیوب گفت: بنا به نتیجه تحقیقات تحلیلگران ما، گوگل به‌طور کلی کمتر از کمپانی‌های مشابه، تحت تأثیر فعالیت‌های اپل در ممانعت از ردیابی اطلاعات کاربران قرار گرفته است زیرا موتور جست‌و‌جوی گوگل داده‌هایی را در مورد علایق کاربران جمع‌آوری می‌کند که برای شرکت‌های فعال در حوزه تبلیغات بسیار ارزشمند و کارآمد است و عملاً می‌تواند تلاش اپل را خنثی کند.
«فیلیپ شیندلر»، مدیر ارشد بازرگانی گوگل هم از یوتیوب به عنوان بستری برای کسب و کارهای آینده یاد کرد و با اشاره به حضور و فعالیت حداقل ۲ میلیون تولیدکننده محتوا بر بستر یوتیوب و انجام تبلیغات توسط آنان گفت: نسل بعدی کسب‌وکارها و شرکت‌های رسانه‌ای توسط سازندگان در یوتیوب ساخته می‌شوند و ما خوشحالیم که به رشد آنها کمک می‌کنیم.
در این گزارش همچنین با اشاره به درآمد تبلیغاتی ۲/۷ میلیارد دلاری یوتیوب در سه ماهه سوم امسال آمده است که این میزان نسبت به سه ماهه دوم امسال افزایش اندکی داشته است. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی، یوتیوب بیش از ۷ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی کسب کرد که البته این رقم تقریباً یک میلیارد دلار از درآمد تبلیغات سه ماهه اول سال‌جاری میلادی این پلتفرم ویدیویی بیشتر بوده است.
«روث پورات»، مدیرمالی گوگل و آلفابت همچنین در این گزارش یادآور شده است که انتظار دارد در سه ماهه چهارم به دلیل همزمانی با فصل تعطیلات و همچنین فروش فیت‌بیت و اشتراک‌های یوتیوب، این پلتفرم در سایر حوزه‌ها حتی حوزه سخت‌افزاری نیز نقش آفرینی کند و درآمدزایی داشته باشد. اما پورات پیش بینی کرده است که در سه ماهه چهارم امسال سهم گوگل‌پلی از رشد میزان درآمد آلفابت بیشتر از بقیه بخش‌ها خواهد بود. وی بخشی از این موضوع را هم به کاهش ۱۵درصدی هزینه خدمات مربوط می‌داند که در ماه جولای آغاز شد. یوتیوب همچنین از طریق YouTube Shorts تمرکز خود را روی ویدیوهای کوتاه ادامه داده است. YouTube Shorts یک سرویس ویدیوی کوتاه است که تعداد بازدیدهای روزانه از آن در اواخر جولای از ۱۵ میلیارد بازدید نیز فراتر رفت.

 تبلیغات مؤثر توئیتر
توئیتر هم یکی دیگر از غول‌های فناوری جهان است که با کمک درآمد حاصل از تبلیغات، موفق شد تاحدی ضرر و زیان خود را جبران کند. این کمپانی که در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ درآمد ۱٫۲۸ میلیارد دلاری داشته، درآمد حاصل از تبلیغات خود از این رقم را ۱٫۱۴ میلیارد دلار می‌داند. درحالی که درآمد حاصل از تبلیغات این کمپانی افزایش ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ولی به دلیل افت ارزش سهام، کل درآمد توئیتر با کاهش مواجه بوده است. همین موارد نشان می‌دهد که بیشتر کمپانی‌های فناوری، تبلیغات را به عنوان یک منبع درآمدزایی مهم درنظر گرفته‌اند و تلاش دارند با استفاده از ابزارهایی همچون هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و… بر توان این بخش بیفزایند که خود زمینه ساز افزایش درآمدزایی آنها شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *