کتاب نامزد خاشقجی جنجالی شد/ روایت قتل جمال به روایت خدیجه

سایت بدون -جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد، اما هیچ‌کس خروج او را ندید. این اتفاق رفته رفته به ماجرای هولناکی بدل شد که در سطح بین‌الملل حواشی و اتفاقات بسیاری را به دنبال داشت. بسیاری در سراسر جهان این اتفاق را دنبال کردند و هربار رسانه‌ها هم درباره‌اش نوشتند تا پرده از راز ناپدید شدن خاشقجی که طبعا به قتل هم رسیده بود، بردارند. ماجرا با حواشی بسیار پیش رفت و گمانه‌زنی‌ها هم در این میان بسیار بود. از یک طرف ابتدا کنسولگری عربستان قتل این روزنامه‌نگار را رد می‌کرد و از سوی دیگر نامزدش که بیرون کنسولگری منتظرش مانده بود، تاکید می‌کرد جمال خاشقجی ورودی بی‌بازگشت به این مکان داشته است. بالاخره بعد از دو هفته و با فشارهای بین‌المللی عربستان قتل خاشقجی را پذیرفت و آن را یک اتفاق دانست! دادستانی کل عربستان سعودی بعد از تغییر چندباره ادعاهای خود در این باره، نهایتا در تاریخ ۲۴ آبان امسال (۱۵ نوامبر) اذعان کرد که این روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگری تکه‌تکه شده است. حاشیه‌های ماجرا هم اندک‌اندک فراموش شد اما انتشار کتاب‌هایی درباره این جنایت هولناک این روزها در ترکیه توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

نتیجه روزنامه‌نگاری تحقیقی
اولین کتاب، نوشته سه روزنامه‌نگار است؛ عبدالرحمان سیمسک، نظیف کارامان و فرهات اونلو سه روزنامه‌نگار ترکیه‌ای براساس فایل صوتی به‌جا‌مانده از این جنایت، کتابی را منتشر کرده‌اند. 
کتابی منتشر شده که ابعاد تاریک یک جنایت هولناک را روشن می‌کند و به اتفاقات عجیب و مهمی که در ده دقیقه گذشت و هفته‌ها رسانه‌های جهان را درگیر خود کرد؛ قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه. هر چند تا کنون درباره این‌که این فایل چگونه ضبط و به دست ترکیه افتاده، اطلاعات واضحی اعلام نشده است، اما در هر صورت این فایل حدودا ده دقیقه‌ای که ثابت می‌کند خاشقجی در کنسولگری به قتل رسیده، دستمایه نگارش یک کتاب شده است. در این کتاب که «جنایت دیپلماتیک، اسرار تاریک قتل جمال خاشقجی» نام دارد، به نحوه عملیات سعودی برای کشاندن این روزنامه‌نگار به داخل کنسولگری و ادامه ماجرا پرداخته می‌شود. البته نویسندگان این کتاب می‌گویند به صورت مستقیم به فایل‌های صوتی دسترسی نداشته‌ و کتاب را براساس اطلاعات اخذ شده از ماموران امنیتی نوشته‌اند. این کتاب  اولین‌بار به زبان ترکی در دسامبر سال گذشته میلادی منتشر شده اما هنوز در رسانه‌های ترکیه بیشتر در حد مرور و معرفی به آن پرداخته شده است.
​​​​​​​
کتاب به چه سوالاتی پاسخ می‌دهد؟

کتاب قرار است ابعاد یک جنایت هولناک را روشن کند و ۵/۷ دقیقه آخر زندگی جمال خاشقجی را روایت کند. پس طبیعتا تلاش می‌کند به تمام سوالاتی که پیرامون این ماجرا پیش آمده پاسخ دهد. آن‌طور که روزنامه‌نگاران ترک نوشته‌اند، کتاب به این سوالات پاسخ می‌دهد:
۵/۷ دقیقه قبل از مرگ جمال خاشقجی چه اتفاقی در کنسولگری رخ داد؟ چه کسی قتل را برنامه‌ریزی کرد و انجام داد؟ جسد خاشقجی چگونه تجزیه و نابود شد؟ لحظه قتل و قبل از آن تیم حاضر در کنسولگری چه گفتند؟ شخصیت مرموزی که رئیس اطلاعات عربستان سعودی کشف کرده، چه کسی است؟ سربازان سرویس مخفی ام‌آی‌تی در دفتر مرکزی چه گفتند؟ در حال حاضر جسد خاشقجی کجاست؟ هویت تیم ترور ۳+۱۵ چیست؟ چه کسانی درگیر ترور هستند و مهم‌تر از همه چه کسی دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است؟ کتاب به دنبال طرح سوالات انتقادی برای دنیاست و علاوه‌بر پاسخ به پرسش‌های ذکرشده می‌خواهد درباره این جنایت از دنیا سوالاتی بپرسد و انتقاداتی را مطرح کند

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *