کدام عوامل محیطی بر بلوغ زودرس تاثیر می گذارند؟

https://cdn.isna.ir/d/2017/12/18/3/57609941.jpg

سایت بدون -احتمال ابتلا به بلوغ زودرس در دخترها ۱۰ برابر بیشتر از پسرهاست. متخصصان آمریکایی بر این باورند که علاوه بر سابقه خانوادگی، عوامل محیطی هم می‌توانند بر بروز بلوغ زودرس به‌خصوص در دختربچه‌ها تاثیرگذار باشند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این عوامل اشاره‌ می‌کنیم:
• آفت‌کش‌ها: متاسفانه یکی از چالش‌های دنیای امروز در زمینه کشاورزی، استفاده بی‌رویه و نامناسب از انواع سموم، کودها و آفت‌کش‌های شیمیایی در مزارع و باغ‌هاست. کشاورزان و باغداران باید دوز مصرفی استانداردی برای استفاده از این محصولات درنظر بگیرند و دوره کارنس محصولات کشاورزی را هم رعایت کنند زیرا استفاده مداوم از میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌هایی که دارای باقیمانده آفت‌کش‌ها و سموم کشاورزی هستند، می‌تواند به روند بلوغ در کودکان، سرعت بیشتری بدهد.
• ظرف‌های پلاستیکی: بیسفنول A، نوعی ترکیب شیمیایی است که می‌توان آن را در ظرف‌های پلاستیکی پیدا کرد. استفاده مداوم از این ظرف‌های پلاستیکی برای نگهداری یا مصرف غذاهای داغ، گرم و چرب در بچه‌ها، باعث ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی هورمون‌های بدن آنها و احتمال ابتلایشان به بلوغ زودرس می‌شود. بهتر است والدین از ظرف‌های شیشه‌ای برای سرو غذای فرزندان خود استفاده کنند و غذای مهد و مدرسه آنها را در ظرف‌های پلاستیکی نریزند.
• زندگی کنار دریا: احتمال بلوغ زودرس دختربچه‌هایی که نزدیکی دریا زندگی می‌کنند، ۱۰ تا ۲۰ برابر سایر دختربچه‌هاست. محققان می‌گویند که شاید استفاده مستمر از غذاهای دریاهای آزاد، علت این مساله باشد.
منابع:

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *