کریم بنزما؛ فوتبالیستی که انتقادها قوی‌ترش کرد/ مدعی اصلی توپ طلا

سایت بدون – این روزها همه از این می‌گویند که کریم بنزما مستحق گرفتن توپ طلاست. بعضی‌ها می‌گویند به چیزی جز این مسأله نباید حتی فکر کرد. به طور مثال تیری آنری شنبه‌شب در مصاحبه‌ای گفت: «فقط می‌خواهم یک مطلب را خطاب به فرانس فوتبال بگویم. رأی‌گیری را ببندید. توپ طلا را کریم بنزما برده است و تمام.»
احتمالاً این روزها کمتر کسی به یاد دارد که تا همین چندسال پیش وضعیت برای کریم بنزما چطور بود. مهاجم فرانسوی آنقدر مورد انتقاد بود که چندین و چندبار با هو کردن هواداران رئال مادرید رو به رو شد.
کریم ۵ سال پیش در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسوی کانال پلاس درباره رفتار هواداران رئال گفت: «کار کردن در چنین شرایطی واقعاً سخت است بخصوص در اسپانیا که بعضی وقت‌ها واقعاً نمی‌توانی دلیل انتقادات را درک کنی. سخت‌ترین بخش اما زمانی است که هواداران خودی شما را هو می‌کنند. معمولاً هواداران به ورزشگاه‌ها می‌آیند تا شما را حمایت و تشویق‌تان کنند ولی بعضی وقت‌ها این‌طور نیست.»
انتقادات از مهاجمی که حالا کسی شک ندارد بهترین شماره ۹ فعلی فوتبال دنیاست، البته فقط مربوط به ۵ سال پیش نمی‌شود. در فصل ۲۰۱۰-۲۰۱۱ که ژوزه مورینیو تازه به رئال مادرید آمده بود هم وضعیت برای بنزما سخت بود.
شاید باورش سخت باشد اما در آن فصل سرمربی پرتغالی مدعی بود نمی‌تواند تمرینات تیمش را زودتر از ساعت ۱۰ صبح شروع کند چون کریم بنزما در آن ساعت خواب است!
کاکا، هافبک برزیلی هم یک بار گفته بود او تنبل است. سید لا، فوتبال‌نویس معروفی که گزارش‌های دست اولی از فوتبال اسپانیا می‌نویسد، در همان فصل در توصیف مهاجم فرانسوی نوشته بود: «سرد، ساکت، منزوی، ظاهراً آرام، ظاهراً غیرمتعهد، بی‌حوصله»
کریم این روزها دقیقاً فوتبالیستی در تضاد با صفت‌های ذکر شده منتقدان است. او تبدیل به روح رئال مادرید شده. عکس‌های اینستاگرامش نشان می‌دهد به سختی تمرین می‌کند. در خدمت تیم است و به معنای واقعی با حوصله بازی می‌کند.
شاید حالا وقتش باشد که ژوزه مورینیو حرفش درباره کریم را پس بگیرد. او در همان فصل نخستش در رئال در جمله‌ای تاریخی گفته بود: «اگر سگی نداری که با آن به شکار بروی، باید به گربه‌ات اکتفا کنی.» اشاره سرمربی پرتغالی به کریم بنزما بود. در تابستان آن فصل مورینیو درخواست کرده بود رئال یک مهاجم نوک دیگر به خدمت بگیرد. پرز مخالف بود. او می‌گفت حضور هیگوایین و بنزما برای تیم بس است. مورینیو مدام از این می‌گفت که اگر یکی از آنها مصدوم شود، تیم از ریتم می‌افتد. کابوس مورینیو خیلی زود از راه رسید. مهاجم آرژانتینی مصدوم شد و بنزما هم اصلاً کیفیت خوبی نداشت. این اعصاب مورینیو را خرد کرده بود و به همین خاطر او را به گربه تشبیه کرد. گذر سال‌ها نشان داد که شاید بنزما از دسته گربه‌سانان باشد اما بیشتر چیزی شبیه به یک شیر است تا یک گربه خانگی خودخوانده و تنبل.
مورینیو بعدها گفت این انتقادش باعث پیشرفت بنزما شده. کریم فصل بعد تنها ۲۱ گل در لالیگا زد اما خودش بعدها در مصاحبه‌ای افشا کرد که گربه خواندنش توسط مورینیو حسابی ناراحتش کرده و منجر به یک مکالمه یک ساعته بین او و سرمربی وقت رئال شده. بنزما می‌گفت آدم خجالتی است اما اجازه نمی‌دهد کسی این‌طور در موردش صحبت کند.
با این همه مرور مصاحبه‌های بنزما نشان می‌دهد مهاجم مسلمان رئال اصلاً خجالتی نیست.
به طور مثال ۳ سال پیش او در مصاحبه با رادیو مونته کارلو در مورد قهرمانی رئال در لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ گفت: «ما در تیم موشکی به ‌نام بیل داشتیم و یک گلزن مادرزاد مثل رونالدو. بین این دو من قرار داشتم و معتقدم نقش من کلیدی‌تر از هر دو بود.»
او سال پیش وقتی هنوز به تیم ملی دعوت نمی‌شد هم وقتی با این سؤال مواجه شد که بین خودت و اولیویه ژیرو کدام را انتخاب می‌کنی، گفت: «شما نباید مسابقات فرمول یک را با مسابقه­ کارتینگ اشتباه بگیرید. من چیزی شبیه مسابقات فرمول یک هستم.»
به نظر می‌رسد بنزما در سال‌های اخیر هم فوتبالیست بهتری شده؛ هم اعتماد به نفسش بیشتر شده و هم دیگر به قول خودش آن پسرک خجالتی باشگاه لیون نیست.
کریم البته پیشرفت غیرقابل انکارش در ۲ فصل گذشته را قبول ندارد. چند ماه پیش بعد از دریافت جایزه بهترین بازیکن سال فرانسه برای بار چهارم به فرانس‌فوتبال گفت: «در حال حاضر مردم کمی بیشتر از قبل از من تقدیر می‌کنند. جدا از آمار و تعداد گل‌هایم که بیشتر شده، فکر نمی‌کنم در سبک بازی‌ام تغییری به وجود آمده باشد. حرکت، ساخت موقعیت، پاس دادن و بازی تک‌ضرب و… من خیلی وقته این کارها را انجام می‌دهم. من هنوز همان بازیکن قبلی‌ام. فوتبال به شکل درستی دنبال نمی‌شود. هواداران کارهای کامل یک بازیکن داخل زمین را دنبال نمی‌کنند. هر کسی هر جوری هم که بازی کند، در آخر کسی که گل زده مورد ستایش قرار می‌گیرد و این اتفاق برای من هم رخ داده. بازی‌هایی بوده که افتضاح بودم ولی گلزنی کردم و همه از من تشکر کردند، من از این نوع فوتبال خوشم نمی‌آید.»
بنزما از چه سبک فوتبالی خوشش می‌آید؟ به نظر می‌رسد از سبک بازی خودش: «من شماره ۹ ایده‌آل خودم هستم. اگر یک روز پسرم در پست شماره ۹ بازی کند، دوست دارم مثل من باشد نه فقط یک گلزن. من اهل این نیستم که فقط در محوطه جریمه پرسه بزنم.»
مهاجم فرانسوی احتمالاً تا چند هفته دیگر جایزه بهترین بازیکن سال اروپا را از مجله فرانسوی فرانس فوتبال دریافت خواهد کرد. ۲ قهرمانی این فصل رئال مادرید در لالیگا و لیگ قهرمانان تا حدود زیادی مدیون کیفیت بالای بنزما بود. شاید هواداران رئال تنها یک ناراحتی بابت بازی شنبه‌شب داشته باشند: «چرا رئال با گل بنزما فاتح فینال لیگ قهرمانان نشد؟»

رسول مجیدی/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *