کمیته بین‌المللی المپیک، همدست آدم‌دزدی دولت چین می‌شود؟


سایت بدون – چین اصرار دارد موضوع ناپدیدشدن ستاره تنیس این کشور، خانم پنگ شوای بیش از حد بزرگنمایی شده است. بعد از آنکه این تنیسور یکی از مقامات عالیرتبه حزب کمونیست را به خشونت جنسی متهم کرد، سه هفته ناپدید شده بود.
ژائو لیجان سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری گفت که «یک سری افراد خاص» باید از سیاسی کردن موضوع مربوط به ستاره تنیس چین، پنگ شوای خودداری کنند.
مسائل مربوط به این خانم ۳۵ ساله که مدعی شده معاون سابق نخست وزیر، ژانگ گائولی به او تجاوز کرده، چندی است که باعث نگرانی جامعه بین‌الملل شده اما سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد این یک مسأله دیپلماتیک نیست.
او به نگرانی‌ها نسبت به موضوع ناپدیدشدن پنگ شوای که اوایل هفته گذشته بعد از سه هفته در یک تورنمنت تنیس دیده شد، پرداخت و گفت اینکه پنگ همچنین در یک تماس ویدئویی با رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، توماس باخ شرکت کرده، اطمینان‌بخش است و نشان می‌دهد همه چیز سر جای خود قرار دارد. لیجان گفت: «من فکر می‌کنم همه مشاهده کردند که او اخیراً در جلسات عمومی شرکت کرده و یک تماس ویدئویی با رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، باخ داشته. امیدوارم که یکسری افراد خاص که سعی در بزرگنمایی این موضوع داشتند و می‌خواستند به آن جنبه سیاسی بدهند، از اقدام خود دست بردارند.»
در این تماس ویدئویی، پنگ موافقت کرد با مقامات کمیته المپیک ارتباط خود را حفظ کند از جمله اینکه در ماه ژانویه با باخ در یک مراسم صرف شام شرکت کند. او همچنین اعلام کرده قصد دارد در خانه‌اش بماند و حریم خصوصی‌اش حفظ شود. اوایل آبان پنگ در شبکه اجتماعی محبوب چینی‌ها، ویبو ژانگ گائولی را متهم کرد او را مورد تعرض جنسی قرار داده است و اینکه روابط خارج از عرف با او برقرار کرده است. سانسورچی‌ها به سرعت این پست را حذف کردند و علاوه بر آن از بحث درباره این موضوع و اتهام وارده به عضو ارشد حزب کمونیست چین خودداری کرده‌اند.
اتحادیه تنیس زنان (WTA) می‌گوید تماس ویدئویی کمیته بین‌المللی المپیک به اندازه کافی برای رفع نگرانی‌ها درباره صحت و امنیت پنگ شوای کافی نیست. این اتحادیه همچنین تهدید کرده قراردادهای مالی پرسود خود با چین را یکطرفه فسخ می‌کند. استیو سیمون رئیس WTA در یک بیانیه اینطور عنوان کرد: «اگرچه دیدن او حس مثبتی داشت اما مشخص نیست که آیا او آزاد است و می‌تواند شخصاً و مستقلاً و بدون دخالت بیرونی تصمیم بگیرد و فعالیت کند یا نه. این ویدئو به تنهایی کافی نیست.»
الکان آکاد محقق سازمان عفو بین‌الملل در چین که رعایت حقوق بشر را رصد می‌کند، می‌گوید کمیته بین‌المللی المپیک وارد بازی خطرناکی شده است. او در توییتر نوشت: «این کمیته باید بی‌نهایت مراقب باشد و از هرگونه همکاری در نقض احتمالی حقوق بشر پرهیز کند.» همچنین، جنبش «ورزشکار جهانی» که حامی ورزشکاران حرفه‌ای در سراسر دنیا است، می‌گوید کمیته بین‌المللی المپیک بی‌تفاوتی آزاردهنده‌ای نسبت به خشونت جنسی بروز داده است. در بیانیه این جنبش آمده: «باخ به جای کسب اطمینان از سلامت و امنیت پنگ او را به یک میهمانی شام دعوت کرده و با این کار وضعیت بسیار جدی و خطرناکی که متأسفانه در برابر همه ورزشکاران زن وجود دارد و برایشان کاملاً آشنا است، به تمسخر گرفته.»
گروه نویسندگان آلمانی با عنوان پن هم با همین شدت به انتقاد از باخ پرداخته به این دلیل که به چین کمک کرده یک مسأله مهم را بی‌اهمیت جلوه دهد و باعث فراموشی آن شود؛ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک برای بازدید از روند آماده‌سازی پکن برای برگزاری المپیک زمستانی به چین سفر کرده بود. این گروه به سانسور رسانه‌ای و برخورد با نویسندگان منتقد در مورد پرونده پنگ اشاره کرده است. در بیانیه پن آمده: «جایی که آزادی بیان با تهدید مواجه می‌شود، جایی برای ورزش جوانمردانه نیست. سکوت بیجای توماس باخ در چنین مواردی حتی اگر عامدانه و به معنای تصدیق نباشد، عمیقاً شرم‌آور است. آنها که داعیه ورزش به عنوان یک روش غیرسیاسی برای ایجاد اتحاد بین مردم را دارند، باید بی‌طرفی سیاسی خود را ثابت کنند و اعتراضشان را به یک نظام مستبد و خودکامه نشان دهند.»
منبع: دویچه وله

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *