کم‌کاری تیروئید چیست؟

سایت بدون –برای تشخیص کم‌کاری تیروئید ازچه سنی باید اقدام شود؟
اولین اقدام در سن نوزادی است که غربالگری نوزادان در دو تا پنج روزگی انجام می‌شود. نمونه خون از کف پای نوزاد گرفته می‌شود. چه مادر در دوران بارداری دچار کم‌کاری تیروئید باشد چه نباشد، این آزمایش انجام می‌شود. اگر اختلالی در آزمایش مشاهده شود، تست‌های تکمیلی و درمان نوزاد انجام می‌شود.

آیا کم‌کاری تیروئید با مشکلات روحی روانی مرتبط است؟
بله. کم‌کاری تیروئید در بزرگسالان مشکلات روانی و جسمی ایجاد می‌کند. فرد، خواب‌آلوده و دچار کندی حرکت و بی‌حسی می‌شود و قدرت تمرکزش کم شده و حافظه‌اش کاهش می‌یابد که به افسردگی یا تشدید افسردگی و عدم پاسخ به داروی افسردگی منجر می‌شود. بنابراین در افراد افسرده‌ای که پاسخ به درمان ندارند، بهتر است بررسی از نظر کم‌کاری تیروئید انجام شود.
علل کم‌کاری تیروئید چیست؟
علل کم‌کاری تیروئید مادرزادی به زمان جنینی برمی‌گردد. ممکن است اشکالاتی در روند تولید هورمون در تیروئید جنین باشد. ممکن است سیر تکامل غده در جنین مشکل داشته باشد و غده تیروئید تشکیل نشده باشد که به کم‌کاری تیروئید مادرزادی منجر می‌شود. در بزرگسالی علت، کمبود ید است. اما در ایران به علت مصرف نمک یددار این حالت را نمی‌بینیم. در کشورهای دیگر، شایع‌ترین علت کمبود ید است. کم‌کاری خودایمن تیروئید یا هاشیموتو نیز با مکانیسم خودایمنی باعث کم‌کاری تیروئید می‌شود. جراحی تیروئید، استفاده از ید، رادیواکتیو  و التهاب به علت عفونت‌های میکروبی و ویروسی هم می‌تواند منجربه کم‌کاری تیروئید در بزرگسالان شود.

عوارض کم‌کاری تیروئید در نوزاد چیست؟ 
نوزاد متولد شده با کم‌کاری تیروئید خواب‌آلوده است. وقتی گریه می‌کند، ریسه می‌رود. گرفتگی صدا دارد. زردی فیزیولوژیک زمان تولدش شدید است و طول می‌کشد. شکم نوزاد سخت کار می‌کند. ناف بیرون‌زده دارد. زبانش بزرگ است. پوست خشک و خشن دارد. کم‌کاری تیروئید در کودکی روی رشد و تکامل اثر دارد. بنابراین کودک از نظر ذهنی و هوشی عقب‌تر از هم‌سن و سالانش است و رشد قدی‌اش کاهش می‌یابد.
عوارض کم‌کاری تیروئید در بزرگسالی چگونه بروز می‌کند؟
در افراد بالغ ریزش موی سر، احساس سرما، رنگ‌پریدگی و خشک و خشن شدن پوست و به‌‌رغم کاهش اشتها افزایش وزن خفیف که به علت ورم است اتفاق می‌افتد. 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *