آگاهی از سطوح مختلف سواد رسانه‌ای

https://www.learningtogive.org/sites/default/files/Media%20Literacy.png
سایت بدون -دغدغه آسیب‌رسانی ابزارهای اجتماعی و رسانه‌ای از یک طرف و آسیب‌پذیری مخاطبان از طرف دیگر توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است تا با در اختیار گرفتن راه‌های جدید اثرات مخرب رسانه‌ها بویژه برای نوجوانان و جوانان که بیشترین مصرف‌کننده آن هستند را به حداقل برسانند. مهم‌ترین ابزاری که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد «سواد رسانه‌ای» نامیده می‌شود و فرد واجد این مهارت قادر است به‌صورت منتقد درباره آنچه  در کتاب، روزنامه، مجله، تلویزیون، رادیو، فیلم سینمایی، بازی‌های دیجیتالی، شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ و… می‌بیند و می‌خواند تفکر کند تا محتوای درست را برای خود برگزیند.
از جمله مسائلی که باید در این زمینه مورد توجه قرار داد سطوح سواد رسانه‌ای است. سطح مقدماتی و اولیه پیام‌ها، مرحله‌ای است که طی آن مخاطب به موضوعات و پرسش‌های اولیه می‌رسد که از جمله این سؤالات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: چه کسی پیام رسانه‌ای را ایجاد می‌کند؟ چه فنونی در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ پیام‌ها با چه هدفی ارسال می‌شوند؟ و… سواد رسانه‌ای در این سطح به مخاطب کمک می‌کند انواع پیام‌ها را تشخیص دهد و سپس دریابد هر پیام برای چه گروهی از مخاطبان تهیه شده است. تشخیص هدف پیام‌آفرینان، میزان تأثیرگذاری آنها، پیامدهای آسیب‌زا و… در این سطح معین می‌گردد.
در بخش دیگر سطح عمیق و پنهان پیام‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد که بر اساس آن محتوای درونی‌تر هر پیام توسط مخاطب بررسی می‌شود. هر پیام ارزش‌ها و سبک متناسب با خود را به نمایش می‌گذارد و می‌تواند موافق یا مخالف هنجارهای یک جامعه تعیین شده باشد و بر این اساس فرد با داشتن سواد رسانه‌ای این امکان را در اختیار دارد تا بر اساس اولویت‌های زندگی خود رسانه‌ و محتوای مورد نظر خود را انتخاب کند.
این کاربر قادر خواهد بود سبک زندگی القا شده در پیام را شناسایی کند تا به عبارت دیگر به کمک سواد رسانه‌ای جریان زندگی که در رسانه‌ها بر افکار و اعمال و زندگی او اعمال می‌شود را تشخیص دهد و از این طریق دریابد رسانه‌ها چگونه به‌صورت نامحسوس و تدریجی سبک زندگی خانواده‌ها را تغییر می‌دهند.
در همین زمینه می توانید مطلب زیر را هم بخوانید

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *