گزارش دیلی‌میل از چالش‌های پیش‌روی قطر در یک سال مانده به شروع جام‌جهانی/جام جهانی ۷ میلیارد دلاری

سایت بدون –  تا شروع جام‌جهانی قطر یک سال دیگر باقی مانده و همه منتظرند تا رویدادی را ببینند که گفته می‌شود برای آماده‌سازی آن حدود ۷ میلیارد دلار هزینه شده است. این روزها همه چیز در قطر به جام‌جهانی ختم می‌شود. در آسانسورها و پله‌های ورزشگاه لوسیل که قرار است بازی فینال برگزار شود، تصاویر نیمار به چشم می‌خورد. ویدئویی از روبرت لواندوفسکی پخش می‌شود که برای تبلیغ خطوط هوایی قطر است. دیوید بکام هم که به تازگی سفیر جام جهانی قطر شده، به زودی کارش را شروع می‌کند. وقتی هم وارد فرودگاه بین‌المللی حَمَد در شهر دوحه شوید، این پیام ویدئویی دائما پخش می‌شود: هیجان در حال شروع شدن است، آیا برایش آماده هستید؟
اما پشت این تصاویر و صحنه‌های جذاب و تماشایی، واقعیت‌هایی وجود دارد که زیاد به چشم نمی‌آید و البته نمی‌شود به راحتی هم از کنارش گذشت. در همین راستا، روزنامه انگلیسی دیلی‌میل در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی چالش‌هایی پرداخت که پیش روی دولت این کشور است و چندان هم به آن توجه نمی‌شود.
 کارگران بی‌پناه
آن چیزی که این روزها در بیشتر مناطق قطر دیده می‌شود، کارگران ساختمانی هستند. طبق این گزارش، آنها روزانه ۱۴ ساعت کار می‌کنند و به ازای آن هر روز ۱۳ دلار دریافت می‌کنند. نکته تلخی که آنها با آن مواجه شده‌اند این است که باید همه‌شان تا ماه آگوست قطر را ترک کنند. فقط نیروهای نظافتچی و باغبان‌ها تا پایان بازی‌ها در این کشور باقی می‌مانند.
تازه این اول مشکلات این کارگرهاست. شرکت‌های ساختمانی در قطر برای استخدام آنها و بستن یک قرارداد سالانه، ۲۰۰۰ هزار دلار از آنها دریافت کرده‌اند. آنها نیز برای تامین این مبلغ، مجبور به وام گرفتن در کشورهای خود شده یا حتی بعضی زمین‌ و ملک‌شان را برای این کار فروخته‌اند. بسیاری از آنها حالا نمی‌دانند پس از بازگشت به کشورهایشان چگونه می‌توانند با این پس‌انداز اندک و زیر بار قرض بودن، زندگی‌شان را اداره کنند.
 ساختمان‌های نیمه‌کاره
این روزها در بسیاری از مناطق دوحه، ساخت و سازها همچنان به چشم می‌خورد. مسابقات فوتبال جام اعراب تا دو هفته دیگر در این کشور شروع می‌شود و ورزشگاه لوسیل که قرار است با این بازی‌ها افتتاح شود، هنوز نیمه‌کاره است. در این میان دولت قطر هیچ توضیحی نمی‌دهد که چرا بسیاری از مناطق پایتخت گودبرداری شده است.  از طرف دیگر، هر چه به زمان شروع جام‌جهانی نزدیک‌تر می‌شویم، موضوع سیستم فاضلاب این شهر به یک نگرا‌نی تبدیل می‌شود. اکتبر سال ۲۰۱۸ باران کمی در این شهر آمد، اما همین مساله به بحرانی در دوحه تبدیل شد. مطمئنا تکرار این مساله در جریان بازی‌های جام‌جهانی می‌تواند معضلی جدی در این زمینه ایجاد کند.
 معضل کمبود فضا
یکی دیگر از چالش‌های جدی مربوط به ساختن هتل‌های کافی در قطر است. این کشور قرار است تا یک سال دیگر پذیرای دومین رویداد مهم ورزشی دنیا باشد، اما به نظر می‌رسد هتل‌های کنونی و همچنین در حال ساخت این کشور برای اسکان جمعیتی که قرار است به قطر بیاید، کافی نباشد. برای آن‌که بدانید قطر چگونه تمام این رویداد را در یک فضای محدود برگزار می‌کند، باید به این مساله اشاره کرد که از ورزشگاه الجنوب که در واقع جنوبی‌ترین ورزشگاه این کشور است تا شمالی‌ترین ورزشگاه، فقط نیم ساعت فاصله است.   در این میان، مسؤولان قطری در حال ساخت واحدهایی به سبک اعراب قدیم در مناطق ساحلی هستند که به شکل چادر است. بنا به گزارش دیلی‌میل، همین مساله هم با مشکلاتی مواجه است. آنطور که گفته شده، هزینه اقامت هر شب در این چادرها به همراه یک وعده صبحانه، حدود ۲۰۰ دلار است. همچنین گفته می‌شود قرار است بازارهایی به شکل قدیم اعراب در بخش شمالی دوحه و در نزدیکی ورزشگاه البیت ساخته شود؛ البته در یک سال مانده به شروع این بازی‌ها هیچ اثری از ساخت این بازارها به چشم نمی‌خورد. همچنین ساخت دو روستای چادری هم جزو برنامه‌های مسؤولان قطری است که هر کدام‌شان پذیرای ۱۰ هزار مسافر خواهند بود. نکته عجیب این است که هنوز هیچ رد و نشانی از ساخت این دو روستا هم دیده نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *