گزارش ویژه؛رستوران ها بابت هر غذا چقدر سود از شما چقدر سود می گیرند/واقعیت منوها

سایت بدون – تا همین چند ماه پیش یکی از تفریحات قشر متوسط جامعه رفتن به رستوران‌ها بود. قیمت‌ها به گونه‌ای بود که یک خانواده ۴ نفره با پرداخت بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان می‌توانست غذای مطلوب خریداری کند. اما این روزها با منوهای نجومی که به مردم نشان داده می‌شود این تفریح هم از سبد خرید خیلی از خانوارها حذف شده است. از طرفی حجم غذاها کم شده و خیلی از رستوران گردها، از افت کیفیت هم صحبت می‌کنند. رستوران داران انتقادها را قبول ندارند و خودشان را مقصر افت کیفیت و کم حجم شدن غذاها نمی‌دانند. آنها می‌گویند با آن‌که قیمت گوشت، مرغ و ماهی افزایش پیدا کرده است اما توانسته‌ایم قیمت‌ها را کنترل کنیم. قیمت برخی از غذاها در رستوران‌ها بیش از ۸۰ هزار تومان و در رستوران‌هایی که لقب لاکچری به آنها داده شده قیمت‌ها بیش از ۱۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. اعدادی که با هیچ معادله‌ای نمی‌توان برای آن توضیحی یافت.
سید علی اصغر میرابراهیمی رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس در گفت و گو با «ایران» می‌گوید: هر فردی که تصور می‌کند بهای بیشتری را برای یک پرس غذا پرداخت کرده است می‌تواند شکایت خود را به اتحادیه ارائه کند تا در کمتر از ۲۴ ساعت پیگیری‌های لازم صورت گیرد.
وی معتقد است برخی از رستوران دارها شیطنت‌هایی در مورد قیمت‌ها دارند لذا بر اساس فرمولی که عنوان می‌شود همه می‌توانند قیمت‌ها را محاسبه کنند و در نهایت با نوسان قیمت ۴ تا ۵ هزار تومان قیمت واقعی یک پرس غذا به دست می‌آید.
رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس عنوان کرد: طی ماه‌های اخیر قیمت گوشت و مرغ بشدت افزایش پیدا کرده از این‌رو بخشی از افزایش قیمت‌ها گریزناپذیر است اما باید پذیرفت که برخی از رستوران داران بیش از اندازه قیمت‌ها را بالا بردند.
در محاسبه قیمتی که با رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس صورت گرفت، قیمت هر پرس برنج ایرانی بین ۵ هزار تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت هر پرس چلو مرغ تا ۲۰ هزار تومان معقول است. قیمت هر پرس چلو کوبیده معمولی هم تا ۲۵ هزار تومان می‌تواند عدد خوبی برای عرضه این غذا باشد. هر پرس چلو شیشلیک هم ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قابل قبول است مگر آن‌که گوشت آن خیلی خاص باشد که در آن صورت قیمت تا ۱۲۰ هزار تومان هم می‌رسد.کباب نگینی که در آن مرغ هم باشد با هر پرس برنج ۵۰ هزار تومان است. قیمت همبرگر هم با در نظر گرفتن ۱۰۰ گرم گوشت هم تا حدود ۲۵ هزار تومان محاسبه خوبی است. با این تفاسیر اگر رستوران داران قیمت‌های عنوان شده را رعایت نکنند و قیمت هایشان بیش از ۵ هزار تومان باشد عملاً گرانفروشی می‌کنند. قیمت‌هایی که استخراج شده (هر پرس غذا) با گوشت ۱۰۸ هزار تومانی، مرغ ۱۲ هزار تومانی و برنج ۲۵ هزار تومانی است که روز گذشته توسط واحدهای صنفی عرضه می‌شد.  وی می‌گوید: هر واحد صنفی گوشت و مواد مورد نیاز خود را با توجه به موقعیت و مشتریانی که دارد انتخاب می‌کند. برخی از آنها هم فعالیت شان رقابتی است و سعی می‌کنند روز به روز بر کیفیت و تنوع محصولات خود اضافه کنند.
وی اذعان داشت: علاوه بر افزایش قیمت مواد مورد نیاز رستوران‌ها هزینه سربار و سود ۲۰ درصد هم باید محاسبه شود. رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس درباره نحوه محاسبه قیمت‌ها گفت: هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان است (قیمت روز چهارشنبه) به‌طور متوسط هر مرغ یک کیلو و ۸۰۰ گرم است که هر مرغ برای رستوران دار حدود ۲۲ هزار تومان تمام می‌شود. این قیمت باید تقسیم بر ۴ (هرتکه مرغ) و قیمت رب گوجه فرنگی، روغن، پیاز، زعفران هم افزوده و در نهایت سود ۲۰ درصد(هزینه دستمزد و مالیات بر ارزش افزوده) لحاظ شود.
وی ادامه داد: برای محاسبه قیمت کباب‌ها باید قیمت گوشت (۱۰۸ هزار تومان) تقسیم بر ۱۰۰۰ شود و در میزانی که مورد استفاده می‌شود(به عنوان مثال ۱۳۰ گرم) ضرب و ۲۰ درصد هم سود باید به آن اضافه شود.
وی در مورد محاسبه قیمت هر کیلو برنج ایرانی هم گفت: قیمت هر کیلو برنج برای رستوران‌ها باید تقسیم بر ۶ شود. با قیمت ۲۵ هزارتومان برنج هر پرس حدود ۴ هزار تومان می‌شود که با روغن و سایر هزینه‌ها تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود. یکی از رستوران گردها که صفحه فعالی در اینستاگرام دارد درباره حال و هوای این روزهای رستوران‌ها می‌گوید: قیمت‌ها به حدی افزایش پیدا کرده است که رستوران‌هایی که زمانی برای رفتن به آن باید زمان طولانی مردم معطل می‌شدند تا نوبت شان برای داشتن یک صندلی برسد این روزها بشدت کم شده است و حتی خبری از صف نیست.
وی عنوان کرد: قیمت غذاها در همه رستوران‌ها افزایش پیدا کرده است. برخی از آنها با آن‌که گوشت دولتی می‌گیرند و حتی گوشت گوسفند استفاده نمی‌کنند قیمت هایشان را بشدت بالا بردند و این امر بایستی از سوی اتحادیه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

مرجان اسلامی فر /روزنامه ایران

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

یک دیدگاه

  1. یک سوم مبلغ دریافتی سوداست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *