سایت بدون – اعتماد بزرگترین سرمایه یک رسانه است ، رسانه ای که اعتماد از آن گرفته می شود ، دیگر نمی تواند قد راست کند ، از دیشب تا به امروز اعتماد به شبکه ۳ دارد به شکل گسترده ای پایین می آید ، به اندازه همه آن هایی که شب خوابیدند و بیدار شدند و دیدند که تصمیم گرفته شده است که آن ها در نظرسنجی جشنواره جام جم به برنامه «برنده باش» رای داده باشند ،چرا خب؟
برنامه «برنده باش» که از روز اول بر اساس یک برنامه معروف جهانی به نام«Who Wants to Be a Millionaire?» ساخته شده ،برنامه ای که نسخه های مختلف در کشورهای مختلف دارد که لابد به خاطر دارید که نسخه هندی آن دستمایه فیلمی بود به میلیونر زاغه نشین ، این مدل برنامه پاسخی است به یک میل کهنه بشر که خوشبختی را نه از راه تلاش که با کمی شانس و کمک از دیگران می جوید، خوشبختی در یک لحظه ، در یک ثانیه ، خوشبختی هدیه شده …این مدل برنامه ها که مختص جامعه های مصرفی است ، عموما با زرق و برق فراوان خوشبختی را برای مخاطب خود در دسترس نشان می دهد ،به شکلی که مجری آن در اکثر کشورها از میان سلبریتی ها انتخاب می شوند ، به عنوان مثال آمیتا باچان در هند ، جرمی کلارکسون در انگلیس و …این خوشبختی بی زحمت به تلویزیون ایران هم رسید ، چون دیدگاهی در آن و به ویژه در شبکه سه حاکم است که می گوید برای موفقیت باید نعل به نعل نسخه های غربی را امتحان کرد، برای همین حتی رنگ دکور هم تفاوت نمی کند ، همان طور که در برنامه عصر جدید هم المان های اصلی برنامه آمریکن آیدول را کپی می کند ، چون همه به دنبال اسطوره خوشبختی می گردند…
آیا در راه های تحقق اسطوره خوشبختی هر مسیری را رفتن مجاز است؟ برنامه برنده باش می گوید که انگار بله! آن ها از یک برنامه خارجی تقلید کرده اند، برنامه دیگری با اجرای حمید گودرزی را که همین تقلید را می کرد ، زیر پا له کرد تا دیده شود و آن طور که انتظار داشت دیده نشد…برنامه «برنده باش » هیچ گاه برنامه محبوب ایرانی ها نشد ، برای همین است که ربط دادن پیامک های رسیده در مورد انتخاب برنده باش با مشکلات شخصی مدیر شبکه ۳ با عادل فردوسی پور برای اکثر آن هایی که این را دیده اند ، آسان ترین استنتاج ممکن است، شاید این استنتاج درست باشد یا نباشد اما مدیر شبکه ۳ باید با خودش حساب و کتاب کند که چه کرده که مخاطبانش به امانتداری او مشکوک شده اند،اعتماد مهمترین سرمایه یک رسانه است ،آیا این که کدام برنامه برنده باش د، آن قدر مهم است که در کل یک رسانه برنده نباشد؟این وظیفه صداو سیماست که اعتماد سازی کامل کند
افشین خماند