یامگا نیامده محبوب شد مثل دیاباته مثل تیام/ استقلال متخصص خرید باکیفیت

سایت بدون – آرتور یامگا، وینگر تازه‌وارد استقلال خیلی زود توانست بین هواداران این تیم محبوب شود و تنها ۲۵ دقیقه زمان نیاز داشت تا نخستین گلش را با پیراهن آبی جشن بگیرد. این بازیکن ۲۵ساله فرانسوی به‌تازگی با نظر فرهاد مجیدی به جمع بازیکنان این تیم اضافه شد و روز دوشنبه برای نخستین‌بار برابر ذوب‌آهن در ترکیب اصلی تیم قرار گرفت. یامگا از این فرصتی که در اختیارش گذاشته شده بود به بهترین نحو استفاده کرد و هر دو گل تیمش در این مصاف خارج از خانه را به ثمر رساند تا نوید یک خارجی باکیفیت دیگر را برای استقلال بدهد. هواداران تیم هم پس از این درخشش به تمجید از او پرداختند و به نظر می‌رسد در این فصل یکی از نفرات تاثیرگذار و اصلی تیمش باشد. خرید او از تیم وایله دانمارک شاید تردیدهایی را درباره کیفیت این وینگر فرانسوی ایجاد کرده بود اما او در نخستین بازی خود به‌خوبی توانایی‌هایش را به رخ کشید و آبی‌ها را به ادامه فصل امیدوارتر کرد.

 از دسته سه ایتالیا تا همبازی شدن با محمدی و عزت‌اللهی

یامگا که متولد سال ۱۹۹۶ در شهر پاریس است و اصلیتی کامرونی دارد، فوتبال را از تیم جوانان کیه‌وو ایتالیا آغاز کرد. سپس به تیم بزرگسالان باشگاه رسید اما ورونا ترجیح داد او را به‌صورت قرضی راهی باشگاه‌های دیگر کند تا فرصت بیشتری برای بازی پیدا کرده و تجربه‌اش نیز بیشتر شود. به این ترتیب یامگا راهی تیم روبور سیه‌نا در سری C فوتبال ایتالیا شد. او که در آن زمان ۱۹ سال داشت حدود یک ماه پس از امضای قراردادش توانست در یک بازی رسمی برای تیم جدیدش به میدان برود اما حدود سه ماه طول کشید تا نخستین گلش را برای این تیم به ثمر برساند. در اوایل سال ۲۰۱۶ یامگا برای نخستین‌بار حضور در ترکیب اصلی روبور سیه‌نا را تجربه کرد و جالب اینکه همانند بازی اخیر برای استقلال هر دو گل تیمش در بازی خارج از خانه مقابل آنکونا را به ثمر رساند.

دوران قرضی حضور او در این تیم با ۲۵ بازی، ۴ گل و یک پاس گل به پایان رسید و فصل بعد دوباره به یک تیم دسته سومی قرض داده شد. تیم آرزو مقصد بعدی این جوان فرانسوی بود که خیلی زود توانست در ترکیب اصلی این تیم قرار گیرد و در همان بازی نخست خود در لیگ موفق به گلزنی هم شد. یامگا خیلی زود دومین گلش را نیز به ثمر رساند اما برای رسیدن به گل بعدی بیش از ۵ ماه انتظار کشید و درنهایت کارش در این باشگاه هم با ۲۹ بازی، ۳ گل و ۲ پاس گل خاتمه یافت.

او باتجربه‌تر شده بود؛ اما کیه‌وو همچنان اعتقادی به استفاده از او نداشت و دوباره در انتقالی قرضی این‌بار به سری B رفت تا برای کارپی بازی کند. دوران حضور یامگا در این تیم چندان موفقیت‌آمیز نبود و مدتی مصدومیت و سپس نیمکت‌نشینی باعث شد تنها پس از حضور در سه بازی به‌عنوان بازیکن تعویضی در نیم‌فصل به کیه‌وو برگردد و البته به پسکارا در سری B قرض داده شد. او در این تیم هم دوران موفقی را سپری نکرد و در طول نیم‌فصل تنها ۴ بازی برای تیمش انجام داد.

یامگا این‌بار تصمیم گرفت بازی در کشورش را هم تجربه کند و به همین دلیل به تیم شاتورو در لیگ ۲ فرانسه پیوست. او در این تیم شرایط بهتری داشت و ۲۰ بار در لیگ و ۲ بازی هم در جام‌حذفی انجام داد که بیشتر در ترکیب اصلی قرار داشت و البته بخشی از مسابقات را نیز به‌دلیل مصدومیت از دست داد.

قرارداد او با کیه‌وو درحالی به پایان رسید که یامگا حتی یک بازی هم برای تیم اصلی این باشگاه انجام نداد و با انتقالی آزاد به تیم آوس پرتغال پیوست تا همبازی مهرداد محمدی در این تیم شود. یامگا از هفته هشتم فرصت بازی برای این تیم را به دست آورد و البته با نظر سرمربی آوس در پست‌های مختلفی ازجمله هافبک، وینگر و دفاع راست و همچنین وینگر چپ به میدان رفت. او درمجموع ۲۱ بار برای آوس در لیگ پرتغال به میدان رفت و تنها یک گل زد تا در پایان فصل با سقوط این تیم و همچنین بحران مالی باشگاه، همانند محمدی از تیمش جدا شود.

مقصد بعدی یامگا تیمی نه‌چندان مطرح در لیگ دانمارک بود تا باز هم با یکی از لژیونرهای ایرانی همبازی شود. او به وایله رفت تا پیراهن تیمی را به تن کند که به‌تازگی سعید عزت‌اللهی را نیز به خدمت گرفته بود. او در این باشگاه بیشتر به‌عنوان مدافع راست به بازی گرفته شد و به همین دلیل آمارش در ۳۲ مسابقه‌ای که برای وایله انجام داد ۲ گل در جام‌حذفی و یک پاس گل در لیگ بود. او که در فصل جدید لیگ دانمارک تا پایان هفته یازدهم در وایله حضور داشت درنهایت با دریافت پیشنهاد استقلال ترجیح داد از این تیم جدا شده و بازی در لیگ ایران را نیز تجربه کند. او حالا شروعی رویایی در تیم جدیدش داشت و در نخستین بازی با دبل برابر ذوب‌آهن و نمایش خود امیدوار است بهترین فصل فوتبالی‌اش را تجربه کند و برخلاف تیم‌های قبلی‌اش این درخشش ابتدایی خیلی زود فروکش نکند. این مهاجم ۲۶ساله و ۱۸۷ سانتیمتری فرانسوی براساس ارزش‌گذاری سایت ترانسفرمارکت درحال‌حاضر ۳۵۰ هزار یورو قیمت دارد و گفته می‌شود با قراردادی دو ساله راهی این باشگاه ایرانی شده است.

 فرانسوی لیگ برتری

این وینگر فرانسوی تنها خرید این فصل خارجی آبی‌ها نخواهد بود و کادرفنی این تیم چندین گزینه دیگر را نیز برای تقویت تیم خود پیش از بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی تابستانی درنظر دارد. یکی از مهم‌ترین گزینه‌های استقلال که گفته می‌شود کار انتقالش تقریبا نهایی شده، رودی ژستد است که او هم بازیکنی متولد فرانسه و البته با اصلیتی بنینی است که چند بازی هم در تیم ملی این کشور آفریقایی انجام داده است. این مهاجم ۳۳ساله و ۱۹۳ سانتیمتری درحال‌حاضر در تیم پانتولیکوس یونان عضویت دارد اما گفته می‌شود به‌زودی قراردادش را با آبی‌های تهران امضا خواهد کرد.

ژستد فوتبالش را از رده‌های پایه تیم متز فرانسه آغاز کرد و گام‌به‌گام به تیم اصلی این باشگاه نزدیک شد. او تا سال ۲۰۱۱ در این باشگاه حضور داشت و در تیم‌های اصلی و دوم متز بازی کرد، که حاصل آن ۳۱ بازی، ۴ گل و یک پاس گل برای تیم اصلی باشگاه بود. متز برای یک فصل او را به تیم کان نیز قرض داد که در این تیم هم ۲۲ بازی و ۴ گل آمار نسبتا خوبی برای او محسوب می‌شد. ژستد که بازیکنی آینده‌دار محسوب می‌شد در سال ۲۰۱۱ راهی لیگ چمپیونشیپ جزیره شد تا برای کاردیف بازی کند. او در نخستین بازی که در ترکیب تیمش قرار گرفت، موفق شد برابر ایپسویچ گلزنی کند اما با بدشانسی مصدوم شد و چند هفته از میادین دور ماند. در نخستین فصل این مهاجم فرانسوی ۳۱بار برای کاردیف به میدان رفت که ۲ گل و ۳ پاس گل حاصل آن بود. ژستد در فصل بعد با تاثیر مستقیم روی ۸ گل تیمش درنهایت صعود به لیگ برتر را با قهرمانی در چمپیونشیپ جشن گرفت اما فصل بعد پس از تنها سه بازی در لیگ برتر به‌عنوان بازیکن تعویضی راهی بلک‌برن شد. او که در ابتدا به‌صورت قرضی راهی این تیم شده بود در همان نیم‌فصل قراردادش دائمی شد تا مشخص شود بلک‌برن حساب ویژه‌ای روی او باز کرده است. این مهاجم در همان فصل نخست ۱۳ گل زد و در ماه آوریل آن سال پس از اینکه در ۷ بازی برای تیمش ۶ گل به ثمر رساند، عنوان بهترین بازیکن ماه لیگ را کسب کرد. ژستد حالا به‌خوبی در تیم جدیدش جا افتاده بود و عملکرد درخشانی در ترکیب بلک‌برن داشت و وقتی در دومین فصل در ۳۹ بازی ۲۰ گل به ثمر رساند، قیمتش به‌سرعت بالا رفت و به ۷ میلیون یورو رسید. استون‌ویلا مقصد بعدی او بود تا بازی در لیگ برتر را دوباره تجربه کند. ژستد در نخستین فصل ۱۰ گل برای این تیم زد که شامل دو گلی بود که در جریان شکست ۳ بر ۲ تیمش در آنفیلد برابر لیورپول زد. استون‌ویلا در پایان آن فصل سقوط کرد و این مهاجم فرانسوی دوباره به لیگ چمپیونشیپ برگشت اما تنها پس از نیم‌فصل پیشنهاد تیم لیگ برتری میدلزبورو رسید و او راهی این تیم شد. تنها گل لیگ برتری او با لباس میدلزبورو نیز برابر منچستریونایتد به ثمر رسید و باز هم او در انتهای فصل سقوط را تجربه کرد و راهی چمپیونشیپ شد. در بازگشت به این لیگ آمار ژستد چندان قابل‌قبول نبود. در نخستین فصل تنها سه گل زد و بخش عمده‌ای از فصل بعد را نیز به‌دلیل مصدومیت از دست داد. در سومین فصل ۲ گل و یک پاس گل حاصل عملکردش در ۱۹ مسابقه بود که باعث شد میدلزبورو قراردادش را تمدید نکند و به‌صورت توافقی از این باشگاه جدا شد. او پس از مدتی بدون تیم ماندن، راهی استرالیا شد تا برای ملبورن ویکتوری به میدان برود. ژستد پس از یک فصل حضور در این تیم و زدن ۵ گل درنهایت از این باشگاه هم جدا شد و در تابستان به تیم پانتولیکوس یونان پیوست اما حالا پس از گذشت ۷ هفته از شروع این رقابت‌ها و حضور در سه بازی تیمش تصمیم به ترک این باشگاه و حضور در استقلال گرفته است.

ژستد که متولد فرانسه است و در تیم زیر ۱۹ساله‌های این کشور نیز بازی کرده، علاوه‌بر بنین می‌توانست برای تیم ملی آمریکا هم به میدان برود اما حضور در بنین را انتخاب کرد و ۱۱ بازی و ۲ گل حاصل عملکرد او در این تیم بود که بیشتر در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ به این تیم دعوت ‌شد.

 عملکرد خوب آبی‌ها در خریدهای خارجی

استقلال در سال‌های اخیر خریدهای خارجی خوبی داشته و برخلاف رقیب سنتی خود عملکرد بهتری در این زمینه داشته است. آنها در این مدت نفراتی همچون مامه تیام، جپاروف، هروویه میلیچ، شیخ دیاباته، آیاندا پاتوسی و چندین بازیکن تاثیرگذار دیگر را به ترکیب تیم خود اضافه کرده‌اند که همگی توانسته‌اند به‌خوبی انتظارات را برآورده کنند و بین خارجی‌های خوب تاریخ لیگ ایران قرار گرفته‌اند. البته مشکل اصلی آنها عدم توانایی در حفظ این نفرات بوده که معمولا پس از تنها یک فصل حضور در این تیم راهی باشگاه دیگری شده‌اند و به این ترتیب استقلال نتوانسته به‌خوبی از آنها استفاده کند و حتی در بیشتر موارد درآمدی هم از فروش آنها نداشته است. البته این مشکل تنها مختص به این باشگاه نیست و بیشتر تیم‌های ایرانی با توجه به قراردادهای کوتاه‌مدتی که با بازیکنان خارجی خود امضا می‌کنند، معمولا در این زمینه درآمدی به دست نمی‌آورند. در سوی مقابل اما پرسپولیس که در این مدت بازیکنان خارجی کمتری را به خدمت گرفته، معمولا چندان بازیکنان باکیفیتی را در اختیار نداشته است. به جز نمونه‌هایی چون رادوشوویچ و بشار رسن، سایر خریدهای این تیم همانند جونیور براندائو، اوساگونا، ماریو بودیمیر و دو بازیکن اوکراینی که با حواشی زیادی راهی این تیم شدند نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و خیلی زود در مسیر جدایی قرار گرفتند.

مطلب پیشنهادی

گوگل علیه اُپن ای‌آی / دعوای غول ها بر سر هوش مصنوعی

شرکت اُپن ای‌آی بیش از یک میلیون ساعت از ویدیوهای یوتیوب را برای آموزش هوش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *