یک داروی جدید داردبشر را از شر «سل» نجات می دهد

http://media.sarpoosh.com/images/9706/97-06-c26-1518.jpg

سایت بدون -هزاران دانشمند، کنشگر و نجات‌یافتگان از بیماری سل چندی پیش در اجلاس سلامت ریه شرکت کردند که خبر چند پیشرفت در مبارزه با سل در آن اعلام شد.
به گزارش مدیکال‌اکسپرس، یکی از این پیشرفت‌ها ساخت یک داروی جدید بسیار موثر ضدسل به نام «بداکیلین» بود. چند کشور از جمله آفریقای جنوبی که بیشترین میزان موارد سل در آن رخ می‌دهد، اعلام کردند داروی جدید در مبارزه با سل مقاوم به چند دارو بسیار موفق بوده است. بداکیلین در کشورهایی مانند روسیه سفید ۸۰ درصد بیماران را درمان کرده و می‌تواند به کلی درمان سل را که به بسیاری از داروهای موجود مقاوم شده، متحول کند.
یک پیشرفت دیگر نخستین واکسن جدید ضدسل در تقریبا ۱۰۰ سال گذشته است که شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین آن را ساخته است. امتحان این واکسن در ۳ کشور آفریقایی نشان داد واکسن در پیشگیری از عفونت مجدد افرادی که قبلا به سل مبتلا بوده‌اند، در ۵۴ درصد موارد موفق است.
پژوهشگران در شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین معتقدند این مقدار تاثیربخشی در پیشگیری از سل می‌تواند تاثیر بزرگی بر بهداشت جهانی بگذارد. پیشرفت دیگر در زمینه تشخیص سریع سل بود. دانشمندان در این گردهمایی شیوه جدیدی برای غربالگری سل در کودکان معرفی کردند. به گفته این دانشمندان، این تکنیک جدید که بر اساس آنالیز نمونه‌های مدفوع نوزادان است، می‌تواند از صدها هزار مورد ابتلا به سل در سال جلوگیری کند.
هر روز ۶۵۰ کودک به علت سل می‌میرند و بیشتر آنها هرگز به درمان دسترسی پیدا نمی‌کنند. یک روش ابداعی جدید نیز موفقیت قابل‌توجهی در پیشگیری از ابتلای کودکان در معرض خطر به سل داشته است.
اتحادیه بین‌المللی سل و بیماری ریوی بررسی روی کودکان زیر ۵ سال انجام داد که در خانواری زندگی می‌کنند که دست‌کم یک فرد بزرگسال آن مبتلا به سل تشخیص داده شده است.
نتایج این بررسی نشان داد اگر این کودکان برای ۳ ماه درمان پیشگیرانه دریافت کنند، دچار سل فعال نمی‌شوند. این بررسی روی ۲ هزار کودک انجام شد و ۹۲ درصد آنها دوره درمانی را با موفقیت به پایان رساندند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *