سایت بدون – روز پنج شنبه برای اولین بار تصویری از مریلا زارعی در سریال نمایش خانگی «جیران» منتشر شد. او قرار است در نقش «مهد علیا» مادر ناصرالدینشاه بازی کند که گفته میشد در ابتدا به شبنم مقدمی رسید ولی مقدمی از بازی در آن انصراف داد. بنابراین زارعی به چهرههایی چون زندهیاد فخری خوروش میپیوندد که پیشتر این نقش را ایفا کرده بودند. طبق اقوال تاریخی، «مهد علیا» زنی بسیار پرنفوذ، باهوش و در توطئهچینی سرآمد زمانه خود بوده است. حسادتها و رقابتهای خونین دربار ناصرالدینشاه که در بستر زندگی «جیران تجریشی» سوگلی جوان و سادهدل اتفاق افتاده، با حضور مریلا زارعی در نقش «مهد علیا» دیدنی خواهد بود. به نظر میرسد این نقش که تا حدی به نوعی پدرخوانده و قدرت پشت پرده شباهت دارد، به یکی از نقشآفرینیهای تماشایی مریلا زارعی تبدیل شود؛ او که در «مانکن» نشان داد توانایی بازی در نقش منفی قدرتمند را دارد. به همین بهانه، گزارش امروز به بررسی پنج شاهنقش مریلا زارعی پرداخته است که مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت.
دو زن
چهارمین فیلم سینمایی مریلا زارعی که نخستین همکاری او با تهمینه میلانی بود، برایش به اولین تجربه مهم و جدی بازیگری در سینما تبدیل شد. در «دو زن» بود که زارعی خود را به عنوان یک بازیگر توانای سینما اثبات کرد و توانست اعتماد فیلم سازان مهم دیگری چون مسعود کیمیایی را به خود جلب کند. کاراکتر مریلا زارعی در این فیلم از شمایلهای تازه زنان در سینمای ایران است که چندان نقش اصلی هم نیست اما به چشم میآید. با وجود این که فیلم «دو زن» کمدی نیست اما نقش «رؤیا» کاراکتری پرانرژی و بازیگوش است که نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد. او برای این فیلم، تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از جشن خانه سینما دریافت کرد.
سربازهای جمعه
از جمله کوتاهترین نقشهای مریلا زارعی در تنها سه سکانس این فیلم است که برای بازی در آن بسیار تحسین شد. او در آستانه ۳۰ سالگی در فیلم «سربازهای جمعه» اثر مسعود کیمیایی بازی کرد و با کاراکتر زنی رنجکشیده، مصیبتدیده و در آستانه اعدام، بسیار تأثیرگذار ظاهر شد. زارعی با یک نقشآفرینی بسیار برونگرا در نقطه عطف نخست فیلم، حسابی مورد توجه قرار گرفت. این بازیگر در این فیلم نقش زنی را بازی کرده که شوهرش را به قتل رسانده و روبهرو شدنش با مصیبت مرگ مادر، او را به مرز انفجار میرساند. مریلا زارعی برای بازی در فیلم «سربازهای جمعه»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم را از جشنواره فجر و تندیس همین جایزه را از جشن خانه سینما دریافت کرد.
دعوت
تنها همکاری مریلا زارعی با ابراهیم حاتمیکیا کارگردان شاخص سینمای ایران، یک اپیزود از فیلم سینمایی «دعوت» است که او در آن، در نقش همسر صیغهای یک شخصیت مهم، ناخواسته باردار شده و تلاش میکند تا فرزند خود را در عین مخالفت همسرش که کاملا دست بالا را دارد، نگه دارد. اپیزود پنجم «دعوت» با بازی مریلا زارعی بهترین اپیزود فیلم است که با بازی باکیفیت او و فرهاد قائمیان همراه شده. مریلا زارعی در این اپیزود، ترکیب پیچیدهای از عشق، خشم و حتی گاه نفرت مختصری نسبت به همسرش را به خوبی به نمایش گذاشته است؛ زنی که همزمان قدرتمند و ضعیف است. مریلا زارعی برای بازی در نقش «بهار» نامزد دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشن خانه سینما شد.
شیار ۱۴۳
هر فهرستی از نقشآفرینیهای مریلا زارعی بدون ذکر نام «شیار ۱۴۳» ناقص است. او در آستانه ۴۰ سالگی و در اوج پختگی، نقش مادر یک رزمنده را در مقاطع مختلف زندگی بازی کرد و آنقدر خوب بود که حالا فیلم و بازیاش از به یاد ماندنیترین آثار و نقشآفرینیهای دفاع مقدس محسوب میشود. نقش «الفت» محور کل فیلم است و اگر زارعی نقشآفرینی خوبی نداشت، فیلم نرگس آبیار به تمامی از دست میرفت. بازی زیرپوستی مریلا زارعی در این نقش، بیتردید ماندگارترین اثر او در سینمای ایران است. این بازیگر برای بازی در فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» بسیار تحسین شد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
مانکن
مجموعه نمایش خانگی «مانکن» که یکی از آثار متأخر مریلا زارعی محسوب میشود، سریال باکیفیت و خوشساختی نیست اما با سلیقه مخاطب عام جور است و نظر شمار بسیار زیادی از مردم را به خود جلب کرد. به جرئت میتوان گفت تنها نقشآفرینی خوب و قدرتمند این سریال، بازی مریلا زارعی در نقش «کتایون صوفیان» است که به کمال، نقش یک کاراکتر قدرتمند منفی را به تصویر میکشد. او در «مانکن» با دقت و بهاندازه، شرارت و کینهتوزی یک زن متمول را در عین خونسردی و با میمیکی سرد و سنگی به نمایش میگذارد و وجهی دیگر از تواناییهای خود را به رخ میکشد. مریلا زارعی برای این سریال، برنده تندیس بهترین بازیگر سریال درام جشن حافظ شد
برچسببدون سایت بدون مریلا زارعی مهدعلیا
مطلب پیشنهادی
ریشه و داستان ضرب المثل « کار نباشه زرنگه »
سایت بدون – این ضربالمثل ایرانی به طنز و کنایه اشاره دارد و معمولاً زمانی …