سایت بدون – خیلی وقتها نرمافزار همراهی که قرار بود یک صفحه کدنویسی بههمراه چند ویژگی کوچک داشته باشد و حدودا یک ماه برای عرضه آن زمان پیشبینی شده بود، در حین انجام کار به پروژهای یک ساله با هزینه چندبرابر تبدیل میشود. داستان وقتی بدتر میشود که بدانیم از هر چهار نرمافزار همراه برای کسبوکارهای نوپا، سه مورد آنها قبل از انتشار با شکست مواجه میشود! تأخیر در انجام پروژه و روی دست ماندن هزینههای پیشبینی نشده، دو عامل سرنوشتساز در این راستا هستند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با وجود ناموفق بودن طرحی، بهدلیل کمبود وقت خودتان را موظف به اتمام کار آن کرده باشید. به چنین وضعیتی «درگیر شدن در تعهد تشدیدشده» میگویند و باعث میشود بسیاری از کارآفرینان بلافاصله بعد از ورود نرمافزار همراهشان به بازار، بهدلیل نیاز به ایجاد تغییرات اساسی آنرا رها کنند. در این رویه که بسیار رایج است، کارآفرینان بهدلیل تاخیرهای بهوجود آمده و هزینههای اضافی، بهسرعت علاقه خود را به ادامه طرح از دست میدهند. البته باید بگوییم جواب قطعی برای این سوال که نسخه اولیه از یک نرمافزار همراه برای کسبوکار نوپای شما باید چه شکل و شمایلی داشته باشد و چگونه کار کند وجود ندارد، ولی راهکارهایی برای کمک به ساخت یک نرمافزار با حداقل نیرو و در عین حال حداکثر کارایی وجود دارد که در ادامه به بررسی هشت مورد از آنها میپردازیم. برگرفته از: Forbes و thinkmobiles.com شکل ظاهری
طراحی ظاهر نرمافزارهای همراه، معمولا از دو بخش تشکیل میشود: تجربیات کاربری (UX – User Experience) و رابط کاربری (UI – User Interface). اینکه نرمافزار چگونه کار کند و چه شکل و شمایلی داشته باشد مربوط به این بخشها میشود. اما گیج نشوید! در کل طراحی خوب به معنای ظاهر فانتزی نیست؛ بلکه به این معناست که کاربران بتوانند تعامل خوبی با نرمافزار ایجاد و راحت و موثر با آن کار کنند. اگر همه عملگرهای مهم و حساس برای کاربر بهراحتی قابل دسترسی باشد و شکل ظاهری نرمافزار بهگونهای هدفمند به جذب مخاطب منجر شود، نرمافزار همراه شما میتواند موفق شود.
انعطافپذیری
جهان
ما پیوسته در حال تغییر است و کاربران شما نیز از این روند پیروی میکنند.
همواره نرمافزارهای جدیدی به بازار عرضه میشود و رقبای شما همیشه در
تلاشاند که بهترین باشند. در چنین وضعیتی نرمافزار شما باید تا حد امکان
منعطف و انطباقپذیر باشد. برای این منظور باید بستری (Platform) را انتخاب
کنید که به شما اجازه دهد نرمافزارتان را بر پایه بازخوردهایی که از
مخاطبانتان دریافت میکنید، تغییر بدهید و اصلاح کنید. بنابراین انتخاب
بستر مناسب در انعطافپذیری نرمافزار همراه تاثیر مستقیم دارد و شما را
قادر میکند در سطح بالایی دربازار رقابت کنید و حتی بتوانید رقبا را کنار
بزنید.
ارزش افزوده
ایده شما باید ارزش افزودهای برای
مخاطبتان به ارمغان بیاورد. همانطور که گفتیم داشتن یک ایده ناب، هسته
اصلی موفقیت در عرصه نرمافزارهای همراه است؛ زمانی شما موفق به ترغیب
کاربران به خرید، بارگیری، نصب و استفاده از نرمافزار همراهتان میشوید که
محصولتان چیزی منحصربهفرد برای ارائه داشته باشد یا کاربر به کمک آن
بتواند نیازی را برطرف کند یا بر مشکلی
چیره شود.
ایده خوب
مانند
هر محصول دیگری نرمافزار همراه نیز با یک ایده شروع میشود. بسیاری از
توسعهدهندگان نرمافزارهای همراه ادعا میکنند تنها ۵ درصد از
پروژههایشان به موفقیت تجاری ختم میشود! آمار دقیقی در دست نیست که این
ادعا را ثابت کند، اما چیزی که مسلم است این که حتی بهترین و درخشانترین
ایدهها نیز بدون تلاش و پشتکار زیاد و سرمایهگذاری مناسب با موفقیت همراه
نمیشود. ایده مناسب ایدهای است که حاوی راهحلی برای رفع یک نیاز و
مطالبه جامعه در حوزهای خاص باشد. محصولی وجود ندارد که در پاسخ به یک
نیاز بهوجود نیامده باشد. حتی فقط دارا بودن یک ویژگی ممکن است برای
پاسخگویی به این نیاز کافی باشد. هرچند شاید با خود بگویید وجود تنها یک یا
دو ویژگی ساده در نرمافزارتان باعث میشود رقابت با سایر نرمافزارها سخت
شود، اما آیا هدف اصلی از تولید یک نرمافزار همراه رقابتپذیری آن است؟
ممکن
است در نگاه اول اینطور بهنظر برسد که با عرضه یک نرمافزار رقابتی، همه
کاربران برای استفاده از آن صف خواهند کشید! ولی با نگاهی واقعبینانهتر
درمییابید که هدف از انتشار نسخه اولیه یک نرمافزار همراه، ایناست که
میزان رقابتی بودن آنرا ارزیابی کنیم و بفهمیم این نرمافزار در همان حد
که انتظارش را داشتیم معتبر و کارآمد خواهد بود یا خیر. البته این نکته
مجوزی برای وجود ایرادات فنی و ظاهری زیاد در نسخه اولیه نرمافزار همراه
نیست؛ بلکه خود این نسخه نیز باید بهگونهای باشد که ارزشهای تاثیرگذار و
متقاعدکنندهای از نرمافزار را به رخ بکشد تا کاربران برای استفاده از آن
ترغیب شوند.
بازاریابی
یکی از مهمترین قدمهای اولیه
در راستای تولید نرمافزار همراه، آشنایی با بازار این دسته از نرمافزارها
است. گاهی پیدا نکردن یک ایده کارآمد و درخشان برای ساخت نرمافزار،
علاوهبر کمبود تجربه میتواند دلیل دیگری هم داشته باشد و آن نداشتن شناخت
کامل از بازار نرمافزارهای همراه است. بنابراین آگاهی از شاخههای اصلی و
بالقوه بازار در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. جالب است
بدانید نرمافزارهای همراه زیادی وجود دارد که میتوانید از آنها برای
تولید نرمافزارهای همراه کمک بگیرید! این قبیل نرمافزارها در محاسبه
تخمینی هزینههای ساخت، آموزش کدنویسی، بازاریابی و در بسیاری موارد دیگر
میتواند مفید باشد.
راه دیگر برای شناخت بازار این است که موفقترین
نرمافزارهای همراه و نیز بزرگترین شکستهای تاریخی در این زمینه را
شناسایی کنید. سپس آن نرمافزارها را نصب کرده و شخصا از آنها استفاده
کنید. بهاین ترتیب دید مناسبی نسبت به روشهای جذابیت بخشیدن به محصولتان
پیدا میکنید و علاوهبر آن متوجه میشوید از چه ترفندها و ویژگیهایی اصلا
نباید استفاده کنید!
نکته دیگر اینکه همیشه بهروز باشید. همواره باید
آخرین دستاوردها و زمینههای جذاب برای جامعه هدفتان را شناسایی کنید تا
بدانید در هر لحظه مخاطب از بازار چه انتظاری دارد. البته با یک ایده
فوقالعاده برای ساخت نرمافزار، شما هم میتوانید جزو آن دسته از افراد
تاثیرگذاری باشید که به بازار سمتوسو میدهند و روند کلی بازار را مشخص
میکنند.
بستر نرمافزاری
در گذشته
توسعهدهندگان باید از بین بلکبِری، سیمبین، ویندوزفون، آیاواس و
اندروید یک بستر را برای ارائه نرمافزار همراهشان انتخاب میکردند؛ اما
امروز باید از سه گزینه آخر ممنون باشند که انتخاب را راحتتر کردهاند!
حتی
به نوعی میتوان از دو گزینه آخر یعنی اندروید و آیاواس بهعنوان
اصلیترین بسترهای نرمافزارهای همراه نام برد زیرا ویندوزفون و
نرمافزارهای مخصوص آن هم نتوانسته طی چند سال اخیر به حد خیلی قابلقبولی
از محبوبیت میان کاربران دست یابد. برای نمونه امروز دهها میلیون گوشی
همراه هوشمند از بستر ویندوز فون استفاده میکند، در حالی که صدها میلیون
گوشی همراه هوشمند در بستر آیاواس یا اندروید کار میکنند. بهنظر
نمیرسد اوضاع برای ویندوزفونها رو به بهبودی برود و اخیرا روند اضافه
شدن به گوشیهای اندروید و آیاواس بهشدت در حال افزایش است. میتوان گفت
تمرکز اصلی بستر نرمافزاری ویندوز در این سالها بیشتر روی فعالیت در
حوزه واقعیت مجازی بوده است.
اما بین دو بستر نرمافزاری باقیمانده یعنی
اندروید و آیاواس، کدام محبوبتر و کارآمدتر هستند؟! اگر به آمارها
نگاهی بیندازیم پاسخ بسیار روشن است. فقط در سال ۲۰۱۶ میلادی، از فروشگاه
اصلی اندروید یعنی گوگلپلی
۶۳ میلیارد بارگیری صورت گرفته است! این در حالی است که در مدت زمان مشابه و از فروشگاه رقیب، یعنی اپاستور،
۲۹ میلیارد بارگیری انجام شده است.
ولی
نکته اینجاست که وقتی به درآمد سالانه این دو فروشگاه نگاه میکنیم، ورق
کاملا به سود اپاستور برمیگردد! برای نمونه در سال ۲۰۱۶ میلادی درآمد
شرکت اپل از فروشگاه اپاستورش ۳۴ میلیارد دلار بوده است و درآمد گوگل از
فروش نرمافزارهای همراه در همین سال حدود
۱۷ میلیارد دلار برآورد شده
است. ذکر این نکته لازم است که در بستر اندروید فروشگاههای متفرقه بسیار
زیادی، بهغیر از گوگلپلی، وجود دارد که درآمد آنها در سال ۲۰۱۶ حدود
ده میلیارد دلار تخمین زده شده است که باز هم در مجموع، فروشگاههای اندرویدی درآمد کمتری از فروشگاه آیاواس کسب کردهاند!
با
همه این اوصاف در انتخاب بستر نرمافزاری، چیزی که برای شما بهعنوان
سازنده نرمافزار همراه باید مد نظر قرار گیرد برنامه و سازوکار مالی
شماست. اگر قصد دارید از طریق فروش نرمافزارتان درآمد کسب کنید، مطمئنا
آیاواس بستر مناسبتری برای نرمافزار شماست؛ ولی اگر بخواهید از قبول
آگهی درآمد داشته باشید، اندروید میتواند گزینه بهتری باشد.
نسخه آزمایشی (اولیه)
متخصصان
و برنامهنویسان اولین کسانی هستند که نرمافزار تازه عرضه شده شما را حتی
اگر هنوز کاملا کاربردی نباشد، استفاده و ارزیابی میکنند. اگر نسخه
ابتدایی نرمافزارتان در برقراری ارتباط با کاربران موفق عمل کند و همچنین
فرصت یافتن نقاط ضعف را برای شما فراهم کند، تا همین اندازه کافی است و
نباید الزامی به کامل بودن آن داشته باشید. این نکته از این جهت حائز اهمیت
است که در این مرحله شما میتوانید با استفاده از نظرات و راهنماییهای
متخصصان امر و همکارانتان، عملکرد نرمافزار همراه خود را بهبود ببخشید و
از اتلاف زمان و هزینه بیشتر جلوگیری کنید. پس عاقلانه است که بهجای صرف
انرژی زیاد و متمرکز شدن بر تکمیل نرمافزار، اجازه دهید بعد از انتشار
نسخههای آزمایشی و اولیه، سایر برنامهنویسان شما را در تکمیل پروژه یاری
دهند.
برای مثال یک نرمافزار همراه برای کسبوکار نوپایی را در نظر
بگیرید که برای ارزیابی میزان آسیبپذیری تارنماها طراحی شده است. نسخه
اولیه این نرمافزار میتواند به کاربران اجازه دهد تارنماهای خود را برای
عیبیابی ثبت کنند و از طرف دیگر کارشناسان درخواستها را بررسی کرده و
برای هرکدام گزارش امنیتی به کاربر ارائه دهند. در این حالت هزینههای
اولیه برای توسعه نرمافزار کاهش چشمگیری مییابد و ضمن آن نقاط ضعف پروژه
نیز بهخوبی شناسایی و رفع میشود. در این حالت است که وقتی همه اهداف
پیشبینی شده در دسترس قرار میگیرند، انگیزه لازم برای بهبود و گسترش
نرمافزار نیز بهوجود خواهد آمد. حقیقت این است که ایدههای بسیاری در
ابتدا روی کاغذ آرمانی بهنظر میرسد، اما در عمل با شکست مواجه میشود.
نسخه اولیه از نرمافزار است که نشان میدهد این ایده تا چه اندازه
دستیافتنی است و پایههای پروژه شما را مستحکم میسازد.
شراکت
حتی
غولهای تولیدکننده نرمافزارهای همراه که محصولاتی با کارایی بسیار بالا و
کاملا بدون ایراد به بازار عرضه میکنند نیز بهدنبال شریک برای خود
هستند! نکته مهم در اینجا تفاوت میان شریک (Partner) و ارائهدهنده
(Provider) است. توجه داشته باشید شرکتهای بزرگ در این حوزه کمتر به
خریدن نرمافزار از فرد یا گروه برنامهنویس سازنده آن علاقه نشان میدهند و
معمولا رویه آنها استخدام کردن، ارائه پیشنهاد همکاری بلندمدت یا حتی سهیم
شدن در بخشی از سهام شرکت میتواند باشد.