سایت بدون -شکل گرد پنجرههای هواپیما یک انتخاب بیمعنی نیست؛ در حقیقت یک ابتکار مهندسی است که جان افراد را نجات میدهد. اگر این پنجرهها مربع و مستطیل شکل، همانگونه که در ساختمانها دیده میشوند بودند، کل هواپیما در طول پرواز از هم میپاشید. در اواسط قرن بیستم، ایرلاینها تصمیم گرفتند تا پرواز در ارتفاعات بالاتر را تجربه کنند. این برنامه قطعاً به شدت از نظر اقتصادی به نفع آنها بود، چرا که چگالی کمتر هوا به معنی نیروی پسار کمتر و نیروی پسار کمتر به معنی سوخت کمتر است. لازم بود تغییراتی در طراحی هواپیماها داده شود تا آمادگی پرواز در ارتفاعات بالاتر را پیدا کنند.
ابتدا میبایست فشار داخل کابین به خوبی تنظیم میشد تا مسافران بتوانند به راحتی تنفس کنند. سپس لازم بود تا هواپیما استوانهای شکل شود تا بتواند در برابر فشار داخلی افزایش یافته مقاومت کند. در دههی ۱۹۵۰ سه هواپیما زمانی که بدنه آنها تکه تکه شد سقوط کردند، چرا که مهندسین مهمترین نکته را در نظر نگرفته بودند: آنها از پنجرههای مربع شکل استفاده کرده بودند.
پنجرههای مربع شکل و به طور کلی زاویهدار برای هواپیماهایی که در ارتفاعات زیاد پرواز میکنند مشکل ساز تلقی میشوند و دلیل این موضوع تفاوت بین فشار اتمسفری و فشار کابین است. این تفاوت باعث انبساط کابین و در نتیجه فشار به اجزای آن، در اینجا قاب پنجرهها میشود. این فشار در گوشههای تیز پنجرههای زاویهدار به حداکثر رسیده و زمانی که خیلی زیاد شود منجر به شکستن آن خواهد شد. با پنجرههای بیضی شکل به دلیل اینکه هیچ زاویهای وجود ندارد، فشار به آرامی و در کل قاب پنجره به جریان میافتد. بنابراین از هر گونه شکست ناشی از فشار جلوگیری خواهد شد
مهمترین نکتهای که در مورد جنس پنجرههای کابین هواپیما باید بدانید این است که این پنجرهها شیشهای نیستند، بلکه از مادهای به نام آکریلیک ساخته میشوند. آکریلیک مادهای سبک است که توسط چند تأمین کنندهی جهانی برای هواپیماهای متفاوت فراهم آورده میشود. این جنس به منظور مقاومت بیشتر، جلوگیری از انتشار ترک و در کل مقاومت بالاتر استفاده میشود. ضخامت لایهی بیرونی و لایهی داخلی بر اساس نوع هواپیما کاملاً متفاوت است. اما به طور کلی قسمت داخلی نازکتر و در حدود ۰.۲ است. قسمت بیرونی ضخیمتر و در حدود ۰.۴ است.
در میان تمامی صندلیهای هواپیما، صندلیهای کنار پنجره از محبوبیت خاصی برخوردارند. یکی از مهمترین دلایل محبوبیت این صندلیها امکان تماشای مناظر بیرون هواپیما از طریق پنجره است. البته دلایل دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند. در ردیفهای سه تایی مسافری که بر روی صندلی وسط مینشیند به هیچ وجه احساس راحتی نمیکند. از طرف دیگر مسافران صندلیهای کنار راهرو نیز به خاطر رفت و آمد دیگر مسافران ممکن است اذیت شوند اما صندلیهای کنار پنجره مشکلات هیچکدام از صندلیهای وسط و کنار راهرو را ندارند، بنابراین گزینه مطلوبی محسوب میشود.