میترا جلیلی
خبرنگار
سایت بدون -«آمازون»، این کمپانی بزرگ فناوری که سال ۱۹۹۴ در قالب یک کتابفروشی آنلاین پا به میدان گذاشت حالا بعد از اپل دومین شرکت یک تریلیون دلاری محسوب میشود و با توجه به افزایش تعداد مشتریان خود، روز به روز بر میزان درآمدش افزوده میشود. بسیاری این اتفاق بزرگ را در نتیجه استفاده درست این کمپانی از هوش مصنوعی میدانند اما این فناوری، چگونه آمازون را به یک کمپانی یک تریلیون دلاری تبدیل کرده است؟
راهی که آمازون پیمود
آمازون دومین کمپانی امریکایی است که ارزش بیش از یک تریلیون دلار دارد. این غول دنیای فناوری با ۵۵۰هزار کارمند در فروشگاههای آنلاین و همچنین فیزیکی خود از قطعات سخت افزاری گرفته تا کره بادام زمینی، لباس کودک و… را به فروش میرساند و حتی میتوانید با کمک آن با یک لوله کش برای تعمیر لولههای منزلتان تماس بگیرید. آمازون که سالانه حدود ۱۷۸میلیارد دلار درآمد دارد، برای مدیریت بخشهای مختلف کمپانی خود از هوش مصنوعی کمک گرفته تا هم از تعداد کارمندان خود بکاهد و هم خدمات بیشتری ارائه دهد. اما چگونه؟
هوش مصنوعی بسرعت در دنیای تکنولوژی رو به پیشرفت است و میتواند ماشینها را قادر سازد که از رفتارهای انسانها یاد بگیرند و آن را تقلید کنند. حالا دیگر هوش مصنوعی در بخشهای مختلف از حمل و نقل، سلامت، بانکداری گرفته تا کشاورزی، دفاعی و… استفاده میشود. آمازون نیز از این ظرفیت غفلت نکرده و از آن در زوایای مختلف بهره گرفته است. البته باید گفت که آمازون هیچ گاه با فناوری و اینترنت بیگانه نبوده است، در بدو ورود یک کتابفروشی آنلاین به راه انداخت که یک راه هیجان انگیز برای خرید آنلاین کتاب محسوب میشد و سپس با ارائه کتابخوان الکترونیک «کیندل»، راهکاری نوین برای مطالعه پیش پای مشتریان خود گذاشت. «جف بزوس»، بنیانگذار آمازون ابتکار و نوآوری را سرلوحه کار خود قرار داد و با فناوری CreateSpace راهکاری جدید برای نشر ارائه داد. «بزوس» با الکسا(دستیار صوتی آمازون) و Ring (سیستم امنیت خانه) جای پای خود را در میان جهانیان ثابت کرد و با Amazon Web Services به اوج موفقیت خود رسید. سرویس وب آمازون و سرورهای مربوط به آن که ویژه میزبانی از داده هاست، اکنون میزبانی از یک سوم دیتا و اطلاعات ابری جهان را به عهده دارد. آمازون از محل این سرویس در سه ماه دوم سالجاری بیش از ۶میلیارد دلار درآمدزایی داشته است.
روباتها در صف
در کمپانی آمازون، استفاده از تکنولوژی حرف اول را میزد و ازسوی دیگر هر روز برای این مجموعه و شخص«جف بزوس»، روز نخست محسوب میشود پس همه کارمندان با انگیزه بالا، بهدنبال ایجاد نوآوری هستند. آمازون حالا دیگر در جهان بیشتر بهعنوان یک فروشگاه آنلاین شناخته میشود و بسیاری از کاربران، خریدهای کوچک و بزرگ خود را از طریق این کمپانی انجام میدهند و البته سفارش هایشان در کمترین زمان ممکن به دست آنها میرسد. آمازون این حجم سفارش را با کمترین میزان خطا بهدست کاربر میرساند و این کار جز با کمک فناوریهای مختلف و هوش مصنوعی امکانپذیر نیست. درون کمپانی آمازون یک دسته بزرگ از روباتها حضور دارند و بالای سر هر یک از این روباتهای نارنجی رنگ، یک غلاف زرد با ۹ردیف قفسه در هر چهار گوشه دیده میشود که روباتها محصولات را بستهبندی کرده و محصولات بستهبندی شده را روی این قفسهها قرار میدهند. درواقع به محض اینکه یک نفر خرید را از طریق سایت Amazon.com انجام میدهد، هریک از این روباتها با استفاده از قابلیت هوش مصنوعی آغاز به کار میکنند. هوش مصنوعی به روباتها در تشخیص نوع سفارش کمک میکند و کاملاً خودمختار و مستقل، کالای سفارش شده را بدرستی از انبار خارج کرده و روی یک تسمه قرار میدهند و سفارشها را بستهبندی میکنند. این موضوع وقتی جالبتر به نظر میرسد که بدانیم سالانه میلیونها سفارش توسط آمازون پذیرفته میشود و تأخیر و خلل یک یا دو ثانیهای در این پروسه، میتواند چرخه را کاملاً معیوب کند. روباتها اجازه چنین اختلالی را نمیدهند و بههمین دلیل رضایت مشتریان آمازون بسیار بالاست که میتواند در درآمدزایی این کمپانی بسیار تأثیرگذار باشد.
یک فروشگاه بدون پول و صندوق
فروشگاههای فیزیکی آمازون هم جلوهای دیگر از استفاده این کمپانی از هوش مصنوعی هستند. در این فروشگاهها خبری از صندوق نیست و هیچ صندوقداری هم دیده نمیشود. ازسوی دیگر چرخه مالی این فروشگاهها کاملاً بدون پول نقد است. دوربینهایی متعدد در سقف فروشگاه جاسازی شدهاند که با کمک هوش مصنوعی، رفتار مشتریان را تجزیه و تحلیل میکنند. مشتری خریدهای خود را انجام میدهد و محصولات خریداری شده توسط وی با عبور از یک محفظه، درون پلاستیک قرار میگیرد. تنها کافی است مشتری از گیت عبور کند و تلفن هوشمند خود را روی یک نمایشگر کوچک قرار دهد. قبلاً هزینه خرید مشتری محاسبه شده و وی میتواند از طریق انواع اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی، هزینه خرید را بپردازد. این موضوع رضایت بسیاری از مردم را به همراه داشته و میتوان گفت که این فناوریهای نوین مشتریان زیادی به فروشگاههای آمازون جذب کرده است.
هوش مصنوعی در این فروشگاه با استفاده از یادگیری ماشینی موفق شده است پیشبینیهایی مناسب در زمینه سفارشهای بعدی مشتریان انجام دهد تا کمپانی بر چنین کالاهایی سرمایهگذاری بیشتری انجام دهد. ازسوی دیگر با این پیشبینیها که اغلب هم درست از آب درمی آید، میزان کالای مرجوعی به انبار بسیار کمتر شده و اعتماد مشتریان افزایش مییابد که این موضوع نیز در یک تریلیون دلاری شدن ارزش این فروشگاه بیتأثیر نبوده است.
نظم و ترتیب فروشگاه با کمترین نیروی کار مورد نیاز یکی دیگر از دلایل روند رو به رشد درآمدزایی آمازون است. پیش از این تعداد زیادی کارمند باید محصولاتی را که از انبار به فروشگاه میآمد اسکن میکردند و سپس قفسهها نیز اسکن میشدند تا کالاها در قفسههای صحیح قرار بگیرند که این کار، زمان و نیروی کار زیادی میطلبید ولی حالا با استفاده از هوش مصنوعی، سیستم یادگیری ماشینی وسیستم بینایی رایانهای، تنها کافی است کارمند محصول را در دست بگیرد و آن را توسط دستگاهی اسکن کند که بر لبه یک محفظه خاص قرار گرفته است. این محفظه هوشمند کد را به خاطر میسپارد و روباتها محصولات را بر اساس این کد درست سر جای خود قرار میدهند. این سیستم در روزهای اوج خرید همچون کریسمس به این کمپانی کمک میکند تا همیشه قفسههای فروشگاهش پر باشد و حتی یک مشتری را نیز از دست ندهد.
ارسال محمولههای پستی با پهپادها نیز یکی دیگر از توانمندیهای آمازون است. این پهپادها حالا با کمک هوش مصنوعی حتی میتوانند در مواقع نیاز کاملاً هوشمندانه در آسمان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
دستیار صوتی همه کاره
دستیار صوتی آمازون یعنی الکسا نیز یکی دیگر از فناوریهای آمازون است که کاملاً با هوش مصنوعی کار میکند و موفق شده است جای خود را در میان کاربران باز کند. تاکنون میلیونها دستگاه از وسایل Echo که با دستیار صوتی الکسا کار میکند در سراسر جهان خریداری شده است و بسیاری از توسعه دهندگان اپ نیز تاکنون این محصولات را به بیش از ۵۴هزار مهارت مجهز کردهاند. به این ترتیب کاربران میتوانند از دستور غذایی گرفته تا بازیهای خانوادگی و مطالعه اخبار را با کمک الکسا انجام دهند. وقتی به خانه برمیگردید الکسا به شما خوشامد میگوید، لامپ را روشن میکند یا پرده خانه را کنار میکشد. قهوه ساز را روشن میکند. همچنین الکسا ازعلاقه شما به یک برنامه مشخص باخبر است پس در ساعت مقرر تلویزیون را برایتان روشن میکند. علاوه بر برنامهریزی میتوانید به این محصول هوشمند دستور صوتی هم بدهید بهعنوان مثال کولر را خاموش یا روشن کند یا در را ببندد. اکنون از الکسا در محصولات مختلف کمپانیهای متفاوت از جمله Sonos, Ecobee، سونی، لنوو و… استفاده شده و از آن بهعنوان Alexa Voice Service یاد میشود.
آمازون همچنین با مؤسسات متعددی کار میکند و به آنها اجازه میدهد در اتاقهای هتلها یا خوابگاههای دانشجویی، سرای سالمندان و… از الکسا استفاده کرده و با شخصیسازی محصولات خود، مهارتهایی مشخص به جامعه هدف خود آموزش دهند. در این مراکز، الکسا چراغهای اتاق را روشن و خاموش میکند، کانال تلویزیون را عوض میکند، خوردن قرص را به سالمند یادآوری میکند و…