واژه «پادکست» یکی، دو سالی است دیگر غربت سابق را بین اهل فرهنگ و هنر و حتی مردم کوچه و خیابان ندارد. پادکستهای فارسی روزبهروز زیاد میشوند و در رقابت برای شنیدهشدنِ بیشتر هستند. هنگام پیادهروی، رانندگی و حتی در جمعهای دوستانه این پادکستها هستند که وقت شنوندگانشان را پر میکنند و کمکم جای خودشان را باز کردهاند. پادکستهایی با موضوعات مختلف چون تاریخ، موسیقی، فوتبال و حتی آموزشی که هرکدام دنبالکنندههای خودشان را دارند. هرچند هنوز عمر این پدیده جدید در کشورمان به پنجسال هم نرسیده اما سرعت بالایی در تولید و پخش این رسانه تازه دیده میشود که شگفتانگیز است. پادکستها بهواسطه اینکه نسبت به رسانههای دیگر امکانات تولیدی ارزانتر و قابلدسترسی دارند گزینه مناسبی برای آزمون و خطا و حتی روش تبلیغاتی و آموزشی هستند. عدهای از تولیدکنندگان پادکستها در اینستاگرام، تلگرام و توئیتر هم فعالیت میکنند و از این طریق تبلیغات خود را انجام میدهند.نکته مهم این است که پادکستهای ایرانی شرایط سالهای گذشته را ندارند و تنها چند چهره خاص پیشتاز نیستند و صداهای تازهتری آمده و گوی سبقت را از قبلیها ربودهاند. برنامههای محبوب تلویزیونی و برخی میهمانهای پرطرفدار این برنامهها توانستهاند ظرف مدت دوسال محبوبیت و تاثیر بسیاری در پادکستها داشته باشند. این یعنی پادکست جایش را در رسانههای دیگر هم باز کرده است و دیگران هم قبولش کردهاند و حتی گاهی نسبت به آن احساس خطر هم میکنند.
نکته مهم دیگر این است که هرچند آمار دقیقی از میزان تولیدات پادکستهای تازه وجود ندارد اما مشاهدات و خبرها نشان میدهد تقریبا روزی نیست که دستکم چند پادکست تازه متولد نشوند و البته که همه اینها عاقبت به خیر نمیشوند. طبق آماری که در گزارش میآید تعداد محدودی هستند که هم دنبالکنندههای زیادی دارند و هم به میزان زیادی شنیده میشوند. در ادامه به معرفی و بررسی پادکستهای پرطرفدار و پرشنونده برتر فارسیزبان پرداختیم و در آنجا مشخص میشود کدام پادکست و در چه حوزههایی علاقهمندان بیشتری دارد و مهمتر از آن معلوم میشود که این عرصه، محل جولان سلبریتیها نیست و آنهایی که حرفی برای گفتن دارند میتوانند بیایند و بمانند. تعداد پادکستهایی که خارج از ایران تولید میشوند قابلتوجه است و این میتواند فضای رقابت را برای داخلیها جدیتر کند و زنگ خطری باشد برای برنامهسازان فرهنگی و هنری کشور.
رادیو راه
این پادکست عمر چندانی ندارد و توانسته در این مدت کوتاه و بهواسطه حضور گویندهاش در تلویزیون و محبوبیتی که در فضای مجازی و رسانه ملی به دست آورده یک رقیب قوی و جدی بهعنوان «علی بندری» را از میدان خارج کند. صحبت از پادکست «رادیو راه» است که فعالیتش را از سال ۲۰۲۰ و در زمینه رشد و توسعه فردی شروع کرد و مجتبی شکوری هم گوینده این پادکست است. «رادیو راه» یکی از محبوبترین پادکستها در اپلیکیشنهای موجود است و براساس آماری که موجود است مخاطبان آن ۵۳۳ هزار و ۹۰۰ نفر هستند. دکتر شکوری یا همان مجتبی شکوری پیرامون مسائل روانشناسی حرف میزند و «رادیو راه» او اولین رتبه پادکست را بین پادکستهای فارسیزبان دارد. حدود ۱۰۰ قسمت از این پادکست منتشر شده و میزان شنیده شدن آن ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار بار است. همکاران مجتبی شکوری در این مسیر محسن رحمانی و حامد بهتاش و علی آقایی هستند. فصل اول این برنامه به پایان رسیده و قرار است فصل دوم آن منتشر شود. رادیو راه اصرار دارد با روانشناسیهای زرد روز فاصله بگیرد و خودش را مقابل این جریان قرار دهد و تکیهاش بیشتر روی مسائل علمی باشد.
چنلبی
مـدتهـــا علــی بنــدری و پادکستش اول بودند و حالا جایشان را به یک تازهوارد دادهاند. علی بندری با پادکست شناخته شد و حالا این نزدیکی به شهرت و محبوبیت رسیده است. دومین رتبه بین پادکستهای فارسی متعلق به «چنلبی» بندری است. اولین اپیزود پادکست ایرانی چنلبی در سال ۱۳۹۴ تولید و شنیده شد و در قسمتهای مختلف آن یک گزارش بلند از یک ماجرای واقعی یا فیلم یا سریال که در یک رسانه معتبر منتشر شده است را به زبان فارسی روایت میکند. بندری در این پادکست قصهگویی را با نوعی روزنامهنگاری تحقیقاتی و گزارشنویسی بلند تلفیق میکند و از لحنی ساده در روایتش استفاده میکند و البته سوءگیری هم دارد. انتخابهای دقیق و هوشمندانهای دارد و نمیتوان از سیاسی بودن وی به آسانی عبور کرد. در «چنلبی» از گزارشهای نویسندگانی چون «اوان رتلیف»، «جان برنچ»، «دیوید گرن» و «جاشوا دیویس» تاکنون استفاده شده است. مدتزمان هر یک از قسمتهای آن بین ۵۰ تا ۱۴۰ دقیقه است. مدتزمانی که به نظر طولانی میرسد اما اکثر شنوندگانش با آن مشکلی ندارند. «چنلبی» ابتدا با نام «کانال بی» شروع به فعالیت کرد و بعد به کمک «ناملیک» که پلتفرمی مشهور است و کمکم با مفصلترشدن محتوا و کار اجرایی یک تیم چندنفره به مرحله بالاتر رفت و نام پادکست را تغییر داد. علی بندری، گیتی عاصمی، پیمان عربزاده، امید صدیقفر، نزهت بندری، مجید آبپرور و مهران بوالحسنی اولین کسانی بودند که در پادکست «چنلبی» فعالیت داشتند. این پادکست تاکنون ۸۶ قسمت منتشر کرده و ۵۸۲ هزار نفر مخاطب دارد و ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بار شنیده شده است. پادکست «چنلبی» در اینستاگرام و در شبکههای دیگر هم مثل توئیتر و یوتیوب فعالیت دارد. نکته مهم حضور این پادکست در رده دوم این است که نشان میدهد سلیقه و ذائقه مخاطب تغییر کرده و با وجود تعداد بیشتری مخاطب اما کمتر از رادیو راه شنیده شده و این نکته مهم و قابلتوجهی است.
بیپلاس
در سومین رده فهرست پادکستها باز هم اسم علی بندری دیده میشود و اینبار اما با عنوان «بیپلاس». این «بی» مشترک بهخاطر اول اسم «بندری» است و در این پادکست خلاصه کتابهای جذاب و غیرداستانی بیان میشود تا اگر مخاطب از داستان خوشش آمد به سمت کتاب اصلی برود و آن را مطالعه کند. البته کتابها اینجا هم بیدلیل انتخاب نمیشوند و هر کتابی نمیتواند سر از این برنامه دربیاورد. نگاهی کلی و حتی اجمالی به فهرست کتابهای معرفی شده، ادعای ما را ثابت میکند. پادکست «بیپلاس» هر دو چهارشنبه منتشر میشود. این پادکست در سال ۲۰۱۸ کار خود را آغاز کرد و تاکنون ۷۳ قسمت از آن منتشر شده است که یک میلیون و ۵۰۰ هزار بار شنیده شده و ۵۸۷ هزار نفر مخاطب دارد. در این پادکست علاوهبر اینکه از کتابها سخن گفته میشود راجع به ایده نویسندگان کتاب هم صحبت میکنند و کسانی که در این مسیر کنجکاو میشوند را تشویق به خواندن کتاب میکنند. بندری هدف خود را در این پادکست یادگیری بیشتر میداند. تیم فعلی بیپلاس به ترتیب شروع همکاری علی بندری، امید صدیقفر، فاطمه فخاریان، نزهت بندری، مهران بوالحسنی، بهجت بندری، عباس سیدین، عیسی صحابه، گیتی عاصمی، آمنه محمدی، پیمان عربزاده و بشیر جاویدنیا هستند.
پلیلیست
علاقهمندان به موسیقی این پادکست را خیلی خوب میشناسند. اگر زمانی کنار هم گذاشتن آهنگهای دلخواه یا حتی مرتبط سخت بود و کاستها چنین اجازهای نمیدادند حالا اما این پادکست چنین امکانی را میدهد. «پلیلیست» هم عمر چندانی ندارد و از سال ۲۰۲۰ آغاز کرد. تاکنون ۲۱۰ قسمت منتشر کرده و مخاطبان آن ۳۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر هستند و ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار بار شنیده شده است. در این پادکست مجموعهای از اپیزودهایی منتشر میشود که موسیقی را از جهتهای مختلفی مثل سبک، خواننده، هنرمند خلق اثر، حال و هوا و دوره تاریخی و… که با یکدیگر وجهاشتراکی دارد دستهبندی کرده و بهصورت یک پلیلیست در دسترس مخاطب قرار میدهند. درواقع این پادکست شامل بهترین آهنگ هر خواننده یا یک گروه موسیقی میشود که بهصورت یک پلیلیست واحد جمعآوری شده است. مختار رزمجو تهیهکننده این پادکست است و میگوید به تنهایی فعالیت میکند و تمام مراحل کار از پیدا کردن بهترین کیفیت موزیک، اطلاعات هنرمندان، صدابرداری و تدوین، طراحی جلد و… را خود به عهده دارد. در این پادکست هفتهای سه اپیزود و حتی گاهی چهار اپیزود هم منتشر میشود که نیاز به انرژی و حمایت کافی از سوی مخاطبان دارد. رزمجو معتقد است زندگی بدون موسیقی اشتباه است.
کتابباز
اینکه یک برنامه تلویزیونی راهش را به سمت پادکست میبرد و آنجا هم شنیده میشود اتفاق جالب و عجیبی است. تا الان و درصدر جدول فهرست پرشنوندهها «کتاب» نقش مهمی داشته و اینبار اصلا نام آن هم در پادکست اضافه شده است.
پادکست «کتابباز» در سال ۲۰۲۰ تولید شده و تاکنون ۳۹۹ قسمت منتشر کرده است. تعداد مخاطبان این پادکست به۲۵۶ هزار و ۴۷۶ نفر میرسد و تعداد افرادی که این پادکست را شنیدهاندحدود 10میلیون و ۷۴ هزار بار است. اینجا هم مجتبی شکوری حضور دارد و حرفهایش در برنامه کتابباز شبکه نسیم شنیده میشود. وی با حرفهایی که از دل کتابها بیرون میآید مخاطب را در درجه اول به فکر وادار و سپس آنها را تشویق به مطالعه میکند. او به گفته خودش معمولا بین چهار تا هشت ساعت مطالعه میکند. وی در پادکست «کتابباز» کتابها را معرفی میکند و راجع به آنها اطلاعاتی به مخاطب میدهد. این پادکست برگرفته از صحبتهای وی در برنامه «کتابباز» است که از شبکه نسیم پخش میشد. تهیهکنندگی و کارگردانی آن برعهده محمدرضا رضائیان است.
صلح درون
پادکست «صلح درون» با هدف بهبود حال درونی ما و ایجاد حس بهتری به خودمان در سال ۲۰۱۹ تولید شده است. این برنامه تاکنون ۱۵۶ برنامه منتشر کرده و۳۷۹ هزار و ۹۰۰ نفر مخاطب دارد. این کار توسط سپهر خدابنده انجام میشود. این پادکست در صفحه سپهر خدابنده به آدرس sepehr-kh فعالیت دارد. در این پادکست درواقع موضوعاتی مطرح میشود که ارزش خودمان را بفهمیم و به خودمان بیشتر از قبل احترام بگذاریم. درواقع هدف سپهر خدابنده آن است که حال درونی خودمان را درمان کنیم و به خودمان کمک کنیم که در برابر رفتارهای اشتباهی که با ما میشود چه واکنشی از خود نشان دهیم. همچنین به ما کمک میکند بیشتر خودمان را دوست داشته باشیم. پادکستهای خدابنده تاکنون ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار بار شنیده شده است.
روانشناسی شخصیت
پادکست «روانشناسی شخصیت» از سال ۲۰۲۰ تولیدش را شروع کرده و تاکنون ۱۰۲۷ قسمت برنامه از آن منتشر شده است و ۸۶ هزار نفر مخاطب دارد و ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار بار شنیده شده است.
«دکتر فرهنگ هلاکویی» روانشناس نامآشنا و پرآوازه در این حوزه به شمار میرود. فصل اول این پادکست مجموعه مکالمات این روانشناس را به خود اختصاص داده است. ما در یک تماس تلفنی که در قسمتهای مختلف پادکست برقرار میشود و سوال اصلی آن قسمت طرح میشود، شخص سوم این مکالمه هستیم. فرد پشت تلفن سوالهایش را میپرسد و هلاکویی پاسخ میدهد. تاکنون ۳۱ فصل از این پادکست روانشناسی منتشر شده که در فصلهای مختلف این پادکست دیگر روانشناسان نیز حضور دارند.
مستی و راستی
احتمالا این جمله را در ابتدای این برنامه شنیدهاید: «سلام دوستان من رام هستم، خوش آمدید به مستی و راستی». «مستی و راستی» در سال ۲۰۲۰ شروع به فعالیت کرده است. این پادکست حدود ۱۲۴هزار و ۵۰۰ نفر مخاطب دارد و حدود۴ میلیون و۹۰۰ هزار بار شنیده شده است.رامین سیدامامی با نام هنری کینگ رام، خواننده، نوازنده و آهنگساز، سازنده این پادکست است. تا به حال ۱۷۳ اپیزود از این پادکست منتشر شده است. راوی مینشیند پشت میکروفن ضبط میکند. ساده میگوید، خیلی ساده. ملاحظه چندانی هم در سانسور کلمات ندارد و شاید نقطه جذابیت آن برای شنونده همین غیرمتعارف بودن ادبیات گوینده باشد. گویی راوی کنار دستت نشسته و فقط با تو سخن میگوید. البته آواز ابتدایی خواننده در جذب مخاطب تاثیر ویژهای دارد. رامین سیدامامی، فرزند کاووس سیدامامی است. این پادکست طرفداران خاص خودش را دارد و هدف خاصی در آن دنبال نمیشود.
ناوکست
در این پادکست به موضوع انسانشناسی و کتابهایی درباره انسان خردمند پرداخته میشود. هدف از تولید این پادکست این است که انسان با هویت خودش بیشتر آشنا شود. با دانستن بیشتر راجع به آغاز سفر انسان امید به کمک و رفع تبعیضات و تعصبات داریم. این پادکست در سال ۲۰۲۰ تولید شده و تاکنون ۷۳ قسمت از آن منتشر شده است. مخاطب این برنامه ۱۳۹۸۰۰ و حدود شنیده شدن آن ۳/۳میلیون بوده است. روشنآبادی راوی این پادکست است و در استرالیا زندگی میکند.
فردوسیخوانی
این پادکست برای کسانی که به «شاهنامه» علاقه دارند تولید شده است. این پادکست شاهنامهخوانی با صدای امیر خادم است. امیر خادم فارغالتحصیل رشته ادبیات تطبیقی در مقطع دکتری از دانشگاه آلبرتاست. همچنین تجربه تدریس در دانشگاه تورنتو را دارد. این پادکست یکی از پادکستهای محبوب برای ایرانیان اهل شعر است. اولین قسمت این پادکست در اسفند ۲۰۱۸ منتشر شده است. خادم پس از خواندن کتاب «شاهنامه» آن را معنی و کلمات دشوار را تشریح میکند. اپیزودهای «فردوسیخوانی» هر هفته منتشر میشود. این پادکست در صفحه اینستاگرام با نام readingferdowsi فعالیت دارد. «فردوسیخوانی» تاکنون ۱۷۹ قسمت منتشر کرده است ، مخاطب آن ۹۱ هزار نفر و 3.2 میلیون بار شنیده شده است. همچنین در رتبهبندی پادکستهای فارسی رتبه دهم را دارد.
هلیتاک
پادکست «هلیتاک» به موضوعاتی راجع به توسعه فردی میپردازد. همچنین به انسانها فارغ از سن و موضوعات شخصی آنها کمک میکند تا در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیرند و از جایگاه خود در زندگی حداقل رضایتخاطر نسبی داشته باشند. «هلیتاک» در صفحه اینستاگرام با نام hellitalk فعالیت میکند. در این پادکست راجع به موضوعاتی چون توسعه فردی و چیزهایی از این قبیل صحبت میشود. این پادکست تاکنون ۳۱ قسمت منتشر کرده است و ۳ میلیون و ۱۰۰هزار نفر مخاطب دارد. همچنین در سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را آغاز کرده است.
رادیو دیو
«رادیو دیو» مجموعهای با رویکرد فرهنگی هنری است که در هر قسمت به موضوعاتی چون موسیقی، موضوعات فرهنگی، ادبیات و سینما میپردازد. همچنین در تلاش است روحیه جستوجوگر را در ما فعال کند. این پادکست در سال ۲۰۱۸ تولید و تاکنون ۳۴ اثر منتشر کرده است و مخاطبان آن ۱۴۹ هزار نفر است و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بار شنیده شده است. در جدول رتبهبندی رتبه دوازدهم را دارد. همچنین در اینستاگرام و تلگرام با عنوان radiodeev فعالیت میکند.
دکتر شیری
پادکست «دکتر شیری» در سال ۲۰۱۹ تولید شده و تاکنون ۱۰۷ قسمت منتشر کرده است. مخاطبان این پادکست ۶۹ هزار نفر است و حدود پادکستهایی که تاکنون شنیده شده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بار است.
مجتبی شکوری
این پادکست در سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را آغاز و تاکنون ۴۰ اثر منتشر کرده است. مخاطب پادکست ۲۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر و اپیزودهای دیدهشده آن ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بار است.
دیالوگ باکس
«دیالوگ باکس» یک پادکست متفاوت از دیالوگهای فیلم و سریالها است. این تولیدات ترکیبی از دیالوگهای سینمای ایران با موسیقی، نوشته و عکسها و سخنان بزرگان است. تاکنون ۹۴ پادکست کوتاه و بلند تولید و منتشر شده است. «دیالوگ باکس» اثری از مهدی ستوده است و دارای٨۵ هزار و ٨٠٠ نفر مخاطب است. dialoguebox آدرس صفحه این پادکست در اینستاگرام است. تاکنون این پادکست ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار بار شنیده شده است. «دیالوگ باکس» در تلگرام هم فعالیت دارد. این پادکست در سال ۲۰۱۸ تولید شده است.
مدرسه زندگی فارسی
«مدرسه زندگی فارسی» اندیشههای ساده و کوتاهی است که سعی دارد حال آدم را خوب کند. این پادکست متکی بر مطالعات زیاد محتوایی تولید میشود که میتوان از آن در کسبوکار و زندگی روزمره استفاده کرد و به زندگی معنا و زیبایی بخشید. در این مسیر از ادبیات، فلسفه، روانشناسی، اقتصاد، تاریخ، پزشکی، سینما بهرهگیری شده و همهچیز مورد پرسش قرار داده شده است تا درباره همه اینها و ارتباطشان با یگدیگر اطلاعاتی به مخاطب بدهند. ازجمله فعالیتهای این پادکست دوبله ویدئوهای مدرسه زندگی «آلن دوباتن» با ترجمه ایمان فانی و مرور ویدئوییِ کتابهای مفید است. این پادکست در سال ۲۰۱۹ تولید شده و تاکنون ۲۳۰ کار از آن منتشر شده است. مخاطب این پادکست ۵۶ هزار و ۲۰۰ نفر است و دو میلیون و دویست هزار بار شنیده شده است.
رخ
پادکست «رخ» در سال ۲۰۲۰ تولید شده و تا الان ۳۱ قسمت منتشر کرده است. مخاطب «رخ» تاکنون به ۱۸۵ هزار نفر رسیده و دو میلیون و ۴۰۰ هزار بارشنیده شده است. این پادکست راجع به زندگی کسانی است که در شکلگیری تاریخ ایران و جهان نقش داشتهاند و تاریخ را رقم زدند. کسانی مثل دیکتاتورها، شاعران، کوروش کبیر و امثال اینها در این پادکست قرار میگیرند. این پادکست در اینستاگرام با نام rokhpodcast فعالیت میکند. «رخ» علاوهبر اینستاگرام در توئیتر هم فعالیت دارد. در جدول رتبهبندی پادکستهای فارسی «رخ» رتبه هفدهمین پادکست را دارد.
مدیتیشن یا مراقبه فارسی
در هر اپیزود این پادکست روشی بیان میشود که با کمک آن میتوان به آرامشی در زیستن رسید و ذهن را خالی از هرگونه دشواری در زیستن کرد. این پادکست در سال ۲۰۲۰ تولید و تاکنون ۸۲ قسمت آن منتشر شده است. تاکنون این پادکست ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بار بهطور حدودی شنیده شده و مخاطبان آن ۱۰۷ هزار و ۲۰۰ نفر است. این پادکست در اینستاگرام با نام dharmameditation فعالیت میکند.
فوتبالی
این پادکست در سال ۲۰۱۸ ساخته شده و تاکنون ۲۰۵ کار را منتشر کرده و مخاطب برنامه تا الان ۱۹۳ هزار و ۹۰۰ نفر بوده است. همچنین تعداد حدودی پادکستهای شنیدهشده دو میلیون بار است. در این پادکست هفتهای یک روایت جذاب فوتبالی منتشر میشود. تحلیلهایی که در این پادکست میشود مختص به آن است و در جای دیگر شنیده نمیشود.
آموزشگاه زبان انگلیسی نصرت
در این پادکست زبان انگلیسی و متدهای یادگیری آن تولید میشود تا به یادگیری سریعتر و متفاوت مخاطبان خود کمک کند. این پادکست در سال ۲۰۲۰ تولید شده و تا الان ۹۰ قسمت آن منتشر شده است. در واقع این پادکست آموزش زبان در ۹۰ روز به روش شنیداری است. این مجموعه یکی از معروفترین پادکستهای زبان انگلیسی است و تاکنون ۹۱ هزار و ۵۰۰ نفر مخاطب داشته است.
همچنین در جدول رتبهبندی بیستمین رتبه را دارد. این پادکست تاکنون ۲ میلیون بار شنیده شده و آموزش آن بر پایه شنیدن و تکرار است.
احسانو
احسان عبدیپور، یکی از فیلمسازان جوان ایرانی است که فیلمهای «تنهای تنهای تنها» و «تیکآف» را تولید کرده است. اما این فیلمساز نهتنها به واسطه فیلمهای خود بلکه به دلیل فعالیتهایی که برای تولید پادکست دارد بیشتر در معرض توجه قرار دارد. پادکست «احسانو» در سال ۲۰۱۸ تولید و تاکنون۹۲۱ هزار بار شنیده شده است. این پادکست ۵۵ قسمت منتشر کرده و۱۰۴ هزار و ۵۰۰ نفر مخاطب دارد.
پادکستهای عبدیپور و قصههایی که مینویسد نشان میدهد این فیلمساز خیلی از ادبیات دور نیست و در این زمینه تبحر دارد. عبدیپور در پادکستهای خود به موضوعاتی چون عشق، اختلافطبقاتی، اعتیاد، روابط خانوادگی، آرزوهای بر باد رفته و حتی دزدی میپردازد. پادکست «احسانو» در اینستاگرام با نام ehsanoopodcast فعالیت میکند. قابل ذکر است مخاطبان علاقه شدیدی نسبت به گویش عبدیپور در این پادکست دارند.
رادیو مرز
«رادیو مرز» در سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون ۳۵ قسمت از این پادکست منتشر شده است.۷۹ هزار مخاطب دارد و یک میلیون و ۵۰۰ هزار بار شنیده شده است. این پادکست روایت آدمهایی را که به واسطه اختلافات فیزیکی یا طبقاتی مثل لکنتزبان باعث جدایی از بقیه اقشار جامعه و فاصله بین آنها میشود مورد بررسی قرار میدهد. این پادکست در اینستاگرام با نام radio.marz فعالیت میکند. «رادیو مرز» بیستودومین پادکست در جدول رتبهبندی از لحاظ میزان شنیده شدن است.
رادیو هان
تولیدکننده این پادکست محمدحسین بنکداریتهرانی است. «رادیو هان» فعالیت خود را در سال ۲۰۲۱ شروع کرد و تاکنون ۴۲۸ قسمت آن منتشر شده است. این پادکست در اینستاگرام هم با نام radiohaan فعالیت میکند. تا الان قسمتهای مختلف آن یک میلیون و ۶۰۰ هزار بار شنیده شده و ۴۹ هزار و ۸۰۰ مخاطب دارد. در پادکست «هان» راجع به مسائل مربوط به فلسفه و خدا صحبت میشود همچنین میتوان گفت این پادکست رویکرد مذهبی هم دارد. بخشی از صحبتهایی که در «رادیو هان» میشود واقعی و بعضی از آنها خیالی است و تلاش تولیدکننده پادکست این است که مخاطبان بتوانند به حقیقت ماجرا پی ببرند.
رادیو چهرازی
این پادکست در سال ۲۰۱۹ فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون ۲۷ قسمت آن منتشر شده است. ایدهای که در این پادکست وجود دارد این است که عدهای در آسایشگاه روانی در تهران صداهایی با موضوع عشق و علاقه ضبط میکنند. همچنین داستان زندگی چند نفر به نامهای علی، حبیب، جمشید و دلبر دختری که همه بیماران آسایشگاه عاشق او هستند مورد توجه قرار میگیرد. «رادیو چهرازی» ۷۱ هزار نفر مخاطب دارد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار بار تا الان شنیده شده است. این پادکست در اینستاگرام با نام radio.chehrazi فعالیت میکند.
والیوم
«والیوم» در سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را آغاز کرده و تا الان ۳۱۲ قسمت از آن منتشر شده است. در این پادکست هرچیزی که به آدم آرامش میدهد مثل کتاب، موسیقی و… وجود دارد. «والیوم» تا الان یک میلیون و صدهزار بار شنیده شده و ۵۰ هزار و ۷۰۰ نفر مخاطب دارد.