تحریم آبراموویچ چه تأثیری روی آبی‌ها دارد؟/چلسی در آستانـــه ورشکستگی


سایت بدون – رومن آبراموویچ از سوی دولت انگلیس تحریم شده و دارایی‌های او از جمله باشگاه فوتبال چلسی بلوکه شده است. پنجشنبه اعلام شد مالک چلسی به همراه ۶ روس ثروتمند دیگر با توقیف اموال و ممنوعیت سفر مواجه شده‌اند. چلسی در ابهام بی‌سابقه‌ای قرار گرفته و اداره باشگاه مستقیماً به ژئوپلتیک مرتبط شده است.

آیا چلسی فروخته می‌شود؟
چلسی همچنان می‌تواند فروخته شود چون به آبراموویچ یا دولت روسیه ربطی ندارد و باشگاه در حال مذاکره با دولت برای مراحل بعدی است.
در بیانیه دولت انگلیس آمده: «در حالی که بر اساس مجوز کنونی امکان فروش باشگاه وجود ندارد اما دولت اجازه فروش می‌دهد و به‌دنبال یک مجوز جدید برای فروش است. عواید فروش به شخص تحریم شده نمی‌رسد.» پیش از این حداقل ۲۰ خریدار برای چلسی اعلام آمادگی کرده بودند.

بازی‌ها و بلیت‌های چلسی چه می‌شود؟
چلسی می‌تواند به بازی‌هایش ادامه دهد چون بر اساس یک مجوز خاص برگرفته از «قوانین روسی» ۱۴۰۰ نفر کارکنان این باشگاه از جمله بازیکنان می‌توانند دستمزد خود را دریافت کنند. بازی‌های این تیم طبق برنامه پیش می‌رود اما تنها دارندگان بلیت فصل می‌توانند بازی‌های این تیم را از نزدیک تماشا کنند چون فروش بلیت ممنوع شده است.

آیا چلسی می‌تواند در خرید و فروش بازیکن فعالیت کند؟
آبی‌ها بر اساس مجوز خود نمی‌توانند هیچ بازیکنی بخرند. به این ترتیب قهرمان اروپا و جهان با ممنوعیت نقل و انتقالات مواجه می‌شود همان چیزی که سه سال قبل آن را تجربه کرد. اگرچه چلسی حق نقل و انتقال بازیکن ندارد اما می‌تواند در مورد قراردادهایی که قبل از تحریم ۱۹ اسفند با تیم‌های دیگر داشته، به فعالیت خود ادامه دهد و پول بین چلسی و باشگاه‌های دیگر در این قراردادها قابل انتقال است.

آیا چلسی می‌تواند تمدید قرارداد کند؟
چلسی نمی‌تواند به تلاش خود برای تمدید قرارداد بازیکنانش ادامه دهد اگرچه پیش از این تمدید با بازیکنانی که قراردادشان رو به اتمام است، مانند آنتونیو رودیگر، سزار آسپیلیکوئتا و آندریاس کریستنسن در دستور کار جدی باشگاه قرار داشت. قرارداد این بازیکنان و چند تا از بازیکنان بااستعداد تیم جوانان در تابستان پیش رو به پایان می‌رسد. در صورتی که مسأله در آینده نزدیک حل و فصل نشود، باشگاه مجبور می‌شود بازیکنانی که با آنها قرارداد دارد، حفظ کند چون نمی‌تواند بازیکن جدید بیاورد.

قراردادهای تبلیغاتی چلسی چه می‌شود؟
گفته می‌شود اسپانسر اصلی پیراهن چلسی، برند ۳ تلکام، در حال بازبینی قرارداد خود با این تیم است. کونراد ویاچک، رئیس گلوبال دیتا، کمپانی تحلیل داده می‌گوید: «تحریم‌های دولت انگلیس علیه رومن آبراموویچ سایه سنگینی روی قراردادهای تجاری چلسی می‌اندازد از جمله قرارداد ۵۲/۵ میلیون دلاری با ۳ تلکام و قرارداد ۷۲ میلیون دلاری لباس با نایکی. اگرچه چلسی می‌تواند به فعالیت ورزشی خود به‌عنوان یک باشگاه فوتبال ادامه دهد، خیلی از برندها نگران تبعات این تحریم هستند. چلسی همچنان یکی از بزرگترین باشگاه‌های جهان است و موفقیت درون زمینش باعث جذب شرکای تجاری می‌شود اما با توجه به میزان اشتیاق برندهای متعدد برای قطع همکاری با دولت روسیه، خیلی‌ها نگران ادامه کار با چلسی هستند. قرارداد چلسی با نایکی تا سال ۲۰۳۲ اعتبار دارد اما این برند شاید تصمیم بگیرد تا زمان مشخص شدن تکلیف فروش باشگاه منتظر بماند اما برندهایی مثل هیوندای و اوبلو که روی هم قراردادشان به ۲۰ میلیون دلار می‌رسد و تا پایان این فصل اعتبار دارد، توان انتظار نداشته باشند.»

جزئیات دیگری هم وجود دارد؟
چلسی اجازه دارد در بازی‌های استمفوردبریج و در سفر به بازی‌های خارج از خانه پول خرج کند. سقف این هزینه برای بازی‌های خارج از خانه البته تنها ۲۰ هزار پوند است و می‌تواند بخصوص روی آماده‌سازی تیم برای بازی‌های لیگ قهرمانان اثر بگذارد. باشگاه همچنین باید منطقی بودن هزینه‌هایش را اثبات کند. باشگاه همچنین از دریافت درآمد از فروش تجاری منع شده اما می‌تواند از پخش مسابقات درآمد داشته باشد.

ثروت خالص آبراموویچ چقدر است؟
گفته می‌شود ثروت خالص او ۹ میلیارد پوند است و در جریان مذاکرات برای فروش باشگاه چلسی قیمت ۳ میلیارد پوند برای این باشگاه تعیین کرده بود.

تحریم‌ها چه زمانی برداشته می‌شود؟
در حال حاضر نمی‌توان گفت تحریم‌ها برداشته می‌شود یا چه زمانی این اتفاق می‌افتد. این مستقیماً به رفتار رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین در حمله به اوکراین ربط دارد. اواسط اردیبهشت تحریم‌ها بازبینی می‌شود اما این خطر وجود دارد که در صورت ورشکستگی چلسی، ۹ امتیاز از این تیم کسر شود. در بیانیه دولت انگلیس آمده: «آبراموویچ یک سرمایه‌دار حامی کرملین است که در ناآرامی‌های اوکراین نقش دارد. او رابطه‌ای نزدیک با پوتین دارد و برای تانک‌های روسی فولاد فراهم کرده.» بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هم گفته بهشت امنی برای کسانی که از حمله پوتین به اوکراین حمایت می‌کنند، وجود ندارد: «این تحریم‌ها آخرین گام انگلیس برای اعلام حمایت از مردم اوکراین است. ما در تعقیب کسانی که غیرنظامیان را می‌کشند، بیمارستان‌ها را خراب می‌کنند و به تصرف غیرقانونی می‌پردازند، اهمال نمی‌کنیم.»

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *