سردار آزمون و آماری که خیرکننده است/آزمون ریاضیات

سایت بدون – سردار آزمون در هفته‌های اخیر آنقدر درخشیده که حالا هواداران بایرلورکوزن مترصد فرصتی هستند تا از مدیران باشگاه‌شان بابت خرید او و همچنین مخالفت با انتقالش به مارسی فرانسه قدرانی کنند. آزمون در شش هفته اخیر بوندس لیگا و از زمانی که در پست تخصصی خود، یعنی مهاجم هدف وارد زمین شده ۴ گل زده، یک پنالتی گرفته و یک پاس گل هم داده. این درخشش آزمون همزمان شده با نتایج فوق‌العاده بایرلورکوزن با ژابی آلونسو، سرمربی اسپانیایی این تیم که اواسط فصل جانشین جراردو سیوانه سوئیسی شد. آلونسو حالا از یک تیم بی‌رمق و ناتوان در کسب نتیجه، گروهی را تشکیل داده که به فکر کسب سهمیه حضوری دوباره در لیگ قهرمانان است.
سردار یکی از بازیکنان کلیدی لورکوزن در کسب نتایج درخشان هفته‌ها و ماه‌های اخیر بوده. او مقابل ماینتس یک پاس گل داد و یک پنالتی گرفت، برابر فرایبورگ – تیمی که هفته قبل بایرن‌مونیخ را شکست داد- گل زد، مقابل هرتابرلین همین اتفاق را تکرار کرد، برابر شالکه در وقت‌های تلف شده دروازه حریف را گشود و در آخرین بازی هم  مقابل اینتراخت فرانکفورت توانست به زیبایی و با فراری قابل توجه چهارمین گل فصل خود را به ثمر برساند.
نکته جالب درباره دو گل اخیر آزمون مقابل شالکه و اینتراخت فرانکفورت، زمان آنها است. برابر شالکه سردار به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شد و در وقت‌های تلف شده گل زد و مقابل اینتراخت فرانکفورت هم این ماجرا تکرار شد. آزمون از دقیقه ۷۰ وارد زمین شد و باز هم در آخرین ثانیه‌های بازی دروازه حریف را باز کرد. بنابراین می‌توان وقت‌های تلف شده بازی را به «سردار تایم» تشبیه کرد.
اما نکته دیگر درباره درخشش آزمون، میانگین آماری قابل توجه او است. سردار این فصل در بوندس لیگا ۵۹۵ دقیقه در زمین حضور داشته که ۴ گل به ثمر رسانده. یعنی به ازای هر ۱۴۸ دقیقه یک گل. این آمار وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم سردار بخش زیادی از این دقایق را به عنوان هافبک نفوذی در زمین حضور داشت و شاید فقط در نیمی از آنها مهاجم هدف بوده است.
موضوع مهم دیگر، مقایسه آمار آزمون با مدعیان کسب عنوان آقای گلی بوندس لیگا است. نیکلاس فولکروگ که بهترین گلزن فعلی بوندس لیگا محسوب می‌شود، ۲۳۹۹ دقیقه بازی کرده و ۱۶ گل زده. یعنی به ازای هر ۱۴۹ دقیقه یک گل زده. آمار او ضعیفتر از آزمون است. وینچنزو گریفو ایتالیایی که دومین گلزن برتر بوندس لیگا است، ۱۸۴۸ دقیقه در زمین حضور داشته و ۱۳ گل زده. یعنی هر ۱۴۲ دقیقه یک گل. راندال کولوموانی، مهاجم فرانسوی اینتراخت فرانکفورت ۲۱۵۲ دقیقه بازی کرده و ۱۲ گل به ثمر رسانده. یعنی هر ۱۷۹ دقیقه یک گل زده برای مهاجم تیم ملی فرانسه ثبت شده. مارکوس تورام، دیگر مهاجم تیم ملی فرانسه که عضو بوروسیا مونشن‌گلادباخ است، ۲۰۹۱  دقیقه در ترکیب این تیم حضور داشته، ۱۲ گل زده و میانگین هر  ۱۷۴ دقیقه یک گل را به نام خود ثبت کرده.  جمال موسیالای جوان که عضو بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان است، ۱۷۶۸ دقیقه برای تیمش در بوندس لیگا به میدان رفته و ۱۱ گل وارد دروازه رقبا کرده. یعنی به طور میانگین هر ۱۶۰ دقیقه یک گل زده که آمار او هم بهتر از سردار آزمون نیست.  در واقع آزمون آقای گل آماری بوندس لیگا محسوب می‌شود، هر چند در نهایت کسی کفش طلا را در اختیار می‌گیرد که گل‌های زده بیشتری به نام خود ثبت کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «به پیسی افتادن»

سایت بدون – پیس به ترکی می شود، زشت یا بد به پیسی افتادن یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *