ریشه و داستان ضرب المثل «جنگ را شمشیر می کند، معامله را پول»

سایت بدون – ضرب‌المثل “جنگ را شمشیر می‌کند، معامله را پول” به مفهوم قدرت و ابزارهای مناسب برای رسیدن به اهداف در موقعیت‌های مختلف اشاره دارد.

این ضرب‌المثل بیان می‌کند که در جنگ، نیروی نظامی و سلاح‌ها (شمشیر به عنوان نماد جنگ و نبرد) تعیین‌کننده موفقیت هستند؛ اما در معاملات و تجارت، پول و منابع مالی نقش کلیدی را ایفا می‌کنند. به عبارت دیگر، هر موقعیتی ابزارها و نیازهای خاص خودش را دارد و باید به تناسب از آنها استفاده کرد.

این حکمت به ما یادآوری می‌کند که در هر شرایطی باید از ابزار و روش‌های مناسب آن موقعیت استفاده کرد. در جنگ، قدرت نظامی و در معامله، قدرت مالی است که حرف اول را می‌زند.

این سخن بدان معنا است که در جنگ باید جنگجو و دلاور بود و در تجارت، اهل معامله. عکس آن، یعنی جنگجویی در تجارت، و معامله گری در جنگ، به زبونی و زیان می انجامد. اقتضای مقاومت دلیرانه آن است که تکیه بر شمشیر خود کرد و معامله را گذاشت برای آنان که در اندیشه مال اندوزی و ثروت افزایی اند. آری؛ در جای خود و در وقت لازم، از معامله و تجارت پیشگی هم گریزی نیست؛ اما این دو، عرصه های جدا از هم دارند و نباید در کار یکدیگر دخالت کنند.

ضرب المثل های بیشتر را می توانید در لینک زیر پیدا کنید

مجموعه ای بی نظیر از ضرب المثل‌های فارسی همراه با داستان و کاربرد

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پاییز هرچه می‌ریزد، بهار پس می‌دهد»

سایت بدون – ضرب‌المثل «پاییز هرچه می‌ریزد، بهار پس می‌دهد» به مفهوم فلسفی و عمیقی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *