سایت بدون – نمایش «خانه عروسک» به کارگردانی میکائیل شهرستانی و نویسندگی «هنریک ایبسن» در سالن خزر روی صحنه خواهد رفت.
این نمایش، کاری از آکادمی بازیگری ژیوار با مدیریت رؤیا اسدی است که از پنجم دی ماه ۱۴۰۳، هر شب از ساعت ۲۰، اجرا خواهدشد.
بازیگرانی چون منصوره عبدالهی، مهسا اصغری، امیررضا وهابپور، علیاکبر زینلی، سعیده رضایی، نساء شاهچراغی، ویدا زوارئیان، فاطمه امیرجان، طه نیکزاد، کامران جامع، پدرام کوهی و امین بنابی در این نمایش نقشآفرینی خواهندکرد.
دیگر عوامل هنری نمایش عبارت هستند از: هما علیزاده (دراماتوژ)، محمدرضا لایقی، مهدی ارجمند (دستیاران کارگردان)، رعنا صفاری سیاهکلی (طراح لباس، پوستر و بروشور)، میکائیل شهرستانی (طراح چهرهپردازی و انتخاب موسیقی)، مهدی ارجمند، سحر عیسیزاد (مجریان چهرهپردازی)، امیرعلی فرخندهنژاد (مدیر صحنه)، ریحانه یزدیانی (منشی صحنه)، امیر وهابی (روابط عمومی)، فرهاد اعتمادی (تصویربرداری و ساخت تیزر).
درباره نمایش خانه عروسک
“خانه عروسک” یکی از برجستهترین آثار هنریک ایبسن، نویسنده و نمایشنامهنویس نروژی، است که در سال ۱۸۷۹ منتشر شد. این نمایشنامه به عنوان یکی از مهمترین آثار ادبیات نمایشی جهان شناخته میشود و به دلیل محتوای پیشرو و پرداختن به مسائل اجتماعی، به ویژه حقوق زنان، تحسین و بحثهای فراوانی را برانگیخت.
خلاصه داستان
نمایش در خانهٔ توروالد هلمر و همسرش نورا اتفاق میافتد. توروالد به تازگی به عنوان مدیر بانک منصوب شده است و خانوادهٔ او در رفاه نسبی زندگی میکنند. نورا در ابتدا به نظر میرسد که زنی شاد و سرخوش است که تمام زندگیاش حول محور خوشحال نگه داشتن همسر و فرزندانش میچرخد. او به نوعی مانند یک “عروسک” در خانهاش رفتار میشود، زنی که ظاهراً از مسئولیتهای جدی زندگی دور است.
با این حال، کمکم معلوم میشود که نورا برای نجات زندگی همسرش در گذشته، مخفیانه وام گرفته و سند وام را جعل کرده است. در ادامه، شخصیتهایی چون نیلز کراگستاد، دکتر رنک و خانم لینده وارد داستان میشوند و تضادها و تنشهایی را به نمایش میگذارند.
نقطه اوج داستان زمانی است که راز نورا درباره وام و جعل سند آشکار میشود. توروالد به جای حمایت از نورا، او را سرزنش میکند و نگران آبروی خود است. این رفتار باعث میشود نورا به ماهیت واقعی رابطهشان پی ببرد. در نهایت، او تصمیم میگیرد خانه و خانوادهاش را ترک کند تا هویت و استقلال خود را کشف کند.
موضوعات اصلی نمایشنامه
- حقوق زنان و استقلال فردی:
محور اصلی نمایش، تلاش نورا برای یافتن هویت مستقل و شکستن قیدهای اجتماعی است که زنان را محدود میکنند. او با ترک خانه در پایان نمایش، یکی از جسورانهترین تصمیمها را میگیرد که در آن زمان بسیار جنجالی بود. - نقشهای جنسیتی:
ایبسن روابط میان نورا و توروالد را به گونهای به تصویر میکشد که نشاندهندهٔ دیدگاه مردسالارانهٔ جامعه آن زمان است. توروالد نورا را مانند یک “عروسک” میبیند که باید زیبا، بیخیال و مطیع باشد. - نقد ساختارهای اجتماعی:
نمایش به نقد نهادهای اجتماعی مانند ازدواج، قوانین مربوط به زنان و هنجارهای طبقاتی میپردازد. - مسئولیت و اخلاق:
ایبسن سؤالاتی درباره اخلاقیات شخصی و اجتماعی مطرح میکند. نورا با قرض گرفتن برای نجات همسرش به نوعی قوانین اجتماعی را زیر پا گذاشته است، اما از نظر اخلاقی، اقدام او قابل دفاع است.
اهمیت و تأثیرات نمایش
“خانه عروسک” در زمان خود با استقبال و مخالفتهای شدیدی روبهرو شد. برخی این نمایش را توهینی به ارزشهای خانوادگی دانستند، در حالی که دیگران آن را بیانیهای پیشرو درباره حقوق زنان تلقی کردند.
- آغازگر جنبشهای فکری:
این اثر به نوعی الهامبخش جنبشهای فمینیستی شد و بحثهای زیادی درباره نقش زنان در جامعه و خانواده به راه انداخت. - نوآوری در تئاتر:
ایبسن در این نمایش از شیوههای سنتی نمایشنامهنویسی فاصله گرفت و به شخصیتها و موقعیتهای واقعی پرداخت.
پایانبندی و پیام نمایشنامه
پایانبندی نمایشنامه، که در آن نورا خانهاش را ترک میکند، یکی از بحثبرانگیزترین پایانها در ادبیات نمایشی است. نورا در گفتوگو با توروالد میگوید که دیگر نمیتواند در این “خانه عروسک” زندگی کند، زیرا او را به عنوان یک انسان مستقل نمیشناسد.
پیام اصلی: ایبسن تأکید میکند که برای دستیابی به هویت واقعی و استقلال، افراد باید از چارچوبهای تحمیلی اجتماعی و سنتی عبور کنند.
نتیجهگیری
“خانه عروسک” یک اثر جاودانه است که هنوز هم با موضوعات معاصر درباره حقوق فردی، برابری جنسیتی و مسئولیت اجتماعی مرتبط است. این نمایشنامه مخاطبان را به تأمل درباره روابط انسانی و نقشهای اجتماعی دعوت میکند و به ما یادآوری میکند که آزادی و هویت، حقوقی هستند که همه انسانها باید برای آنها تلاش کنند.