توصیه یک پزشک/به خوردن لواشک عادت نکنید

 سایت بدون -چند سالی است که لواشک‌های بسته‌بندی‌شده با مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تولید می‌شود و بین مردم طرفداران زیادی دارد. برخی نیز به‌عنوان میان‌وعده کنار سایر تنقلات از آن استفاده می‌کنند. از دیدگاه علم تغذیه، همه خوراکی‌ها باید به صورت تازه مصرف شوند تا خواصشان از دست نرود و کاهش نیابد. یکی از اصول مهم تغذیه این است که وقتی روی یک ماده غذایی فرآیند بیشتری انجام بگیرد، اول از همه ارزش تغذیه‌ای آن کم می‌شود و دوم، میزان کالری آن افزایش پیدا می‌کند.


     به‌طور مثال، اگر یک سیب تازه را با یک لیوان آب‌سیب و حتی کمپوت سیب مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم هم کمپوت سیب و هم آبمیوه سیب کالری بیشتری نسبت به خود سیب تازه دارند، در حالی که سیب تازه مملو از ویتامین C است. البته این مقایسه در صورتی که در تهیه کمپوت بهداشت مواد غذایی رعایت شده باشد، مصداق دارد.


     در مورد لواشک‌های کارخانه‌ای نیز قضیه به همین صورت است؛ یعنی خوردن هر از گاهی آنها برای بدن مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی اگر مصرف لواشک در کودکان یا بزرگسالان به عادت تبدیل شود یا آن را به‌عنوان میان‌وعده مصرف کنند، اصلا از نظر تغذیه‌ای مناسب نیست چون لواشک با فرض اینکه در شرایط بهداشتی هم تهیه شده باشد، باز هم کالری بیشتری نسبت به میوه‌های طبیعی دارد و مواد مغذی‌اش هم کمتر است. از سوی دیگر، در ترکیب این لواشک‌ها بنزوات سدیم که یک ماده ضدقارچ است به کار رفته و همین ماده در صورتی که لواشک زیاد مصرف شود، می‌تواند دریافت سدیم در بدن را بیشتر کند و در افرادی که مستعد فشار خون هستند، باعث افزایش فشار خون شود، بنابراین اصلا توصیه نمی‌شود لواشک را به صورت روزانه مصرف کنید.


دکتر محمدرضا وفا
متخصص تغذیه
دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی ایران

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/قطب شمال؛قصه آشنای عشق و خیانت

سریال جدید نمایش خانگی با بازی فرزاد فرزین، امیرحسین فتحی و آناهیتا درگاهی چگونه آغاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *