چرا کارآفرینان باید خارج از چارچوب فکر کنند؟

man with a light bulb over his head

 بی‌تردید بارها شنیده‌اید که توصیه می‌شود خارج از چارچوب فکر کنیم؛ اما این دقیقا به چه معنی است؟ چرا خوب است و چگونه می‌تواند به نفع حرفه شما باشد؟
سایت بدون -فکر کردن خارج از چارچوب به زبان ساده به این معنی است که شما مایل به درنظرگرفتن راه‌حل‌ها و روش‌های متفاوت برای رسیدن به نتیجه موردنظر خود هستید. به عبارت دیگر می‌خواهید از نقطه الف به نقطه ب بروید؛ اما لزوما نیاز نیست یا نمی‌خواهید مسیر امتحان‌شده و درستی را برای رسیدن به آنجا انتخاب کنید.
به چالش کشیدن وضع موجود: اگر همه افراد، وضعیت موجود را به همان صورتی که بود می‌پذیرفتند، هیچ‌گاه نوآوری یا پیشرفتی را در جهان شاهد نبودیم. اگر توماس ادیسون شانه‌هایش را بالا انداخته بود و چنین تصور می‌کرد که لامپ‌های گازی به همین شکل موجود به‌اندازه کافی خوب هستند، هیچ‌وقت لامپ‌های حبابی و الکتریسیته توسعه نمی‌یافت. اگر او خارج از چارچوب فکر نکرده بود، جهان می‌توانست مکانی بسیار تاریک (به معنای واقعی کلمه) باشد. اگر چیزها را غیرقابل‌تغییر تصور کنیم، هیچ‌وقت در جهت بهترشدن تغییر نخواهیم کرد.
دیدگاه وسیع‌تر: اگر زاویه دید و تفکر شما بسته باشد، جهان می‌تواند بسیار کوچک شود. فکرکردن خارج از چارچوب می‌تواند جهان‌بینی شما را گسترش دهد، به شما این امکان را می‌دهد تا دیدگاه‌های بیشتری در مورد وقایع و اتفاقات در زندگی حرفه‌ای (و شخصی) خود داشته باشید. هنگامی‌که مایل به درنظرگرفتن دیدگاه‌های جایگزین و روش‌های متفاوت انجام کارها هستید، به دیدگاه‌های گوناگون و راه‌حل‌های بالقوه دسترسی خواهید داشت.
کار با کیفیت بالاتر: شرکت‌های فوق‌العاده موفق، رویکرد متفاوتی به فرهنگ سازمانی دارند. به عنوان مثال، Zappos  خرده‌فروش مد را در نظر بگیرید. این شرکت مزایای کاری مانند غذای رایگان، خدمات سلامت، بیمه تکمیلی و سرویس‌های رفاهی دیگر را به کارکنان خود ارائه می‌دهد. از یک طرف، می‌توان این امکانات را به‌عنوان اتلاف پول و تهدیدی برای سودآوری این شرکت قلمداد کرد؛ اما آنها دیدگاهی بلندتر دارند و با ارائه این مزایا، کارکنان توانمندتر را جذب و حفظ می‌کنند. کارکنان شاد و سالم، در نهایت کارآمدتر، وفادارتر و سختکوش‌تر خواهند بود. این شرکت با فکرکردن خارج از چارچوب درباره فرهنگ سازمانی خود درنهایت به کیفیت بهتر کار و کارمند می‌رسد که باعث می‌شود ارزش هزینه‌هایی که برای این امکانات صرف می‌کنند را داشته باشد.
حل مسأله خلاقانه‌تر: هنگامی‌که در محدوده چارچوب‌ها فکر می‌کنید (در مقابل خارج از چارچوب)، رشد حرفه‌ای شما محدود می‌شود. هنگامی‌که تعداد روش‌های انجام کار محدود باشد، به این معنی است که برای آنچه می‌توانید به‌دست آورید نیز محدودیتی وجود دارد. به عبارت دیگر، هنگامی‌که خارج از چارچوب فکر می‌کنید، ناگهان امکانات و فرصت‌های بیشتری وجود خواهند داشت.
منحصربه‌فرد و برجسته شدن:چرا چهره‌ای معمولی در جمعیت باشید وقتی‌که برای متفاوت بودن به دنیا آمده‌اید؟ هنگامی‌که بتوانید از دیدگاه متفاوتی به کسب‌وکار و حرفه خود نگاه کنید، شما در اصل به خود اجازه می‌دهید که متفاوت فکر کنید. از متفاوت بودن نهراسید؛ زیرا می‌تواند شما را از رقبا متمایز کرده و کمک کند تا به‌خوبی در میان دیگران متفاوت و برجسته باشید.
سازگار بودن:چه یک نویسنده، معامله‌گر یا بنیانگذار کسب‌وکار باشید، یک مورد قطعی است: حرفه شما در طول زمان تغییر خواهد کرد. فناوری، سلیقه مردم و دیگر عوامل به‌طور مداوم در حال تحول هستند و شما باید بتوانید به نوعی تغییر کنید تا در میدان باقی بمانید.
شاید یکی از تاثیرات عمیق تفکر خارج از چارچوب این است که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید سازگار و منعطف باشید. ذهن شما در مقابل ایده‌ها، راه‌حل‌ها یا موقعیت‌های جدید بسته نخواهد بود و به همین دلیل بهتر می‌توانید چشم‌انداز درحال‌تغییر کسب‌وکار را تحت کنترل داشته باشید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کارکردن خر و خوردن یابو»

سایت بدون – ضرب‌المثل «کار کردن خر و خوردن یابو» به وضعیتی اشاره دارد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *