معرفی کتاب /قدرت بی‌قدرتان، سه نامه واتسلاف هاول


سایت بدون -«قدرت بی‌قدرتان» نام کتابی است از واتسلاف هاول که با ترجمه احسان کیانی خواه از سوی نشر نو منتشر شد. هاول را همگان به‌عنوان ادیب و چهره سیاسی مدافع حقوق بشر می‌شناسند. اما هاول زمانی قلم به‌دست می‌گیرد که مردم کشورش چکسلواکی تحت فشار حکومتی خفقان، امید خود را به هرگونه امکان اصلاح و بهبود اوضاع کشور از دست داده‌اند. یأس حاکم بر کشور به انحطاط اخلاقی گسترده‌ای منجر شده بود که برای آینده کشور و مردم بسیار نگران‌کننده بود. در چنین اوضاع و احوالی بود که هاول سه‌نامه سرگشاده نوشت. هاول در اندیشه و در عمل نامه به حکومت (نامه به هوساک) نامه به مردم (قدرت بی‌قدرتان) و بالاخره نامه به افکار عمومی جهان (روح منشور) را نوشت.

وی در «قدرت بی‌قدرتان» به مردم جامعه هشدار می‌دهد که به‌ظاهر اوضاع و تفاسیر دروغین از آن بسنده نکنند و واقعیت را از پس پرده گفتار حاکمان چنان که هست ببینند و بفهمند. او با تحلیل و ریشه‌یابی و تأمل در باب معضلات و دشواری‌های پیش روی شهروندان در نظام توتالیتر و خودکامه نه تنها برای هر فرد و تعاملش با نظام چاره‌جویی می‌کند بلکه اندیشه و فلسفه دموکراسی را از بطن نظامی که نفی مطلق آن است بازسازی و احیا می‌کند.

کتاب «قدرت بی‌قدرتان» واتسلاف هاول از سری کتاب‌های مجموعه «تجربه و هنر زندگی» است. کتاب‌های این مجموعه درباره فلسفه هستند اما به جای فلسفه از لفظ «هنر زندگی» در آن‌ها استفاده شده است.

واتسلاف هاول، رئیس‌جمهور فقید جمهوری چک، نویسنده و نمایشنامه‌نویسی بود که یکی از دشمنان مهم کمونیست به شمار می‌رفت و مقاطع زمانی مختلفی را هم به دلیل این دشمنی در زندان کمونیست‌ها سر کرد. مخالفان حکومت پلیسی و خفقان کمونیستی در اروپای شرقی جزوه‌ها یا رساله‌های غیرقانونی را با نام سامیزدات منتشر می‌کردند که در قالب شب‌نامه به دست مخاطبان می‌رسید.

«قدرت بی‌قدرتان» یکی از سامیزدات‌ها بود و هاول آن را به یکی از فلاسفه معاصرش تقدیم کرد که حین بازجویی کمونیست‌ها جان داد. یکی از جملات مهم و تأثیرگذار هاول در این کتاب، چنین بود: «اگر ستون اصلی نظام، زندگی کردن با دروغ باشد، پس عجیب نیست که تهدید اساسی برای نظام، زندگی کردن با حقیقت باشد.»

مطلب پیشنهادی

نقشه ‌سیاه‌ برای فرار از بدهی ۲۰۰ میلیونی

مردی که متهم است برای فرار از بدهی ۲۰۰ میلیونی، همکارش را آزار داده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *