آخرین خبرها

West of Dead یک بازی با گرافیك بصری منحصر به‌فرد/مبارزه حتی پس از مرگ

سایت بدون -غرب وحشی همیشه بستر مناسبی برای فیلم‌ها و بازی‌های فراوانی بوده است. ژانر وسترن در هر دو رسانه بازی و سینما طرفداران خاص خود را پیدا كرده است، ولی تمام آنها كم و بیش بر مبنای فرمول‌های موفق قبلی عمل می‌كنند. تیم مستقل Upstream Arcade در بازی خودWest of Dead گیم‌پلی روگ لایك را با درگیری‌های تاكتیكی و مبتنی بر سنگرگیری تركیب كرده و با این ساختار هدایت ویلیام مِیسون را به دست ما می‌سپارد تا ماجراهای او را در برزخ سال‌های 1888 میلادی تجربه كنیم.

نویسنده : مجید رحمانی / طراح مرحله بازی    

 سلاح و مخاطراتش
گیم‌پلی بازی را به‌طور كلی می‌توان در گروه تیراندازی‌های Twin ــ Stick  قرار دارد. منظورم بازی‌هایی است كه هدایت كاراكتر و تیراندازی توسط آنالوگ‌های چپ و راست دسته‌ كنسول انجام می‌شود. البته تجربهWest of Dead  با ماوس و كیبورد نیز آنقدر خوب طراحی شده كه لطمه‌ای به این تجربه شما وارد نمی‌كند. به هرحال در این سبك بازی‌ها تمركز بر حركت مداوم و تیراندازی و از بین بردن دشمنان است. مكانیك‌های تیراندازی بازی جذاب و خوب طراحی شده‌اند و جدا از تیراندازی عادی با سلاح‌های مختلف آن دوران، می‌توانید دكمه شلیك را نگه داشته و یك هدف‌گیری دقیق و قدرتمند انجام دهید. انجام دادن این كار و موفق هدف قرار دادن یك دشمن باعث صحنه‌ای آهسته می‌شود كه تنوع و جذابیت خوبی به‌سرعت بالای بازی می‌بخشد.  از دیگر اركان گیم‌پلی تیراندازی بازی می‌توان به سنگرگیری اشاره كرد. فراموش نكنیم كه بازی، روگ لایك است یعنی قرار است شما در آن زیاد كشته شوید و دشمنان نیز رحم و مروت سرشان نمی‌شود. در نتیجه برای این‌كه از آتش سنگین سلاح دشمنان در امان بمانید، مجبورید مرتب از یك سنگر به سنگر دیگر حركت كنید. البته در سنگر هم دشمنان همچنان به شلیك كردن به سمت شما ادامه می‌دهند، چراكه اگر طولانی مدت در یك سنگر بمانید، این شلیك دشمنان در‌نهایت منجر به خراب شدن آن خواهد شد و شما را دوباره بی‌دفاع در معرض حملات آنها قرار خواهد داد. همین مساله تیراندازی بازی را روی هم رفته، تجربه‌ای لذت‌بخش می‌كند. شما در عین این‌كه از یك سنگر به سنگر دیگر می‌روید باید دنبال فرصتی باشید تا خودتان نیز بتوانید به سمت دشمنان شلیك كنید. 
     اكشن همه چیز نیست
قصه و دنیایی كه West of Dead  ما را درگیر آن می‌كند نیز همپای گیم‌پلی‌اش جذاب و سرگرم‌كننده است. تركیب الگوها و ساختارهای آشنای دنیای فیلم‌ها و بازی‌های وسترن با فضاسازی و دنیای خاص بازی به آن ماهیتی مستقل و گیرا داده است. بازی شما را به این سمت سوق می‌دهد كه دوست دارید در مورد گذشته كاراكتر و اتفاقاتی كه برایش افتاده بیشتر بدانید و صداپیشگی خوب كاراكتر نیز جذابیت او را برای ما بیشتر می‌كند. 
قطعا یكی از خاص‌ترین و بـــه یــاد ماندنی‌ترین جنبه‌های West of Dead، گرافیك هنری و زیبای آن است. طراحی Cel ــ Shade  بصری بازی باعث شده تا این تجربه روگ لایك شبیه یك رمان بصری زنده به نظر برسد و به تنهایی بهانه‌ای برای شروع بازی باشد. سازندگان همچنین تاكید ویژه‌ای روی مفهوم تاریكی و روشنایی داشته‌اند و این موضوع نه‌تنها در بعد بصری بلكه در گیم‌پلی نیز به شكل روشن كردن اتاق‌ها برای گیج كردن دشمنان نمود پیدا كرده است. 
     ضعف‌های گیم‌پلی
مثل دیگر بازی‌های هم سبك، در اینجا نیز مراحل به‌طور تصادفی تولید می‌شوند تا مثلا قرار باشد هر بار تجربه شما، تنوع محسوسی نسبت به دفعه قبل ایجاد كند، اما متاسفانه West of Dead در این زمینه خوب عمل نكرده و طولی نمی‌كشد كه احساس تكراری بودن مراحل به سراغ‌تان می‌آید. با وجود این‌كه گشتن و پیدا كردن آیتم‌ها و سلاح‌های جدید در مراحل، بخشی از ناراحتی ما حین بازی را جبران می‌كند، اما مانع آن نمی‌شود تا تاثیر این ضعف سیستمی به بدنه بازی را نادیده بگیریم.  بازی تجربه خیلی خوب و خوشایندی به شما می‌دهد، اما شاید مثل بهترین‌های سبك روگ ــ لایك نتواند ساعت‌های زیادی شما را به خود سرگرم كند. گرافیك و فضاسازی عالی بازی كم‌كم برای شما جذابیت اولیه را از دست می‌دهد و از آن پس است كه ضعف‌های گیم‌پلی شما را نسبت به تداوم بازی دلسرد می‌كند.

برچسب‌ها: , , , ,

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }