راز عقب نشینی واتس اپ چه بود؟

دلیل عقب نشینی مدیران واتس اپ از به اشتراک گذاشتن داده های کاربران با فیس بوک چیست؟ «یا اطلاعات شخصی بدهید یا خداحافظی کنید.» همین جمله ساده آغازگر بحرانی بود برای واتس اپ تا جایی که می‌گویند در روزهای گذشته «بزرگ‌ترین مهاجرت دیجیتال تاریخ بشر» با ترک کاربران واتس‌اپ آغاز شده است. اعتراض ها و البته کوچ کاربران واتس اپ تا آن جا بالا رفت که مدیران این پیام رسان برای حفظ کاربرانش، مجبور به انتشار آگهی تمام صفحه در چند روزنامه هندی شده و به تازگی اعلام کرده اند که تغییرات در نظرگرفته شده برای نحوه و شرایط استفاده از اپلیکیشن پیام‌رسان خود را به دلیل واکنش‌های اعتراض آمیز به تاخیر می‌اندازد. امروز از تعداد افرادی که پیام رسان های دیگر را انتخاب کردند و دلایل عقب نشینی مدیران واتس اپ از تغییرات نوشته ایم.

خرید واتس اپ توسط فیس بوک

واتس اپ در سال ۲۰۱۴ به قیمت ۱۹ میلیارد دلار توسط فیس بوک خریداری شد تا به این غول رسانه ای در افزایش درآمد کمک کند. درآمدزایی فیس‌بوک از طریق اطلاعات کاربرانش به دست می آید. فیس‌بوک، برندها را قادر می‌سازد تا بتوانند به طور مستقیم طرفدارانشان را شناسایی کنند، به همین دلیل بازاریابان شرکت‌های بزرگ درصدد هستند که بتوانند در جامعه میلیاردی این غول رسانه ای که فیس بوک، واتس اپ و اینستاگرام را با تعداد حدود پنج میلیارد نفر دارد، درآمدهای هنگفتی را از طریق تبلیغات به جیب بزنند که کاهش این کاربران در درآمد آن ها تاثیر گذار است.

بزرگ‌ترین مهاجرت دیجیتال

  سایت تحلیل آپ «سنسور تاور» نشان می دهد، سرویس پیام رسان سیگنال تا دهم ژانویه از فروشگاه های برنامه اپل و گوگل در سراسر جهان ۷٫۵ میلیون بار دانلود شده است که رشد ۴۲۰۰ درصدی نسبت به هفته پیش را نشان می دهد. پیام تلگرام هم که توسط مدیر این پیام رسان منتشر شد، افزایش بیش از ۲۵ میلیون نفر را بعد از اعلام تغییرات در واتس اپ نشان می دهد و البته این آمارها روز به روز تا نزدیک شدن به ۸ فوریه (۲۰ بهمن) که آخرین مهلت واتس اپ برای تغییرات بود در حال زیاد شدن است. البته باید دید عقب نشینی واتس اپ از تغییرات از این ریزش جلوگیری می کند یا همچنان شاهد ریزش کاربران این پیام رسان خواهیم بود.

چرا واتس اپ از تصمیم‌اش عقب نشینی کرد؟

همین ابتدا بگوییم که این ضرب المثل «چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی!» مصداق بارزی از عملکرد مدیران واتس اپ است و تجربه نشان داده که مردم و کاربران شبکه های اجتماعی به حفظ حریم خصوصی شان بسیار اهمیت می دهند و دربرابر نقض آن واکنش نشان می دهند که نمونه آن را در ریزش اخیر کاربران واتس اپ شاهد بودیم اما همان طور که گفتیم پیام رسان ها از فروش شماره ها، اطلاعات و علایق مردم به شرکت ها درآمدزایی می کنند. حالا فکر کنید هر قدر این تعداد بیشتر باشد، سود بیشتری نصیب شان می شود. واتس اپ هم از این قاعده مستثنا نیست و با کوچ کاربرانش به پیام رسان های دیگر با عث می شود درآمدش در این زمینه کم شود و مدیران آن را به فکر بازنگری و به تعویق انداختن  تصمیمی که در خصوص تغییرات در به اشتراک گذاشتن داده های کاربران با فیس بوک گرفته بودند، انداخته است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کارکردن خر و خوردن یابو»

سایت بدون – ضرب‌المثل «کار کردن خر و خوردن یابو» به وضعیتی اشاره دارد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *