روشی تازه برای درآمدزایی فوتبال در دوره کرونا /آدم کاغذی بفروش

آماندا کریستوویچ 

سایت بدون – در یک فصل معمولی لیگ حرفه‌ای بیسبال آمریکا(MLB) در اواخر تیرماه، بخش فروش بلیت اوکلند اتلتیکس جای سختی برای کار کردن است چون تلاش زیادی دارند برای اینکه صندلی‌های ورزشگاه برای حدود ۴۰ بازی باقیمانده خانگی را بفروشند اما در سال ۲۰۲۰، کسانی که سال‌های قبل مشغله زیادی برای فروش بلیت و صندلی داشتند، شغل و محصول دیگری برای خود پیدا کرده‌اند: آنها تکه‌های مقوایی را می‌فروشند که عکس هواداران روی آنها چاپ شده است. در چند ماه گذشته که ویروس کرونا همه دنیا و از جمله ورزش را دچار تغییراتی اساسی کرده، بریده‌های مقوایی با عکس هواداران یکی از محصولات باشگاه شده است. در واکنش به پروتکل‌های بهداشتی و تمهیداتی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته شده و به هواداران اجازه نمی‌دهد در ورزشگاه‌ها از نزدیک تماشاگر بازی تیمشان باشند، لیگ بیسبال کره جنوبی موسوم به KBO  و بوندس‌لیگای آلمان از این طرح استفاده کردند تا رابطه خوبشان با هواداران را نشان دهند. حالا تیم‌های آمریکایی هم که خودشان را برای بازگشت به مسابقات آماده می‌کنند، قصد دارند از این طرح استفاده کنند. در اوکلند، کارکنان تیم ابتدا انواع مقواها را تست کردند تا محصولی تولید شود که بیشترین دوام و ماندگاری را داشته باشد. بعد از آنکه به نتیجه لازم رسیدند، این طرح را اجرایی کردند. حالا هواداران به صورت آنلاین امتیاز آن را خریداری می‌کنند و عکس خودشان را آپلود می‌کنند. عکس‌ها به پرینتر فرستاده می‌شود که مجهز به چاپ روی مقواهای مخصوص است و بعد در جایی که هواداران در استادیوم می‌نشسته‌اند، قرار داده می‌شود. بخش‌هایی از استادیوم به هواداران فروخته شده و حتی بخش هواداران تیم‌های رقیب هم مشتری دارند آنطور که دیو کاوال رئیس اتلتیکس گفته است. کاوال درباره دپارتمان تغییر شکل داده فروش بلیت باشگاه گفت: «مثل اینکه یک شاخه کاملاً جدید به باشگاه ما اضافه شده که قبل از آن اصلاً نداشتیم.» این طرح به شکل خیلی خوبی در سراسر تیم‌های MLB  مورد پذیرش واقع شده که قرار است با شروعی دیرهنگام از پنجشنبه این هفته از سر گرفته شود. علاوه بر اوکلند، سن فرانسیسکو جاینتس، میلواکی بروورز و دیگران هم در هفته‌های گذشته اعلام کرده‌اند از طرح بریده مقوایی با عکس هواداران استفاده می‌کنند. این طرح فراتر از بیسبال رفته؛ لیگ درجه دوی فوتبال که تیم اوکلند روتس در آن حضور دارد چنین طرحی را در پیش گرفته و لیگ برتر لاکراس از این ایده استقبال کرده. دو شرکت خصوصی با نام‌های «در بازی باش» و «صندلی هوادار من» اعلام کرده‌اند مذاکراتی با تیم‌های دانشگاهی انجام داده‌اند تا با شروع دوباره لیگ‌ها از این طرح بریده مقوایی با عکس هواداران استفاده کنند. لارا اسمدلی رئیس «صندلی هوادار من» همچنین می‌گوید مذاکراتی با NBA  برای عملی کردن این طرح داشته است. ریک اسکلزینگر مدیر تجاری باشگاه بروورز می‌گوید: «همه به دنبال راهی هستند برای اینکه وفاداری و اعتماد خود را نسبت به یک تیم ورزشی نشان دهند و ثابت کنند و از آنجا که ما خیلی از راه‌های ارتباطی را از دست داده‌ایم، این چیزی است که برای هواداران در شرایط سخت کنونی لذتبخش است و به آنها این حس را القا می‌کند که هنوز هم بخشی از این باشگاه هستند.» برنامه تیم‌ها از نظر قیمتی کاملاً متفاوت و متنوع است که از زیر ۳۰ دلار برای مقواهای لیگ برتر لاکراس (PLL) شلوع می‌شود تا ۲۹۹ دلار برای مقواهای «لس‌آنجلس داجرز» اما همه آنها در میان هواداران از محبوبیت زیادی برخوردارند و جالب اینکه برخی هواداران این ایده را به تیمشان منتقل کرده‌اند. لیگ برتر لاکراس در فاصله چند روز مانده به ضرب‌الاجلی که تعیین کرده بود، بیش از ۴۰۰ تا از ۵۰۰ مقوای بریده را به فروش رساند. این را مدیر تجاری PLL یعنی کورتنی الیس گفته است. ماریو آلیوتو، مدیر تجاری جاینتس گفته این باشگاه تا ۱۹ تیر چند هزار نسخه از این طرح‌ها را به فروش رسانده بود و بروورز مجبور به بازتولید این طرح شد بعد از آنکه همه طرح‌های قبلی را به فروش رساند همینطور اوکلند آتلتیکس که تمام مقواهایش را به فروش رساند. آنها اعلام کرده بودند اگر توپ به مقوای عکس هوادار بخورد، یک توپ به هوادار جایزه می‌دهند. مقامات اجرایی می‌گویند طرح بریده مقوایی در درجه اول رابطه باشگاه با هواداران را در این شرایط غیرعادی حفظ می‌کند و در درجه دوم برای کسب درآمد است چون شیوع ویروس کرونا باعث شده لیگ‌های ورزشی میلیاردها دلار از نفروختن بلیت ضرر کنند. برای مثال، PLL  به اطمینان رسیده بود که طرح مقوا سودده است اما خسارت‌های ناشی از شیوع کووید ۱۹ خیلی بیشتر از اینها است. الیس گفت: «ما از این طرح استفاده نمی‌کنیم برای اینکه نفروختن بلیت جبران شود. با چنین طرحی امکان جبران چنین خسارتی وجود ندارد.» تیم‌های MLB  مانند بروورز، داجرز و اوکلند آتلتیکس از این طرح ابتکاری استفاده می‌کنند برای اینکه از خیریه‌های بومی حمایت کنند. کاوال تأکید می‌کند آتلتیکس به طور خاص احساس کرده مهم است که مبلغی به سازمان‌هایی که به طور مستقیم با کووید ۱۹ مبارزه می‌کنند و از آمریکایی‌های سیاهپوست حمایت می‌کنند، اختصاص داده شود اما او به فکر جذب درآمد از طریق فروش اسپانسرشیپ برای بخش‌های مختلف است که بریده‌های مقوایی در آن قرار می‌گیرند. تیم هیکسون، مدیر «در بازی باش» می‌گوید این جریان درآمد می‌تواند تیم‌های حاضر در لیگ دسته دوی فوتبال آمریکا را متحول کند. در حالی که تیم‌های بزرگ توانایی لازم برای اجرای آسان طرح بریده‌های مقوایی را دارند، تیم‌های کوچک به کمک نیاز دارند و لارا اسمدلی که به خاطر شیوع کرونا «صندلی هوادار من» را تأسیس کرده، می‌گوید شرکتش در تولید این مقواها همکاری می‌کند و تلاش دارد قیمت را برای تیم‌ها به حداقل برساند. کمپانی هیکسون هم که از دو ماه قبل همکاری با باشگاه آلمانی بوروسیامونشن گلادباخ را آغاز کرده تا بتواند استادیومش را برای باقیمانده بازی‌های بوندس‌لیگا پر کند، همین خدمات را ارائه می‌دهد. هیکسون اخیراً از همکاری با اوکلند روتس خبر داد و حالا به دنبال گسترش همکاری‌های خود است. هیکسون می‌گوید: «هواداران تیم‌های ورزشی زیادی در جهان هستند که در روزهای سخت به دنبال راهی برای نزدیکتر شدن به باشگاهشان می‌گردند. ما با طرح بریده‌های مقوایی این امکان را برایشان فراهم می‌کنیم.»   چاپ عکس هواداران روی مقوا، در درجه اول رابطه باشگاه با هواداران را در این شرایط غیرعادی حفظ می‌کند و در درجه دوم برای کسب درآمد است     با وجود سود اندک، مدیران و مؤسسان این طرح باور دارند که بعد از کووید ۱۹ هم هواداران مقوایی آینده دارند. هیکسون می‌گوید این طرح می‌تواند برای پرکردن ظرفیت استادیوم‌ها و همچنین فاصله‌گذاری اجتماعی در صندلی‌ها به کار گرفته شود. کاوال و اسکلزینگر هم می‌گویند این طرح می‌تواند بعد از کووید ۱۹ برای هوادارانی ادامه پیدا کند که در شهر تیمشان زندگی نمی‌کنند. اسمدلی هم می‌گوید این طرح برای تیم‌های دانشگاهی که والدین نمی‌توانند برای تماشای بازی بچه‌های‌شان سفر کنند، مفید است. آلیوتو گفت: «فکر می‌کنم وظیفه همه ما این است که نهایت خلاقیت خود را به کار گیریم و کارهایی انجام دهیم که عادی به نظر نمی‌رسند یا شاید کمی غیرعادی‌اند اما گاهی شما باید یک راه حل پیدا کنید.» منبع:Frntofficesport

مطلب پیشنهادی

پایداری باور؛ چرا ما مقابل تغییر در عقایدمان مقاومت داریم

سایت بدون – مقاومت در برابر تغییر باور، که به اثر بازگشتی یا محافظه‌کاری مفهومی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *