سایت بدون – با از راه رسیدن رباتها در زندگی مردم عادی و قرار گرفتن موجودات آهنی هوشمند در کنار آدمها، توجه صنعت سینما هم به این گونه علمی ساخته دست بشر جلب شده و تعداد فیلمهایی که یک ربات سخنگو یا صامت را در راس ماجراهایشان دارند، رو به افزایش است. بعد از آثار درخشانی چون «هوش مصنوعی» استیون اسپیلبرگ و با بازی ویل اسمیت، علاقه تماشاگران سینما هم به فیلمهایی با مضمون رباتی بیشتر شده و بعید نیست که در آینده نزدیک شاهد تولید انبوه فیلمهایی باشیم که ستارگان سرشناس سینما در آنها با رباتهای بیچهره و با چهره هم بازی هستند! نکته جالب در این ارتباط، تنوع نوع آدم آهنیهایی است که در داستان محصولات سینمایی به تصویر کشیده میشوند. در حالی که در برخی فیلمها آنها موجوداتی آهنی و عصا قورت داده هستند، در برخی دیگر با چهره و جسم انسانی به تصویر کشیده میشوند.
ابعد از یانگب درام علمی ــ تخیلی تازه سینما در این مورد در دسته دوم قرار میگیرد. ربات این فیلم چهرهای انسانی دارد و یک بازیگر سینما نقش او را بازی میکند. ظاهرا این روزها انتخاب نام رباتها برای نام فیلم دارد به صورت یک رویه دائم درمیآید. بعد از اکیمیب استیون سودربرگ که چند هفته پیش در معرض دید تماشاگران قرار گرفت و نام کامپیوتر سخنگو و هوشمند شخصیت اصلی فیلم را بهعنوان نام خود انتخاب کرده بود، حالا نوبت بعد از یانگ است که همین راه را ادامه دهد. یانگ (با بازی جاستین اچ مین آسیاییتبار) بچه رباتی باهوش با چهره و طبیعتی انسانی است که در جمع خانواده سه نفره جیک (کالین فارل) زندگی میکند. کایرا (جودی ترنر اسمیت) همسر سیاهپوست جیک اغلب اوقات در سفر کاری و دور از خانه است. همین موضوع باعث شده تا مراقبت از میکا (مالیا اما جاندراویجاجا) دخترخوانده این زوج به یانگ سپرده شود. زمانی که یانگ به نوعی از کار میافتد، جیک ماموریتی برای تعمیرش را آغاز میکند. شرکت سازنده یانگ قصد تجزیه یانگ و ارائه رباتی دیگر را به جیک دارد اما او که نگران واکنش منفی میکاست، تصمیم میگیرد بچه ربات کوچکش را نجات داده و مانع نابودیاش شود. در شرایطی که جیک بهدنبال راه چارهای برای این مشکل است، به حافظه یانگ دسترسی پیدا کرده و متوجه مسائلی ناشناخته میشود. این مسائل خط اصلی داستان فیلم را به پیش برده و گرهافکنیهایی دراماتیک در دل این داستان ایجاد میکنند.
یک کرهای پشت دوربین
درام علمی ــ تخیلی و آیندهنگرانه بعد از یانگ را کوگونادای متولد کره جنوبی کارگردانی کرده که اولین فیلمش را سال ۲۰۱۷ کارگردانی کرد و فیلم اخیر دومین تجربه فیلمسازیاش بهحساب میآید. این موضوع هنگام نگارش فیلمنامه و انتخاب بازیگران محوری فیلم کاملا خودش را به نمایش میگذارد. از سه عضو خانواده جیک، سه نفر غیرآمریکایی هستند. همسرش آفریقاییتبار و دخترخوانده و رباتش آسیاییتبار بهحساب میآیند. کوگونادا فیلمنامه را با نگاهی به داستان کوتاه با یانگ خداحافطی کن آلکساندر واینستن نوشت. این داستان در کنار تعدادی داستان کوتاه در مجموعهای با نام بچههای دنیای نو در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. ترزا پارک، تهیهکننده در سال ۲۰۱۸ امتیاز برگردان سینمایی داستان کوتاه واینستن را به درخواست فارل خریداری کرد. او فوریه سال ۲۰۱۹ اعلام کرد فیلم با بازی فارل در نقش اصلی ساخته میشود. ابتدا قرار بود گلشیفته فراهانی نقش کایرا را بازی کند اما کمی بعد ترنر اسمیت جایگزین او شد. با تکمیل گروه بازیگران، کلید فیلمبرداری آن در می ۲۰۱۹ زده شد.
ترجیح اقتصادی
تهیهکنندگان بعد از یانگ اوایل ماه مارس آن را به صورت همزمان اکران عمومی و پخش استریم در پلتفرمهای دیجیتالی کردند. مدیران شبکه شوتایم که پخش اینترنتی فیلم را بهعهده داشتند، از استقبال خوب تماشاگران خانگی از آن میگویند. سازندگان فیلم که میدانستند بعد از یانگ یک کار تجاری با پتانسیل بالای فروش نیست، ترجیح دادند نمایش عمومی آن را در تعداد کمی سالن سینما (حدود ۵۰سالن)
تجربه کنند.
شرکت مستقل فیلمسازی آ ۲۴ که این درام آیندهنگرانه را تولید کرده، رقم فروش آن را حدود ۵۰هزار دلار اعلام کردهاست. اطلاعی از رقم هزینههای تولید فیلم در دست نیست اما بعید به نظر میرسد که با هزینه بالایی تولید شده باشد. به نوشته سایت معتبر روتن تومیتوز بالای ۸۰درصد نقدها و مرورهای فیلم مثبت بوده و منتقدان سینمایی در کل آن را اثری گرم و دلچسب و تماشایی توصیف کردهاند. منتقد نیویورک تایمز از داستان فیلم بهعنوان یک بحران جدی و واقعا موجود بشر و انسانیت یاد کرد که از تماشاگرانش میخواهد به چیزی به نام زندگی و حیات و میزان نیاز به آن، فکر کنند و در دنیایی که کاملا توسط تکنولوژی احاطه شده به این پرسش فکر کنند که آینده نسل بشر چه خواهد شد و آدمها با کشفیات جدیدشان قرار است تا کجا پیش بروند.