سایت بدون -پس از حدود دو سال که علیرضا قربانی هیچ کنسرتی در تهران برگزار نکرده بود این خواننده موسیقی ایرانی در حالی روی صحنه ی کنسرت ظاهر شد که اتفاقی جدید را رقم زد. بازگشت او این بار با پروژه «با من بخوان» بود که توانسته تا اینجا پرمخاطب ترین کنسرت یک سال و نیم اخیر باشد. این پروژه به غیر از علیرضا قربانی در مقام خواننده چند ستون اصلی هم دارد. «حسام ناصری» که موسیقی با من بخوان اثر او است و «رضا موسوی» که وظیفه کارگردانی و طراحی های بصری برنامه را بر عهده دارد. از دور اگر به پروژه با من بخوان و تمدیدهای متعدد آن نگاه کنیم، شاید شبیه همه کنسرت هایی باشد که در تهران برگزار می شود اما این اجراها چند تفاوت عمده دارند. در این گزارش نگاهی داشته ایم به ابعاد کنسرت های با من بخوان و بررسی این موضوع که چرا تاکنون هشت بار تمدید شده و بیش از بیست سانس اجرا داشته است و شنیده ها حکایت از تمدید آن تا پایان تیرماه دارد.
تهیه کننده
برگزارکننده کنسرت های با من بخوان موسسه فرهنگی هنری «آهنگ اشتیاق» است اما برخلاف اغلب اجراهای زنده نام شخص خاصی به عنوان تهیه کننده در هیچ جا ذکر نشده است اما مدیریت برگزاری پروژه بر عهده «علی رضوی» است. اگر از زاویه ای دیگر به این برنامه نگاه کنیم، متوجه می شویم که برگزارکنندگان اجراهای با من بخوان تصمیم گرفته اند به جای اینکه محوریت تصمیم ها با یک شخص باشد، همه چیز را به صورت تیمی و براساس تصمیم جمعی جلو ببرند. دست اندرکاران این پروژه از ماه ها قبل تصمیم گرفتند برای ارتقای کیفی پروژه تیم های تخصصی را در هر زمینه تشکیل دهند و برای هر قسمت هم مدیرانی را بر حسب تخصص خود انتخاب کردند. اما ایده پردازی با من بخوان به حدود دو سال قبل بازمی گردد و شاید بهتر باشد کمی به گذشته برگردیم.
حرکت آرام
از حدود دو سال قبل طی جلساتی میان علیرضا قربانی و تیم اجرایی پروژه هایش با حسام ناصری ایده پردازی یک آلبوم یا پروژه الکتروآکوستیک شکل می گیرد. این موضوع اتفاق جدیدی در کارنامه کاری علیرضا قربانی محسوب نمی شد چراکه او قبلاً هم در برخی آلبوم ها و کنسرت هایش تجربیاتی از تلفیق موسیقی الکترونیک و آکوستیک داشت اما هیچگاه این موضوع در قالب یک مجموعه کامل تولید و ارائه نشده بود. از طرفی هم عموم مخاطبان، علیرضا قربانی را همیشه با اجراهای ارکسترال و آنسامبل های ایرانی در خاطر خود داشتند. تفاوت های محتوایی با من بخوان باعث شد تا قربانی و ناصری و تیم اجرایی آنها سرعت را فدای کیفیت نکنند و مراحل تولید موسیقی با حرکتی آرام به جلو برود.
تولید موسیقی
مراحل تولید موسیقی پروژه با من بخوان از یک سال قبل توسط حسام ناصری آغاز شد و ماحصل یک سال فعالیت او تولید آثاری شد که مجموعاً بیش از ۹۰ دقیقه بود. البته او برای این پروژه تمرکز اصلی خود را روی تولید قطعات جدید قرار داد و چند اثر محبوب علیرضا قربانی را که طی سال های گذشته منتشر شده بود، مجدداً تنظیم کرد. یکی از نکاتی که در قطعات با من بخوان به وضوح مشخص است، این است که سعی نشده کاراکتر کاملاً متفاوتی از علیرضا قربانی نمایش داده شود. اما تلاش بر این بوده که ضمن پایبندی به یک سری اصول موسیقی ایرانی و امضای همیشگی اجراهای علیرضا قربانی، تلفیقی مدرن رخ دهد. همین تلفیق مدرن باعث شده تا کنسرت های با من بخوان در سعدآباد پذیرای مخاطبانی از طیف ها و سنین مختلف باشد.
یک کنسرت و پانزده تیم
از حدود پنج ماه پیش جلسات اجرایی پروژه با من بخوان شکل می گیرد. در این جلسات با حضور علیرضا قربانی، رضا موسوی که کارگردان هنری پروژه است، حسام ناصری و اعضای تیم اجرایی تصمیم بر این می شود که به جای تمرکز کارهای زیاد روی هر شخص چند تیم برای پیش برد کارها تشکیل شود. به همین ترتیب تیم هایی نظیر گروه موسیقی، کارگردانی، دکور، ویژوال، صدابرداری، نورپردازی، آماده سازی سالن، گرافیک، طراحی لباس، روابط عمومی و تبلیغات فضای مجازی، عکاسی و فیلم برداری، تشریفات، پذیرایی و تیم اجرایی تشکیل می شود که جلسات مستمر آنها با حضور علی رضوی به عنوان مدیر برگزاری پروژه برگزار می شود. برخی از این تیم ها از ابتدای سال ۹۸ کار خود را برای کنسرت های با من بخوان آغاز می کنند که بخش اول آن اردیبهشت ماه طی نه سانس در تالار وحدت تهران برگزار شد.
بیش از دویست نفر
از ابتدای آغاز پروژه کنسرت های با من بخوان بیش از هفتاد نفر به صورت مستقیم و بیش از یکصد و پنجاه نفر به صورت غیرمستقیم درگیر امور اجرایی و تولیدات پروژه با من بخوان می شوند. نفراتی که بیشترین حجم کاری آنها به اجراهای این پروژه در مجموعه سعدآباد تهران اختصاص داشت چراکه روند آماده سازی این مجموعه به مراتب سخت تر از اجراهای تالار وحدت بود.
صفر تا صد کارگردانی
رضا موسوی یکی از کارگردان های باسابقه حوزه نمایش و موسیقی است که تقریباً چهار سالی می شود همکاری های متعددی با علیرضا قربانی و گروهش داشته است. طی این مدت تمامی کنسرت های علیرضا قربانی در تهران با طراحی دکور و جلوه های ویژه بصری متفاوت روی صحنه رفته است. به عبارتی تلاش شده در تمامی برنامه های چند سال اخیر علیرضا قربانی استانداردهایی که معمولاً کمتر در سایر اجراهای این ژانر به آن پرداخته می شود، مدنظر قرار بگیرد. طی چهار ماه اخیر هم تیم های ایده پردازی، کارگردانی، نور، صدا، دکور و ویژوال با حضور رضا موسوی جلسات متعددی داشتند. همچنین بخش عمده وظایف این کارگردان هم به مدیریت بخش طراحی و اجرای دکور مربوط می شد؛ چراکه به غیر از بحث ایده پردازی دکور و جلوه های ویژه از حدود ده روز پیش از آغاز اجراهای با من بخوان در مجموعه سعدآباد تهران رضا موسوی و تیم اجرایی برنامه و تیم دکور در محل ایوان عطار برای اجرایی کردن بخش های مختلف دکور حضور داشتند. برای اجراهای با من بخوان در کاخ سعدآباد هم تیم کارگردانی برنامه طراحی های متفاوتی برای بخش های مختلف کنسرت نسبت به اجراهای تالار وحدت انجام دادند. این طراحی ها در بخش های مپینگ و ویژوال کنسرت بسیار بیشتر بود. همچنین برای قطعه «الله مزار» هم یک پرفورمنس به برنامه اضافه شد که غرابت جالبی با مفهوم این اثر داشت.
گروه موسیقی
اسکلت اصلی گروه موسیقی اجراهای با من بخوان نوازندگانی هستند که طی چند سال اخیر اجراهای زیادی را با علیرضا قربانی در ایران و کشورهای دیگر اجرا کرده اند. همین موضوع باعث شده تا هماهنگی خوبی میان کل گروه موسیقی وجود داشته باشد. اما در اجراهای تمدیدی با من بخوان در مجموعه سعدآباد تهران نوازندگان سازهای زهی نسبت به اجرای قبلی به طور کامل تغییر کرده اند. همین تغییرات اعضای گروه و همچنین تغییرات برخی از قطعات باعث شد تا از حدود یک ماه پیش از آغاز این اجراها جلسات مستمر تمرین اعضای گروه موسیقی و خواننده برگزار شود. با توجه به دقت نظر ویژه علیرضا قربانی و حسام ناصری و سامان صمیمی و سایر اعضای گروه هر شب پیش از اجرای اصلی، یک ساوندچک هم در محل برگزاری کنسرت انجام می شود و اعضای گروه چند قطعه را برای هماهنگی بیشتر می نوازند.
آمار مخاطبان
تا زمان نگارش این گزارش، ۱۵۷۵۰ مخاطب به تماشای اجراهای با من بخوان در تالار وحدت و سعدآباد نشسته اند. آماری که با توجه به اوضاع کنونی کنسرت ها عدد چشمگیری محسوب می شود. براساس اعلام دست اندرکاران این پروژه و با توجه به احتمال تمدید آن تا پایان تیرماه پیش بینی می شود که بیش از ۲۵ هزار نفر مجموعاً به تماشای این اجراها بنشینند. اما نکته جالب این است که از زمان وضع قانون واریز ده درصد از درآمد کنسرت ها به خزانه دولت، قیمت بلیت اغلب اجراهای موسیقی افزایش چشمگیری داشت. اما قیمت بلیت های با من بخوان ۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان بود که به زعم برخی منتقدان نسبت به برخی اجراهای پاپ که هم اکنون بلیت های بالای ۲۰۰ هزار تومان دارند کم است. از سوی دیگر اغلب اجراهای فضای باز معمولاً بیش از هزار صندلی دارند. حتی اجراهایی که قبلاً در ایوان عطار سعدآباد برگزار می شد هم چنین رویه ای در تعداد صندلی داشتند. اما با تصمیم تیم اجرایی با من بخوان، اجراهای این برنامه فقط دارای ۷۵۰ صندلی هستند و برای ردیف های پایانی هم پودس های ویژه ای طراحی شده که دید بهتری نسبت به صحنه داشته باشند.